• Lina100

    Gräddfil fråga

    Har en oöppnad gräddfil som bara står, den gick ut 1 augusti, kan jag göra dipp av den eller är det bara och slänga skiten

  • Svar på tråden Gräddfil fråga
  • rosagubben

    du kan göra dipp på den. 


    Oöppnade mjölkprodukter kan funka så länge som 6-7 dagar efter bäst före datum. Jag brukar dock inte vilja dricka/äta (även om det varit oöppnad i kylskåpet) mer än 5 dagar.

  • Lina100
    Drottningen1970 skrev 2018-08-03 20:22:50 följande:

    Den håller ett par månader till hörru...


    Okej
  • Drottningen1970

    Cteme fräsch, gräddfil, fet grädde håller huuuur länge som helst i ett kallt kylskåp om det är oöppnat. Datumangivelserna är löjeväckande korta och gjorda för konsumtion...

    I morse stekte jag ägg som ?gick ut? första april. Hur fina som helst utan nån rinnig gula.

    Folk MÅSTE börja använda sina sinnen istället för datummärkning. Det enda man behöver vara lite försiktig med är köttfärs kyckling och fläskkött.

  • rosagubben
    Drottningen1970 skrev 2018-08-03 20:26:20 följande:

    Cteme fräsch, gräddfil, fet grädde håller huuuur länge som helst i ett kallt kylskåp om det är oöppnat. Datumangivelserna är löjeväckande korta och gjorda för konsumtion...

    I morse stekte jag ägg som ?gick ut? första april. Hur fina som helst utan nån rinnig gula.

    Folk MÅSTE börja använda sina sinnen istället för datummärkning. Det enda man behöver vara lite försiktig med är köttfärs kyckling och fläskkött.


    har du ngn källa på detta? för jag tycker just syrliga mjölkprodukter, som cremefraiche, gräddfil och typ yoghurt är såå svårt att avgöra eftersom dom redan är sura, så drf kör jag med 5dagar efter bäst-före datum på oöppnad produkt i kylen. men kan man verkligen äta de flera veckor efter bäst-före datumet om de varit oöppnat?! fan va jag slängt pengar i sjön då, och vilket matsvinn också, fan!
  • Drottningen1970
    rosagubben skrev 2018-08-03 20:45:21 följande:

    har du ngn källa på detta? för jag tycker just syrliga mjölkprodukter, som cremefraiche, gräddfil och typ yoghurt är såå svårt att avgöra eftersom dom redan är sura, så drf kör jag med 5dagar efter bäst-före datum på oöppnad produkt i kylen. men kan man verkligen äta de flera veckor efter bäst-före datumet om de varit oöppnat?! fan va jag slängt pengar i sjön då, och vilket matsvinn också, fan!


    Källa: livet och erfarenhet.

    Absolut ingen som helst fara,

    Om det ser ut och luktar som vanligt är det ok.

    Grädde som stått kan tjockna lite på toppen men det är bara att skaka bort.

    Ja det slängs fullt tjänlig mat till oerhörda summor. Jag blir riktigt provocerad när folk frågar om det går att dricks mjölk som hade utgångsdatum igår.
  • Anonym (Fia)

    Ett tips är att lukta, titta och smaka för att märka om det är ätbart eller inte.

    Tex ägg brukar hålls sig flera mån efter utgångsdatum.

    Många är väldigt pippliga med att datumet gått ut och kasta för att de inte kan bilda sig en egen uppfattning om det är ätbart eller ej.

    Många kastar idag tyvärr aldeles för mycket produkter som är ätbara.

  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2018-08-03 20:48:47 följande:
    Källa: livet och erfarenhet.
    Absolut ingen som helst fara,
    Om det ser ut och luktar som vanligt är det ok.
    Grädde som stått kan tjockna lite på toppen men det är bara att skaka bort.
    Ja det slängs fullt tjänlig mat till oerhörda summor. Jag blir riktigt provocerad när folk frågar om det går att dricks mjölk som hade utgångsdatum igår.

    Garants produkter kan man få problem med, även tom före bästföredatumet av någon anledning(men detta var rätt många rå sedan jag kolla dom sist, men ett tag var de alltid dåliga).
    Men jag haft cream fräs i 6 månader efter bästföredatum, och smakat fantastiskt gott.


     


    En gräddfil håller väl enkelt nån månad oöppnad.


    hur många meter var det?
  • klyban
    rosagubben skrev 2018-08-03 20:45:21 följande:
    har du ngn källa på detta? för jag tycker just syrliga mjölkprodukter, som cremefraiche, gräddfil och typ yoghurt är såå svårt att avgöra eftersom dom redan är sura, så drf kör jag med 5dagar efter bäst-före datum på oöppnad produkt i kylen. men kan man verkligen äta de flera veckor efter bäst-före datumet om de varit oöppnat?! fan va jag slängt pengar i sjön då, och vilket matsvinn också, fan!

    OM man tittar, sen luktar och sen smakar.
    Och det inte smakar illa som dålig mat gör.
    Så är ju det bara att äta.

    Dock så de flesta dessa produkter håller i flera månader efter bästföredatum.
    Öppnar man, så har det samma tid som många andra öppnade produkter, kanske max 2 veckor och beroende på hur mycket man kontaminerat.


    SÅ jo, du slänger en massa som du kunde ha använt.
    Jag tittar aldrig på några datum på dessa produkter, mjölk och grädde luktar jag på och sen smakar.
    Lär barnen det samma och säger datum är ointressant, utan det är bara titta, lukta och sist smaka som gäller.
    Har en del på jobbet som kastar mjölken dagen före bästföredatumet.


    hur många meter var det?
  • Cizi
    rosagubben skrev 2018-08-03 20:45:21 följande:

    har du ngn källa på detta? för jag tycker just syrliga mjölkprodukter, som cremefraiche, gräddfil och typ yoghurt är såå svårt att avgöra eftersom dom redan är sura, så drf kör jag med 5dagar efter bäst-före datum på oöppnad produkt i kylen. men kan man verkligen äta de flera veckor efter bäst-före datumet om de varit oöppnat?! fan va jag slängt pengar i sjön då, och vilket matsvinn också, fan!


    De syrliga produkterna angrips i princip bara av jäst eller mögel. Om det finns synligt på ytan, om förpackningen är uppblåst eller ihopdragen så släng. Annars är datummärkningen framförallt för smakförändringar. Det är helt enkelt inte lika gott med äldre syrliga produkter eftersom de tappar smak, därav datumstämpling. Det är dessutom olika datum till olika marknader (länder).

    Däremot skulle jag inte äta gammal grädde, där finns ingen bakteriekultur att konkurera med för eventuellt hälsovådliga bakterier.

    /fd kvalitetskontrollant på mejeri
  • klyban
    Cizi skrev 2018-08-07 07:44:45 följande:
    De syrliga produkterna angrips i princip bara av jäst eller mögel. Om det finns synligt på ytan, om förpackningen är uppblåst eller ihopdragen så släng. Annars är datummärkningen framförallt för smakförändringar. Det är helt enkelt inte lika gott med äldre syrliga produkter eftersom de tappar smak, därav datumstämpling. Det är dessutom olika datum till olika marknader (länder).

    Däremot skulle jag inte äta gammal grädde, där finns ingen bakteriekultur att konkurera med för eventuellt hälsovådliga bakterier.
    /fd kvalitetskontrollant på mejeri

    Det kan starta en mjölksyrejäsning ibland och en lätt sådan.
    Och ett filmjölkspaket brukar ofta bli lite svullen en bit fram.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Gräddfil fråga