• Anonym (Oroli­g kille)
    Äldre 2 Aug 00:04
    3375 visningar
    10 svar
    10
    3375

    Tror min tjej kan va gravid

    Hej!

    Jag hade sex för några dagar sedan med min tjej och vi använde oss av kondom. Hon skulle även ha ägglossning 3 dagar senare. Vi är ganska orutinerade och inte så jättegammla så efter jag haft utlösning så körde vi på ett liiiitet tag till. När vi sedan var färdiga så skulle jag ta av den och såg då att den nästan va tom och att de kommit ut längst ned.

    Finns det risk att hon kan va gravid? (Vet att inget sex är 100% säkert)

    Kanske inte någon som ser detta men aja.

  • Svar på tråden Tror min tjej kan va gravid
  • Anonym (M)
    Äldre 2 Aug 00:14
    #1

    Nej hon kan inte vara gravid än. Gravid blir man när det befruktade ägget fäster i livmodern vilket sker tidigast 5 dagar efter ägglossning. Men JA det finns stor risk att hon kommer bli gravid pga det samlaget.

  • Richi3
    Äldre 2 Aug 01:18
    #2

    Ljusrampen på taket är på.. och den blinkar. Warning. Med andra ord, du har satt på kondomen fel, eller kört på fel under samlaget min vän, fatta mig rätt här. Men ni kan ha kört torrt och då glider kådisen av lite, alt. liten snorre eller var det en megastor kådis, sorry att jag säger det, du behöver inte svara!?. Men det kan bli jobbigt om inte allt stämmer med passformen för då kommer inte satsen i uppsamlare nippeln längst ut på gummit. Exakt vad som har hänt vet jag inte, men håll koll nu på läget framöver. Piller till fröken är att rekomm. Du löser det här grabben. Haha "löser" det, see what i did there. Fy fan vad rolig jag vart där. Nä men förlåt. Det ordnar sig. Ha det bäst. Lycka.

  • Äldre 2 Aug 01:32
    #3

    Gå till apoteket och köp dagen efter-piller imorgon

  • Äldre 2 Aug 03:12
    #4

    Det finns en risk att hon kan bli gravid av det samlaget (men naturligtvis är det inte helt säkert att hon blir det). Hur många dagar sedan är det ? Om det inte är mer än 3 dagar sedan så kan ni åka och köpa ett akup p-piller som heter Norlevo eller Postinor. Om det inte är mer än 5 dagar sedan så kan ni åka och köpa ett akut p-piller som heter EllaOne eller se till att hon får en kopparspiral insatt. Akut p-piller kan köpas på Apoteken eller om ni inte är äldre än 23 år fås gratis på en ungdomsmottagning. Kopparspiral sätts in av barnmorska eller läkare efter gynekologisk undersökning.

    Sen tar ni ett graviditetstest om 4-5 veckor för att vara säker på att hon inte är gravid. Och givetvis ordnar med ett permanent preventivmedel så ni slipper oroa er i onödan. Vi killar kan ju inte göra så mycket annat för att skydda oss än att använda kondom men det är viktigt att den är rätt i storlek, känns bra och sitter bra. De flesta kondomerna är längre än våra kön om man inte har en väldigt stor, men de ska inte vara väldigt mycket längre och det ska kännas att de sitter stabilt. Det är inte alltid så lätt, jag vet ;) Man får prova sig fram :)

  • Anonym (M)
    Äldre 2 Aug 07:06
    #5

    Ni som skriver akut-p-piller. Dom funkar inte när man tar dom så nära ägglossningen. Men visst, man ska alltid prova och ta ett ändå om man inte vill bli gravid. Men som sagt, dom funkar inte nära ägglossningen är redan om någon dag.

  • Anonym (Liss)
    Äldre 2 Aug 07:35
    #6
    Anonym (M) skrev 2018-08-02 07:06:53 följande:

    Ni som skriver akut-p-piller. Dom funkar inte när man tar dom så nära ägglossningen. Men visst, man ska alltid prova och ta ett ändå om man inte vill bli gravid. Men som sagt, dom funkar inte nära ägglossningen är redan om någon dag.


    Exakt vart i bipacksedeln står det?
  • Anonym (M)
    Äldre 2 Aug 08:14
    #7
    Anonym (Liss) skrev 2018-08-02 07:35:24 följande:

    Exakt vart i bipacksedeln står det?


    Det står exakt under farmakodynamik om du läser på fass.

    Verkningsmekanism

    Den primära verkningsmekanism är blockering och/eller fördröjd ovulation genom hämning av luteiniseringshormontoppen som befrämjar ovulationen. ??Levonorgestrel interfererar med ovulationsprocessen endast om det administreras före ökningen av luteiniseringshormon. ?? Levonorgestrel har ingen akut antikonceptionell effekt vid administrering senare i cykeln.

    Den ökningen sker 2-3, ibland 4 dagar innan ägglossning.
  • Äldre 2 Aug 09:48
    #8

    Hur som haver får hon väl göra ett graviditetstest om 2-4 veckor och så får ni väl ta ställning till resultatet då.

  • Anonym (Sofia­1992)
    Äldre 2 Aug 10:55
    #9
    Anonym (M) skrev 2018-08-02 08:14:08 följande:

    Det står exakt under farmakodynamik om du läser på fass.

    Verkningsmekanism

    Den primära verkningsmekanism är blockering och/eller fördröjd ovulation genom hämning av luteiniseringshormontoppen som befrämjar ovulationen. ??Levonorgestrel interfererar med ovulationsprocessen endast om det administreras före ökningen av luteiniseringshormon. ?? Levonorgestrel har ingen akut antikonceptionell effekt vid administrering senare i cykeln.

    Den ökningen sker 2-3, ibland 4 dagar innan ägglossning.


    Detta gäller för just Levonorgestrel. EllaOne kan tas ändå.

    Men ett graviditetstest bör naturligtvis göras några veckor senare oavsett för att vara på den säkra sidan.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 2 Aug 11:03
    #10
    toughshit skrev 2018-08-02 09:48:47 följande:
    Hur som haver får hon väl göra ett graviditetstest om 2-4 veckor och så får ni väl ta ställning till resultatet då.
    Håller med
Svar på tråden Tror min tjej kan va gravid