• Myra

    Säng till ett barn som snart fyller 3år

    Hej.

    Vi ska adoptera ett barn som snart fyller 3år.

    Ha en frågan om Brimnes dagbädd är för stor för en 3:åring?

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Säng till ett barn som snart fyller 3år
  • OlgaElvira

    Enligt min erfarenhet så är det bäst att köpa en fullstor säng så snart som möjligt, juniorsängar använder man inte så länge, de växer ju snabbt. Dessutom, rätt ofta ligger någon av er i sängen med barnet för att läsa sagor eller för att barnet har drömt mardrömmar. Den kan då också användas som gästsäng.

  • Myra

    Den här sängen (dagbädden) har vi redan och passar till vuxna. Tankarna går om vi måste köpa en mindre säng eller inte. Var mest orolig om han skulle trilla ur sängen och göra sig illa.

    Kom på att ikea har en rulla av skydd man kan skruva på.

    Tror ni att den här funkar till en 3:åring?

  • Judiths

    Min 6-åring har den sängen. Då hon har litet rum är det toppen med förvaringen under, mycket ryms där. Också bra att den kan bäddas ut till dubbelsäng vid behov.

    Min snart 3-åring känns dock lite liten för den än. Den är rätt hög och har ingen kant så jag är lite orolig för att han ska ramla ur så jag skulle nog satt skyddsbräda/sänghäst vid kanten om han sov i den.

    Han sover nu i en 80-säng som står mot vår dubbelsäng, planen är att han får en lika säng som storasyster när han börjar sova i eget rum sen.

  • BuoBä

    Vi köpte en vanlig resårbotten som är 105 cm bred till vårt barn när hon var 1 år. Jätteskönt att få plats ordentligt när man ska läsa saga eller sova bredvid. Vi har bullat upp med kuddar längs med kanten för att hindra att hon rullar ur.

  • Jemp

    En Kant (ramla ur skydd) på känns som ett måste, men får ni till det blir det väl perfekt! Vi har en 90-säng som ska vara till vår 2,5åring men ännu sover han hos oss.

    Och grattis!

  • Myra

    Tack för svaren och tipsen. Vi skaffar en skydd till sängen och börjar så. Funkar det inte får man åka iväg till Ikea och köpa en mindre. Det är mycket vi inte vet vad som kommer funka när vi inte känner killen så det blir till att testa sig fram och se vad som funkar för honom.

  • MrsAJ88

    Vi har en liknande, en vuxen 90-säng till vår 2,5-åring. Vi har köpt Ikeas urrullningsskydd ( m2.ikea.com/se/sv/p/vikare-stoedbraeda-vit-30099293/ ) 4 stycken, satt 2 stycken för att täcka större del av sängens längd, och sedan byggt på höjden med 2 ovanpå dessa då madrassbottens höjd annars gjorde att skyddet blev för lågt. Funkar perfekt, inga olyckor!

  • nirakanna2

    Det är guld värt att ha en fullstor säng så en vuxen får plats vid nattning. Är du rädd att barnet faller ur sängen kan du ju köpa bara en resårmadrass och lägga den direkt på golvet. Funkar det bra kan du lägga den i dagbädden. (Barnetvill kanske samsova förresten?)

  • isolande

    Mina barn har sovit i sådan från ca 15 månader. Inga problem.

    Min son flyttade högst upp i våningssängen när han var tre ;)

  • Myra

    Tack igen för alla svar.

    Det här ska bli otroligt roligt och spännande nytt kapitel för oss.

    Blir lite annorlunda när man får ett barn som är 2,5år och inte fått lära känna och lärt barnet saker från början.

    Han kommer vara 2,5år när vi hämtar honom. Han har blöjor vad vi sett på film. När börjar barn potternas och bli av med blöjan?

    Hoppas ni kan dela med er av tips för flygresan med en 2,5åring. Leksaker, film och aktiviteter mm.

  • Jemp
    Myra skrev 2018-08-05 18:29:30 följande:

    Tack igen för alla svar.

    Det här ska bli otroligt roligt och spännande nytt kapitel för oss.

    Blir lite annorlunda när man får ett barn som är 2,5år och inte fått lära känna och lärt barnet saker från början.

    Han kommer vara 2,5år när vi hämtar honom. Han har blöjor vad vi sett på film. När börjar barn potternas och bli av med blöjan?

    Hoppas ni kan dela med er av tips för flygresan med en 2,5åring. Leksaker, film och aktiviteter mm.


    Min 2,5 åring har fortfarande blöja men börjar kännas mogen att lära av med den. Går på potta parallellt, noterar när det kommer etc. Lite olika hur mogna de är, finns de som slutar som yngre och det finns de som har mycket längre.

    Att potträna lär ju inte vara ert första prio.

    Vi ska flyga för första gången i höst men åkte långresa med bilen nyss. Lite leksaker, pixiböcker, småfika, sovtid och surfplatta (spel att köra eller tvätta bilar Bolibompa och YouTube med fordon, färger och musik men även mer film som stadens hjältar och Daniel tiger). Att titta tycker han om oavsett (lockande bilar och färger antar jag) men jag hade nog letat rätt på något på hans eget språk också. Greta gris finns på många olika språk vet jag. Små leksaker som bilar och djur är också populärt.
  • mammalovis
    Myra skrev 2018-08-05 18:29:30 följande:
    Tack igen för alla svar.
    Det här ska bli otroligt roligt och spännande nytt kapitel för oss.
    Blir lite annorlunda när man får ett barn som är 2,5år och inte fått lära känna och lärt barnet saker från början.
    Han kommer vara 2,5år när vi hämtar honom. Han har blöjor vad vi sett på film. När börjar barn potternas och bli av med blöjan?

    Hoppas ni kan dela med er av tips för flygresan med en 2,5åring. Leksaker, film och aktiviteter mm.
    Barn kan numera pottränas redan på bb typ, men det är ju vanligt att man försöker få dem blöjfria vid 2-3 års ålder. Min son fyller 3 i oktober, men han är enormt bestämd av sig så vi har inte påbörjat än. Vi har pratat om det och erbjudit, men inte kommit längre. Vi får nog börja läsa pott-träningsböcker. Sedan hoppas jag att han ser och inspireras på förskolan. 

    Med första märkte man tydligt hur hon började kommentera att hon hade kissat, för att stanna upp när hon behövde, till att kunna säga till innan men då var det ju panik i början. Eftersom alla barnen är så bestämda har det inte gått att tvinga dem, så vi har tagit det i deras takt. 

    Lycka till med nya barnet!
  • Myra
    Jemp skrev 2018-08-07 20:46:55 följande:

    Min 2,5 åring har fortfarande blöja men börjar kännas mogen att lära av med den. Går på potta parallellt, noterar när det kommer etc. Lite olika hur mogna de är, finns de som slutar som yngre och det finns de som har mycket längre.

    Att potträna lär ju inte vara ert första prio.

    Vi ska flyga för första gången i höst men åkte långresa med bilen nyss. Lite leksaker, pixiböcker, småfika, sovtid och surfplatta (spel att köra eller tvätta bilar Bolibompa och YouTube med fordon, färger och musik men även mer film som stadens hjältar och Daniel tiger). Att titta tycker han om oavsett (lockande bilar och färger antar jag) men jag hade nog letat rätt på något på hans eget språk också. Greta gris finns på många olika språk vet jag. Små leksaker som bilar och djur är också populärt.


    Nä potträning får vi vänta med och ta när han är redo. Så mycket nytt iallafall för honom.

    Tack för film och speltipsen. Får förbereda och ladda ner innan.
  • Myra
    mammalovis skrev 2018-08-08 21:05:46 följande:

    Barn kan numera pottränas redan på bb typ, men det är ju vanligt att man försöker få dem blöjfria vid 2-3 års ålder. Min son fyller 3 i oktober, men han är enormt bestämd av sig så vi har inte påbörjat än. Vi har pratat om det och erbjudit, men inte kommit längre. Vi får nog börja läsa pott-träningsböcker. Sedan hoppas jag att han ser och inspireras på förskolan. 

    Med första märkte man tydligt hur hon började kommentera att hon hade kissat, för att stanna upp när hon behövde, till att kunna säga till innan men då var det ju panik i början. Eftersom alla barnen är så bestämda har det inte gått att tvinga dem, så vi har tagit det i deras takt. 

    Lycka till med nya barnet!


    Som SU säger, alla barn är olika och det hår inte tvinga dom. Dom är väldigt vanligt att adopterade barn backar lite inutvecklingen och blir näbisar igen eftersom dom inte riktigt fått vara det. Men dom brukar komma ifatt sin ålder.
  • Myra

    Nu har vi fått längd och vikt på killen.

    Så lite hjälp med storlek på kläder och skor behöver jsg;)

    Längd 88cm

    Vikt 13,6kg

    Fot 13cm

    Är set något som liknar era barn? Vad har som för storlek?

    Borde säkert finnas tabeller:)

  • BuoBä
    Myra skrev 2018-08-10 12:42:22 följande:

    Nu har vi fått längd och vikt på killen.

    Så lite hjälp med storlek på kläder och skor behöver jsg;)

    Längd 88cm

    Vikt 13,6kg

    Fot 13cm

    Är set något som liknar era barn? Vad har som för storlek?

    Borde säkert finnas tabeller:)


    Det finns tabeller.

    Generellt brukar en storlek vara lagom tills barnet är så långt, sen är det dags att byta. Så ert barn behöver nu stl 92 (den innan är 86). Sen kan storlekarna variera massor (främst mellan olika klädmärken) så en stor 86:a kan vara mycket större än en liten 92:a, men Lindex och Kappahl brukar vara "normalstora" så det kan man ha som referens.

    Skor är klurigare men skoaffärer brukar ha en sticka man kan mäta fötterna och skorna med. Många barnskomärken har även måttabeller på nätet. Skor ska vara 1-1,5 cm större än foten när man börjar använda dem.

    Nu på hösten brukar det vara barnmarknader på många ställen, där man kan köpa begagnade kläder för små pengar. Finns det i närheten av er kan det vara ett bra alternativ att skaffa en liten startgarderob för att se vad som funkar.
  • mammalovis

    Storlek 92 anses vara till 2-åringar, 98 till 3-åringar rent generellt. Sedan beror det ju på om de har långa eller korta ben/armar och hur stort respektive plagg är, så det är en djungel. Mina äldre tjejer har en storlek mindre på leggings än vad de är långa, en storlek större i tröjor och blandat i kortärmat ...

    Min son är drygt 90 cm lång och väger som ditt barn med kläder och blöja på. Vi har plockat fram alla överdelar och pyjamas i 92, större delen av de kortare byxorna i 92. Så vi har en del längre byxor att plocka fram, sedan är det 98 som gäller. När barnet är lika långt som nuvarande storlek brukar vi få plocka fram nästa. 

    För att du inte ska behöva köpa för mycket nytt som är för litet skulle jag satsa på att gå med i facebookgrupper där du kan få fina kläder som ibland knappt är använda för en liten peng. Oftast finns bara dubbelstorlekar som 98/104 och 86/92 kan nog börja bli för litet.

    Sedan är barnklädesmarknader toppen att fynda begagnade kläder för 10-20 kr plagget. 

  • Myra

    Tack för tipsen. Jag har haft tur att få massa kläder. Tyvärr missar jsg klädbytardagar i området eftersom vi är och hämtar honom just då.

    Hur mycket kan han växa på 4-5 månader? Några cm eller en storlek?

  • BuoBä

    I 3-årsåldern växer de normalt en storlek per år, dvs ca 0,5cm i månaden, så är han 88 cm nu borde stl 92 passa även om 4-5 månader.

    Sen vet man aldrig, ibland är det som att de växer ur allt över natten.

Svar på tråden Säng till ett barn som snart fyller 3år