• Temalie

    Hur stort bolån är rimligt?

    Hej!

    Jag och min sambo har börjat gå i tankarna kring att köpa en bostadsrätt men vi är lote osäkra på vad som är rimligt att låna. Bankens kalkyler är ju till hjälp men jag kan känna att de är lite väl optimistiska, speciellt ifall räntorna går upp, så vi är lite osäkra på hur mycket vi VILL låna oavsegt vad banken säger att vi KAN.

    Vi är 21 respektive 22 år, båda heltidsanställda med 30 000 före skatt, så totalt 60 000 i månaden. Vi får även en del aktier från jobbet men vi planerar inte att sälja dem på ett tag så vi räknar ej med dem.

    Vi har ingen bil och inga planer på att skaffa. Vi har heller inga planer på att skaffa barn, och om vi gör det så är det nog om minst 10 år.

    Så vi har inga större utgifter utom boende och rena "levnadskostnader". Men jag vill försäkra mig om att vi även med lån kan ha tillräckligt kvar för att ha ett stabilt sparande.

    Vi skulle helst vilja ha en 3:a så att vi har ett rum vi kan dedikera till kontor och "pysselrum" då jag gillar att sy och måla och vi båda har varsin stationär dator med två skärmar var som behöver få plata. Alternativt en 2:a med något större vardagsrum eller sovrum så att grejerna får plats där. Fördelen med en 3:a är ju även att man har ett extrarum om man behöver så behöver man inte flytta pga av platsbrist.

    Vi vill väl gärna hitta nått där vi kan bo ett bra tag och trivas utan att känna ett behov av att flytta.

    I området vi helst skulle vilja bo kostar en sån lägenhet vi vill ha ca 2 600 000-3 000 000, och undrar då om ni anser att det är rimligt för oss att, på en gemensam inkomst om 60 000 före skatt, låna ca 2,5 miljoner?

    Enligt flera kalkyler säger de att vi kan låna uppemot 4 miljoner, men det känns som en enorm överdrift, så jag är lite osäker på hur väl de kalkylerna stämmer om man inte ska leva på öret när räntorna går upp?

    Just nu planerar vi att ha en buffert på 80 000 innan vi flyttar in, samt 35 000 för nya möbler. Och med lånet och den nuvarande räntan räknar jag med att vi ska kunna spara ca 10-15 tusen i månaden till buffert, pension och annat.

    Vad anser ni? Är set någon med ett liknande lån gentemot inkomst som kan berätta lite om hur deras ekonomi ser ut? Vad skulle ni säga är lagom eller föe mycket för oss att låna och hur tänker ni när ni ska räkna på det?

    Hur stor buffert anser ni att man bör ha för en bostadsrätt?

    Hur funkar amortering om man låser räntan, kan man bara amortera extra då när man ska förnya räntan eller kan man göra det när som helst?

    Hur funkar ränteförhandlingar mellan banker och när i köpeprocessen skall det göras? Hur viktigt anser ni att det är?

    Tack så mycket!

  • Svar på tråden Hur stort bolån är rimligt?
  • snedtak

    Jag tycker att det är rimligt att låna 2,5 miljoner om ni har låga omkostnader i övrigt (inga barn och ingen bil). När man är ung är det ofta storleken på kontantinsatsen som begränsar hur mycket man får låna om man har fast jobb med bra lön som ni har.

    Jag hade nog personligen haft iaf 30 000 kr i buffert för att byta ut vitvaror och panikinkalla hantverkare, samtidigt som man får planera för att renovera kök, badrum m.m. som kostar mer.

    Normalt sett måste man betala ränteskillnad om man extraamorterar bundna lån, men det kanske finns någon bank som erbjuder extraamorteringar utan ränteskillnad.

    Hur viktigt det är med ränteförhandlingar kan bara ni avgöra. Vi fick 1,20% med bolån via facket och tyckte det var tillräckligt bra och brydde oss inte om att förhandla eller leta efter bättre erbjudanden.

  • Vinterankan

    Bra att ni tänker till ordentligt och inte bara kör på och maxar lånen. Men tycker inte att 2,5-3 miljoner ska vara några problem för er att låna.

  • Temalie
    snedtak skrev 2018-08-01 21:28:22 följande:

    Jag tycker att det är rimligt att låna 2,5 miljoner om ni har låga omkostnader i övrigt (inga barn och ingen bil). När man är ung är det ofta storleken på kontantinsatsen som begränsar hur mycket man får låna om man har fast jobb med bra lön som ni har.

    Jag hade nog personligen haft iaf 30 000 kr i buffert för att byta ut vitvaror och panikinkalla hantverkare, samtidigt som man får planera för att renovera kök, badrum m.m. som kostar mer.

    Normalt sett måste man betala ränteskillnad om man extraamorterar bundna lån, men det kanske finns någon bank som erbjuder extraamorteringar utan ränteskillnad.

    Hur viktigt det är med ränteförhandlingar kan bara ni avgöra. Vi fick 1,20% med bolån via facket och tyckte det var tillräckligt bra och brydde oss inte om att förhandla eller leta efter bättre erbjudanden.


    Tack för ditt svar!

    Vi har sparat en hel del, så just nu har vi ca 375 000 att lägga i kontantinsats, så några månader till så borde vi ha tillräckligt för en lägenhet på 3 miljoner.

    Är det då en buffert på konstant 30 000 för lägenheten du avser, eller endast inför inflytt? Hur stor buffert anser du att man borde ha som "max" (inräknat buffert ifall någon skulle bli sjukskriven eller arbetslös)?

    Vad är det för renoveringar man borde vara beredd på att behöva göra och hur vet man när det är dags?

    Många jag hör som pratar om renovering pratar om det ur ett mer estetiskt perspektiv med att byta ut kök och badrum för att få det de vill ha. Men vad är nödvändiga renoveringar som bör göras för att hålla lägenheten i gott skick?
  • Anonym (Anna)
    Temalie skrev 2018-08-02 09:00:32 följande:
    Tack för ditt svar!

    Vi har sparat en hel del, så just nu har vi ca 375 000 att lägga i kontantinsats, så några månader till så borde vi ha tillräckligt för en lägenhet på 3 miljoner.

    Är det då en buffert på konstant 30 000 för lägenheten du avser, eller endast inför inflytt? Hur stor buffert anser du att man borde ha som "max" (inräknat buffert ifall någon skulle bli sjukskriven eller arbetslös)?

    Vad är det för renoveringar man borde vara beredd på att behöva göra och hur vet man när det är dags?

    Många jag hör som pratar om renovering pratar om det ur ett mer estetiskt perspektiv med att byta ut kök och badrum för att få det de vill ha. Men vad är nödvändiga renoveringar som bör göras för att hålla lägenheten i gott skick?
    Ni behöver inte ha så mycket buffert liggande på ett  konto, tycker jag. Dålig/ingen ränta.

    Eftersom ni ska bo i lägenhet, och ska spara 10-15 000 långsiktigt, så har ni ju pengar om något händer. Ni har ingen bil som kostar. Vill ni renovera, så planerar ni ju det, och hinner spara ihop pengar/alternativt använda er av era sparade pengar.

    Så spara pengarna i fonder, så att de växer. Öronmärk (en egen ISK) det som ska vara till pensionen, och spara sedan långsiktigt i en annan ISK (till föräldraledighet, långsemestrar, gå ner i tid-pengar, buffert osv).

    På vanligt konto kan ni spara till semestrar och sådant ni vet ska komma, t ex ny diskmaskin eller måla om i sovrummet, tandläkaren.
  • Anonym (Anna)
    Temalie skrev 2018-08-02 09:00:32 följande:
    Tack för ditt svar!

    Vi har sparat en hel del, så just nu har vi ca 375 000 att lägga i kontantinsats, så några månader till så borde vi ha tillräckligt för en lägenhet på 3 miljoner.

    Är det då en buffert på konstant 30 000 för lägenheten du avser, eller endast inför inflytt? Hur stor buffert anser du att man borde ha som "max" (inräknat buffert ifall någon skulle bli sjukskriven eller arbetslös)?

    Vad är det för renoveringar man borde vara beredd på att behöva göra och hur vet man när det är dags?

    Många jag hör som pratar om renovering pratar om det ur ett mer estetiskt perspektiv med att byta ut kök och badrum för att få det de vill ha. Men vad är nödvändiga renoveringar som bör göras för att hålla lägenheten i gott skick?
    Att se till att golv och tapeter/målade väggar är i gott skick, helt och  rent. Att saker fungerar, att handtag inte sitter löst, att persienner inte är trasiga, att alla maskiner är funktionsdugliga. 
  • snedtak
    Temalie skrev 2018-08-02 09:00:32 följande:
    Tack för ditt svar!
    Vi har sparat en hel del, så just nu har vi ca 375 000 att lägga i kontantinsats, så några månader till så borde vi ha tillräckligt för en lägenhet på 3 miljoner.

    Är det då en buffert på konstant 30 000 för lägenheten du avser, eller endast inför inflytt? Hur stor buffert anser du att man borde ha som "max" (inräknat buffert ifall någon skulle bli sjukskriven eller arbetslös)?

    Vad är det för renoveringar man borde vara beredd på att behöva göra och hur vet man när det är dags?
    Många jag hör som pratar om renovering pratar om det ur ett mer estetiskt perspektiv med att byta ut kök och badrum för att få det de vill ha. Men vad är nödvändiga renoveringar som bör göras för att hålla lägenheten i gott skick?
    Det var endast lägenheten jag tänkte, men det räcker kanske med 20 000 för det bara lägenheten. Utöver det hade jag nog haft 3 månaders levnadsutgifter efter skatt som buffert vid sjukdom, arbetslöshet, m.m.
    Eftersom sparkonto ger ganska dålig avkastning så är det egentligen dumt att ha för mycket pengar liggandes där, samtidigt som det är en risk att ha buffertpengar på börsen eftersom man kan behöva ta av dem med kort varsel.

    Nu har vi hus och inte lägenhet, men i en bostadsrätt så borde ytskikt (golv, innertak,väggar), el, kök och badrum vara de renoveringar man behöver planera för. Kök och badrum är egentligen det enda som är riktigt dyrt. Gör man mycket själv kan man få ner priset, men vill man tex ha ett modern badrum och anlita hantverkare kostar det kanske 150 000 kr. Man brukar tala om livslängder på cirka 30 år för många större saker, även om det såklart kan hålla både länge och kortare. Renoverar man ett badrum för 150 000 kr (i dagens värde) var 30:e år så blir det 5000 kr om året = drygt 400 i månaden man borde avsätta. Vill ni renovera snabbare än så är det bara att räkna hur mycket ni behöver spara per månad för att få ihop det.
Svar på tråden Hur stort bolån är rimligt?