• Elvan

    Katt kattmat HJÄLP

    Våran älskade katt är borsta åh jag önskar av hela mitt hjärta att hon är iaf vid liv å kommer hem snart ..

    Men nu till de stora problemet hon lämnade kvar sina små katt ungar som är 5 v..

    Dom behöver hon då dom inte riktigt äter mat helt..

    Vad ska jag ge dom katt mjölk ??

    Ge mig tips ..

    :(

  • Svar på tråden Katt kattmat HJÄLP
  • IceKitten

    Det finns speciellt framtagen kattungemjölk för föräldralösa kattungar. Finns i större djurbutiker samt på vissa apotek.

    Ge dem det.

  • Minimalen

    Köp laktosfri mjölk då katter är naturen glutenintoleranta. Det finns speciell mjölk för kattungar i zoo-affärerna som är just laktosfri men det är ju onödigt dyrt. En man berättade för mig att deras honkatt blev överkörd när dess ungar bara var några veckor gamla. De nappade upp ungarna som blev friska och krya. Börja du med att ge dem vanlig laktosfri mjölk och blanda för säkerhet i lite laktosfri grädde och så får vi hoppas att mamman kommer tillbaka.

  • Barajaggg

    Mjölkersättning eller en kattmamma som har ungar och kan amma dom med

  • Satira

    Kattungar som är 5 veckor klarar sig utan mjölkersättning för katter. 
    Jag skulle inte ens erbjuda det i den åldern... 
    Men de behöver ha mat anpassad för sin ålder. 

    Royal Canins baby mousse är bra! Bra konsistens för den små om de ännu inte riktigt kan tugga. 

    Sedan ett torrfoder för minstingarna, även här har Royal Canin ett bra som jag tror heter något med "baby and mother"

    Finns givetvis andra märken, men det är dessa jag kan utantill och själv använt mig av. Köp INTE kattmaten från matvarubutiker utan vänd dig till djuraffärerna eller vetrerinärstationerna. 

    Dessutom kan du komplettera med en mindre mängd svensk färs, ex lamfärs, nötfärs, blandfärs i denna ålder. Det brukar vara mycket uppskattat Glad

    Om det är huskatter (vilket det låter som) rekommenderar jag dig att ta kontakt med ett katthem för att få support och någon att prata med som kan hjälpa till så att allt blir så bra som möjligt. Om det är raskatter du föder upp ta kontakt med andra uppfödare/mentorer för din ras. 

Svar på tråden Katt kattmat HJÄLP