• Ungmamma1025

    Sover ENBART i babysittern

    Hej! Jag har ett väldigt stort problem. Min dotter på 9månader vägrar sova i sin egna säng. Hon vägrar sova i famnen. Hon sover enbart i en babybjörn babysitter och det har hon gjort sedan hon var ca 3månader. Det har börjat bli ett större problem då vi snart ska flyga iväg på semester. Har alltid fått dra med mig babysittern på tåg och i bil då jag rest iväg . Men nu kan jag inte släpa med mig den och hon måste ju sova under resan på vägen till hotellet. Jag försöker lägga henne i sängen men hon bara ställer sig upp, gråter och vägrar sova. Försöker vagga osv i famnen men hon bara spänner sig och bokstavligt talat hatar det. Vet inte hur jag ska gå tillväga längre. Någon där ute som har tips?

  • Svar på tråden Sover ENBART i babysittern
  • Jsv17

    Tyvärr så tror jag det är så att du helt enkelt måste bestämma dig för att hon inte längre ska sova i babysittern. Plocka bort den. Det kommer säkert vara riktigt riktigt tufft några dagar så se till att det är i samband med att ni båda är lediga så ni kan hjälpas åt. Det har blivit en vana att sova i babysittern (då jag antar att hon inte har några andra fysiska behov som gör att hon bör sova i den?) Hon kommer bli så trött att hon kommer somna, jag förespråkar inte alls lägg henne i en säng och låt henne skrika sig till sömns (nån tokig 5 minuter metod eller liknande) utan var med henne, till sist kommer hon bli så trött att hon somnar och hon kommer glömma bort babysittern, förmodligen inom några dagar. Jag har som nanny varit med och vant av en bebis som endast sov i sin vagn, han var nästan ett år då det blev ohållbart för mamman i familjen, de sökte proffesionell hjälp och blev då tillsagda att helt enkelt bestämma sig och att då ta bort vagnen helt. Han somnade utan problem i vår famn och accepterade att bli nerlagd i sin spjälsäng efter 5 dagar, de två första var de enda som var riktigt hemska sedan började det vända.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Ungmamma1025

    Så jag ska alltså försöka ha henne i famnen när jag märker att hon börjar bli för trött då jag inte kommer lägga ner henne i babysittern och hon antagligen kommer somna myyycket senare? Okej jag får helt enkelt bara börja ikväll då. Tror även det är lättare för henne att somna i famnen hos sin pappa än hos mig. Håll tummarna för mig och tack för tipset. Uppskattas såååååååååå mycket??

  • Jsv17
    Ungmamma1025 skrev 2018-08-05 07:55:58 följande:

    Så jag ska alltså försöka ha henne i famnen när jag märker att hon börjar bli för trött då jag inte kommer lägga ner henne i babysittern och hon antagligen kommer somna myyycket senare? Okej jag får helt enkelt bara börja ikväll då. Tror även det är lättare för henne att somna i famnen hos sin pappa än hos mig. Håll tummarna för mig och tack för tipset. Uppskattas såååååååååå mycket??


    Absolut, prova med pappa om du tror hon skulle acceptera det lättare. Minns jag det hela rätt så sa de till oss att det viktiga är att du har bestämt dig, för det är jättelätt att ta fram babysittern (eller vagnen då i vårt fall) när man är trött och bebisen är ledsen, så man måste verkligen vara säker i sitt beslut själv och hålla ut. Jag rekommenderar även podden kära barn (med barnpsykolog Louise Hallin) vet att hon tagit upp liknande teman när det gäller att bryta ett mönster, typ sluta nattamma, ta bort napp, och andra olika problem med sömn också. Jag har aldrig gjort det men man ska kunna söka på olika problematik på deras hemsida kärabarn.nu så kan man lyssna när hon svarar på frågor om liknande problem, kanske kan du få ytterligare hjälp där, lycka till!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Alexi

    Bestäm er för hur hon ska somna istället och kör på det. Stå ut de nätter det tar att förändra vanan. Det är inte farligt att bli ledsen, bara ni finns där hos henne.

    Men viktigt! Se till att den nya vanan ni börjar med är hållbar, dvs funkar om typ ett halvår också. Börja inte med något idiotiskt som att stå och vagga till sömns i famnen som era ryggar kommer dö av. 

  • Ungmamma1025

    Alltså jag började redan imorse. Först hade jag bara henne i famnen med lite vaggvisor på tv och hon somna utan problem. När hon skulle sova efter lunch igen då la jag ner henne i sängen och satt i min säng bredvid hela tiden! Försökte få henne att komma till ro osv. Ca 50min senare somnar hon. Nu under kvällen har vi hållt på i över två timmar. Först i hennes säng och som sagt jag satt bredvid men i över en timma så va hon jätte ledsen och bara grät. Även fast jag va där med henne klarade inte mitt mamma hjärta av att höra henne vara så ledsen så jag tog över henne till min säng (där hon sover oftast). Ca 1 timma där också. Hon va helt förstörd så till slut tar jag henne i famnen och sätter på vaggvisor på tvn och hon somnar. Så nu har jag lagt ner henne i hennes säng. Jag vaggar henne inte utan bara har henne sittandes i min famn då hon hatar att sova i famnen egentligen. Det är tufft som f*n och jag ser inte fram emot de kommande dagarna. Jag får ju dock hålla ut.

  • Jsv17
    Ungmamma1025 skrev 2018-08-05 22:16:14 följande:

    Alltså jag började redan imorse. Först hade jag bara henne i famnen med lite vaggvisor på tv och hon somna utan problem. När hon skulle sova efter lunch igen då la jag ner henne i sängen och satt i min säng bredvid hela tiden! Försökte få henne att komma till ro osv. Ca 50min senare somnar hon. Nu under kvällen har vi hållt på i över två timmar. Först i hennes säng och som sagt jag satt bredvid men i över en timma så va hon jätte ledsen och bara grät. Även fast jag va där med henne klarade inte mitt mamma hjärta av att höra henne vara så ledsen så jag tog över henne till min säng (där hon sover oftast). Ca 1 timma där också. Hon va helt förstörd så till slut tar jag henne i famnen och sätter på vaggvisor på tvn och hon somnar. Så nu har jag lagt ner henne i hennes säng. Jag vaggar henne inte utan bara har henne sittandes i min famn då hon hatar att sova i famnen egentligen. Det är tufft som f*n och jag ser inte fram emot de kommande dagarna. Jag får ju dock hålla ut.


    Bra jobbat mamma, jag vet att mamma hjärtat blöder när de blir så ledsna, men du gör något som är bra för er båda i längden. Hoppas det vänder snabbt och hon somnar fint och gott i sin säng
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Sover ENBART i babysittern