• Anonym (Mamma med dåligt samvet­e)
    Äldre 3 Aug 16:00
    3657 visningar
    6 svar
    6
    3657

    Lagt press på sambon

    Lång historia kort, vi har varit tillsammans i 11 år. 


    När vi träffades var han arbetslös, men det sket jag i, jag ville/vill vara med honom! 


    Jag har alltid jobbat sedan skolan, heltid. 


    Han har endast fått provanställningar hit och dit, men aldrig fast =/ ingen speciell utbildning. 

    För ca 7år sedan började vi prata om att vi vill ha barn. Men vi förstod också att det inte var superlämpligt om han var arbetslös.


    Så helt plötsligt berättar han för mig att han köpt en privat utbildning (rätt dyr, på 2 månader, en investering) Jag blev riktigt stolt och när utbildningen var klar fick han jobb direkt. 


    När han jobbat där i 1 år, behovsanställd, så blev jag gravid. Vi båda jobbade heltid, fick rätt mycket pengar på sparkontot som vi kunde ha i nödfall när jag var mamma ledig om han blev arbetslös te.x eller om vi ville lyxa till det.


    Allt var toppen. Vi bodde även i en liten 2a så vi hade inte mycket utgifter heller.


     


    När sonen var 1,5år fick han helt plötsligt mindre och mindre timmar på jobbet.. tillslut fick han 10h på en månad! (han hade alltid kännt sig lite utanför på arbetet)


    han var inte med i facket och fick helt enkelt stämpla akassa, tillslut fick han inga timmar från jobbet.


     


    Nu har han varit arbetslös ett tag, sonen blir snart 3 år.. och vi vill båda ha ett syskon till sonen. 


    Planen var att han skulle söka jobb, jag jobbar heltid som vanligt, och försöker spara undan så mycket som möjligt (för om vi ev. skulle få ett syskon och han är arbetslös hade vi kunnat vara hemma båda två, sålänge det finns undansparat.


     


    Men saken är den att jag nu efter 8år på samma jobb tvingas gå ner i tid, pga arbetsbrist, så jag kommer behöva söka nytt också, samt inte kunna spara något.
    Jag har i ren stress och sorg liksom poängterat för sambon att vi inte ens kan tänka på att skaffa ett till barn förrens han har skaffat jobb. 

    Inser i efterhand att detta kan ha gett honom ångest och igår sa han att han känner sig knäckt, att han inte vet sin plats i livet osv, vad han passar som.. 


     


    Blir så ledsen att jag satt detta typ krav på honom, samtidigt som något måste hända nu, han är 35 och jag 30.

    Ska man skaffa ett syskon och hoppas att han får ett jobb? 
    Ska vi vänta, tills jag får nytt och har jobbat ett tag.. Eller att han får? 

    samtidigt känner jag en inre stress.. att jag inte alls vill ha för lång tid mellan barnen =( och att få barn är ingen garanti med 2 missfall bakom mig. 


     


    Är så ledsen över detta =( råd? 


     


     


    Jag pushar sambon, med att gå till arbetsvägledare.. tipsar om utbildnigar, men det verkar inte lätt för han, och han har nog inte kommit till den punkten i sig själv att han MÅSTE ta vilket jobb som helst.. jag vet inte hur jag ska göra, vill inte tjata på honom för mycket heller eftersom han mår dåligt över detta =( 

  • Svar på tråden Lagt press på sambon
  • Anonym (.)
    Äldre 3 Aug 18:01
    #1

    Men skaffa inte ett barn till om ni bägge två har väldigt osäkra intäkter, känns direkt oansvarigt.

    Ja lite press på killen är väl inte fel, i och med att din inkomst också är osäker. Känns lite fel att i det läget inte lägga nån press på honom. Ni är trots allt en familj med massa utgifter hela tiden, i dagens läge behövs ju 2 jobb för att kunna leva någorlunda drägligt.

  • Äldre 3 Aug 18:09
    #2

    Låter i mina öron som att eran situation har gjort honom deprimerad. Det kan hända vem som helst. Med det inte sagt att du har gjort något fel ! Man måste både kunna respektera varandra och samtidigt vara öppna med vad man förväntar sig av varandra. Annars blir det väldigt jobbigt.

    Låter som att samtal hos kurator eller psykoterapeut vore lägligt. Allra helst för honom. Det är helt okej att må dåligt, det gör vi alla ibland, men har man familj så måste man försöka göra något åt det också så det inte går ut över barnet/barnen.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 3 Aug 18:36
    #3
    Richard1986 skrev 2018-08-03 18:09:57 följande:
    Låter i mina öron som att eran situation har gjort honom deprimerad. Det kan hända vem som helst. Med det inte sagt att du har gjort något fel ! Man måste både kunna respektera varandra och samtidigt vara öppna med vad man förväntar sig av varandra. Annars blir det väldigt jobbigt.

    Låter som att samtal hos kurator eller psykoterapeut vore lägligt. Allra helst för honom. Det är helt okej att må dåligt, det gör vi alla ibland, men har man familj så måste man försöka göra något åt det också så det inte går ut över barnet/barnen.
    Håller med
  • Äldre 3 Aug 18:43
    #4

    Herregud, 35 bast och barn att försörja ... då är det perfekta jobbet ett som ger pengar. Sen kan man se sig om efter bättre om man vill, samtidigt som man jobbar. Han mår väl bara ännu sämre om han fortsätter utan jobb.

  • Anonym (K)
    Äldre 4 Aug 13:43
    #5

    Inom vilken bransch jobbar han och i vilken stad?

  • Anonym (Mamma med dåligt samvet­e) Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 15:51
    #6
    Anonym (.) skrev 2018-08-03 18:01:09 följande:

    Men skaffa inte ett barn till om ni bägge två har väldigt osäkra intäkter, känns direkt oansvarigt.

    Ja lite press på killen är väl inte fel, i och med att din inkomst också är osäker. Känns lite fel att i det läget inte lägga nån press på honom. Ni är trots allt en familj med massa utgifter hela tiden, i dagens läge behövs ju 2 jobb för att kunna leva någorlunda drägligt.


    Nej nej, vi kan inte skaffa barn nu när min situation är som den är. Jag söker nytt jobb nu, har aldrig varit arbetslös förut, alltid jobbat heltid. 


    Antar att folk inte tyckt det var lika illa om mamman är "hemma-fru" och mannen jobbar.. 


    Jag har inte problem med att han är hemma om jag jobbar heltid. Vi får rätt mycket pengar över varje månad när jag jobbat heltid, och vi har inte så mycket utgifter. 


     


    men grejjen är ju att jag vill isåfall vara mammaledig något år.. och då måste han skaffa jobb. Så får försöka prata mer med honom nu, att liksom ta lite vad som. Han måste kunna försörja sin familj, speciellt eftersom det blev som det blev med mitt job.. Men vi klarar oss absolut med 1 lön, allt beror på utgifter :P 

Svar på tråden Lagt press på sambon