• Anonym (Mamma)

    Vad händer om jag flyttar?

    Om jag flyttar under graviditeten och han i framtiden kommer vilja ha umgänge/boende, vad händer då? Kan jag tvingas flytta tillbaka? Eller åka dit med barnet?

  • Svar på tråden Vad händer om jag flyttar?
  • Panke

    Nej du blir inte tvingad att flytta tillbaka och umgängesföräldern får stå för umgängeskostnad i normalfallet. På sin höjd kan du få stå för halva reskostnaden. Flytta du.

  • Anonym (Xson)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-01 21:26:18 följande:

    Om jag flyttar under graviditeten och han i framtiden kommer vilja ha umgänge/boende, vad händer då? Kan jag tvingas flytta tillbaka? Eller åka dit med barnet?


    Du kan flytta vart du vill, han har alltid rätt till umgänge oavsett vart du bor.

    HUR ett sånt umgänge ska gå till beror på avståndet och hur ni kan samarbeta.

    När barnet är litet krävs bådas engagemang för umgänget på olika sätt.
  • Drottningen1970

    Om du flyttar innan barnet föds så är det bara att göra. Däremot kommer du att vara tvungen att medverka till umgänge.

    Om man vill att barnet ska ha en fungerande relation till den andra föräldern är det dock smart att hålla sig i närheten. Man vill ju som förälder oftast sitt barns bästa om den andra förälderns inte är farlig på nåt vis då.

    Att sätta sitt barns bästa före sina egna önskningar är nåt som kommer med föräldraskapet så jag hoppas du har extremt goda skäl om du flyttar långt.

  • Anonym (Hm)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-01 22:57:35 följande:
    Om du flyttar innan barnet föds så är det bara att göra. Däremot kommer du att vara tvungen att medverka till umgänge.

    Om man vill att barnet ska ha en fungerande relation till den andra föräldern är det dock smart att hålla sig i närheten. Man vill ju som förälder oftast sitt barns bästa om den andra förälderns inte är farlig på nåt vis då.

    Att sätta sitt barns bästa före sina egna önskningar är nåt som kommer med föräldraskapet så jag hoppas du har extremt goda skäl om du flyttar långt.
    Håller med
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Xson) skrev 2018-08-01 22:35:43 följande:

    Du kan flytta vart du vill, han har alltid rätt till umgänge oavsett vart du bor.

    HUR ett sånt umgänge ska gå till beror på avståndet och hur ni kan samarbeta.

    När barnet är litet krävs bådas engagemang för umgänget på olika sätt.


    Måste jag göra nåt? Eller är det upp till honom?
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-02 22:34:37 följande:

    Måste jag göra nåt? Eller är det upp till honom?


    För att tala klarspråk så undrar du om du måste hjälpa till att ditt barn får en relation med son far, eller om du vara kan skita i det..
  • Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-02 22:52:11 följande:

    För att tala klarspråk så undrar du om du måste hjälpa till att ditt barn får en relation med son far, eller om du vara kan skita i det..


    Var det något oklart?
  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-03 07:19:02 följande:

    Var det något oklart?


    Varför skaffar du barn med en man du bedömer skulle vara en så usel pappa att du inte vill att barnet ska ha en relation med honom?
  • Anonym (Ej oklart)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-03 07:19:02 följande:

    Var det något oklart?


    Nej, du behöver inte rodda något alls. Bara vara beredd att behöva tillmötesgå när och om han vill ha umgänge. Var också beredd på att han faktiskt kan vara lika intresserad av barnet en dag som du är och anse att barnet ska bo hos er bägge. I förlängningen kan det innebära varannan vecka med långa avstånd och den dagen det inte längre fungerar med skola och liknande så kan han stämma dig på boendet, och med rätt förutsättningar vinna. Om du flyttar just för att försvåra umgänge så ska du vara helt på det klara med att han kan syna bluffen och flytta efter.
  • Anonym (Xson)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-02 22:34:37 följande:

    Måste jag göra nåt? Eller är det upp till honom?


    När ett umgänge är aktuellt är du skyldig att medverka till att det fungerar.

    Och ja ska man vara petig är du egentligen skyldig redan från början att bjuda in till umgänge och finnas tillgänglig .
Svar på tråden Vad händer om jag flyttar?