• Anonym (Lisa)

    Läkaren frågade ut mig

    Är mycket på sjukhus och har nyligen fyllt 18, men trots min ålder är jag väldigt mogen, tycker dock inte att jag blev bra mottagen av läkaren och det känns som att det bara ska tänkas om "sex och pirr"

    Hon frågade iallafall om jag var gift, och hade barn? Isåfall hur många? Om jag dricker mycket alkohol, vad jag studerar och varför, om jag har sex ofta eller partner.

    Blev riktigt utfrågad och hon tyckte jag var "snofsig"

    Varför är så många läkare sådär.

    Var dessutom där för mitt öra och inte psykologiska utredningar.

  • Svar på tråden Läkaren frågade ut mig
  • Anonym (Elin)

    Hmm, svårt att svara på. Men tror att många drar alla över en kant.

    Jag har varit med om det flera gånger i ung ålder.

    Var inne för blindtarmen mär jag var 18 och fick också utfrågningar om hur ofta och många jag hade sex med och de tog graviditetstest. Var då oskuld vilket de inte köpte.

    När jag var 22 var jag inne igen för magen, fick utfrågningar om hur ofta jag dricker alkohol ochnör jag sa att jag inte dricker alkohol undrade läkarn om jag var religös och om jag hade tänkt att börja dricka snart samt i vilka mängder... jag skulle alltså fundera över hur mycket alkohol jag tänkte dricka när jag väl började... helt ovecentligt och onödigt...

    Visst kan man bli trött, även om man kan förstå att det är många som ljuger dem rätt upp i ansiktet.

    Såvitt du kan svara ärligt och stå för det du gör/inte gör så försök att inte bry dig om deras onödiga blaha

  • Anonym (Lisa)

    [quote=78933616][quote-nick]Anonym (Elin) skrev 2018-08-03 00:35:12 följande:[/quote-nick]Hmm, svårt att svara på. Men tror att många drar alla över en kant.

    Jag har varit med om det flera gånger i ung ålder.

    Var inne för blindtarmen mär jag var 18 och fick också utfrågningar om hur ofta och många jag hade sex med och de tog graviditetstest. Var då oskuld vilket de inte köpte.

    När jag var 22 var jag inne igen för magen, fick utfrågningar om hur ofta jag dricker alkohol ochnör jag sa att jag inte dricker alkohol undrade läkarn om jag var religös och om jag hade tänkt att börja dricka snart samt i vilka mängder... jag skulle alltså fundera över hur mycket alkohol jag tänkte dricka när jag väl började... helt ovecentligt och onödigt...

    Visst kan man bli trött, även om man kan förstå att det är många som ljuger dem rätt upp i ansiktet.

    Såvitt du kan svara ärligt och stå för det du gör/inte gör så försök att inte bry dig om deras onödiga blaha[/

    Ja precis, är dock inte religiös och sa att jag drack alkohol rätt ofta

    Men tycker inte det passar sig och fråga en nybliven 18 åring om man är gift och har mer än 1 barn när man inte ens har det,

  • Anonym (Lisa)

    Tyckte det värsta kom när hon frågade om jag var gift, hade inte ens ring eller något.

    Sen hånades jag.

  • Anonym (läkare)

    Många frågor som upplevs känsliga kan vara nödvändiga att ställa som läkare. Däremot ska man ju göra det på ett respektfullt sätt. Och det är ju inte alltid relevant att ställa alla frågor. Däremot är det inte bara vid "psykologiska utredningar" som det är relevant utan det handlar ju tex om att fånga upp ett riskbruk av alkohol, att alkohol är en riskfaktor för många sjukdomar, risk för könssjukdomar, den sociala situationen kan ha betydelse exempelvis vid en ev inläggning (vem tar tex hand om minderåriga barn) eller för möjligheten att vårdas hemma (finns det någon hemma som kan hjälpa en vid behov). Hos en fertil kvinna med ont i magen tas ofta graviditetstest för att se om det är en graviditetsrelaterad orsak (tex missfall eller utomkvedeshavandeskap). Så frågorna behöver inte vara konstiga i sig. Men, som sagt, ska de ställas respektfullt. Och behöver oftast inte alltid ställas, särskilt inte om man nyligen svarat på frågorna och läkaren kan läsa om det i journalen.

    Nästa gång kan du be läkaren berätta hur frågorna är relevanta för din åkomma!

  • Anonym (läkare)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-08-03 00:42:04 följande:

    Tyckte det värsta kom när hon frågade om jag var gift, hade inte ens ring eller något.

    Sen hånades jag.


    Många gifta har iofs inte (alltid) ring.

    På vilket sätt hånades du? Det är självklart inte ok.
  • Anonym (Vettigt ibland)

    Flera av frågorna du fått låter som 'bakgrundsfrågor' som flera av jounalsystemen har där man skriver om arbete, social status, sex, alkohol etc. Låter som en person som ville vara duktig och fylla i många sådana men inte förklarade för dig varför den ställde frågorna.

    Vad gäller att någon skrev om sex-frågor och graviditetstest när denne var inne för blindtarmen tycker jag det låter som standard i mina öron. Symtom från blindtarm och flera gynekologiska åkommor bla x ter sig ganska lika ibland.

    Sedan är inte alla frågor ok och det finns folk i vården som åtminstone brister i bemötandet och i att redogöra för varför de behöver en viss information. Minns när jag var yngre och gick till bm för jag ville ha p-piller då jag hade smärtsam mens. Första frågan var 'hur många har du legat med'. Jag sa 1 då det var sant. Hon kollar på mig som att jag är trög och 'man får inte ljuga för sin barnmorska, hur många'. Öh okej 1000... eller vad hade hon förväntat sig för svar? Min följdfråga blev hur många hon själv legat med, då blev det tyst.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vettigt ibland) skrev 2018-08-03 08:45:52 följande:
    Flera av frågorna du fått låter som 'bakgrundsfrågor' som flera av jounalsystemen har där man skriver om arbete, social status, sex, alkohol etc. Låter som en person som ville vara duktig och fylla i många sådana men inte förklarade för dig varför den ställde frågorna.

    Vad gäller att någon skrev om sex-frågor och graviditetstest när denne var inne för blindtarmen tycker jag det låter som standard i mina öron. Symtom från blindtarm och flera gynekologiska åkommor bla x ter sig ganska lika ibland.

    Sedan är inte alla frågor ok och det finns folk i vården som åtminstone brister i bemötandet och i att redogöra för varför de behöver en viss information. Minns när jag var yngre och gick till bm för jag ville ha p-piller då jag hade smärtsam mens. Första frågan var 'hur många har du legat med'. Jag sa 1 då det var sant. Hon kollar på mig som att jag är trög och 'man får inte ljuga för sin barnmorska, hur många'. Öh okej 1000... eller vad hade hon förväntat sig för svar? Min följdfråga blev hur många hon själv legat med, då blev det tyst.
    Håller med
  • AndreaBD

    Jag förstår inte varför du retar dig på det! Det är klart att det finns anledning att fråga sånt, de gör det inte för skojs skull. Frågor om sex kan vara nödvändiga, om det kan vara något gynekologiskt, t.ex. en graviditet. Frågor så som om man har en partner eller jobbar kan också vara viktiga. Tänk om man blir sämre och inte riktigt kan ta hand om sig själv. Då gör det skillnad om man bor själv eller inte. Om man jobbar kan vara viktigt när det gäller sjukskrivning. De frågar kanske inte bara för just nu, utan ska ha informationen i journalen.

  • Anonym (Lissy)
    Anonym (Elin) skrev 2018-08-03 00:35:12 följande:

    Hmm, svårt att svara på. Men tror att många drar alla över en kant.

    Jag har varit med om det flera gånger i ung ålder.

    Var inne för blindtarmen mär jag var 18 och fick också utfrågningar om hur ofta och många jag hade sex med och de tog graviditetstest. Var då oskuld vilket de inte köpte.

    När jag var 22 var jag inne igen för magen, fick utfrågningar om hur ofta jag dricker alkohol ochnör jag sa att jag inte dricker alkohol undrade läkarn om jag var religös och om jag hade tänkt att börja dricka snart samt i vilka mängder... jag skulle alltså fundera över hur mycket alkohol jag tänkte dricka när jag väl började... helt ovecentligt och onödigt...

    Visst kan man bli trött, även om man kan förstå att det är många som ljuger dem rätt upp i ansiktet.

    Såvitt du kan svara ärligt och stå för det du gör/inte gör så försök att inte bry dig om deras onödiga blaha


    Kam!!! Förlåt men mina ögon blöder när jag ser detta.
Svar på tråden Läkaren frågade ut mig