• Anonym­543
    Äldre 4 Aug 18:43
    1104 visningar
    9 svar
    9
    1104

    Gravid röker???

    Hej! Jag fick idag reda på att jag är gravid, i vecka 6. (5+4)

    Saken är att jag röker, har dock bestämt mig nu att sluta med detsamma och inte trappa ner utan sluta tvärt. Har inga barn sedan tidigare och ett missfall bakom mig i v.8.

    Jag undrar om någon vet om det kan ha skadat barnet??

    Jag vet ju att det Inte är bra att röka när man e gravid men tänkte eftersom det är så pass tidigt. Skulle gärna vela höra er som rökte under graviditen och hur länge ni rökte och hur mycket och hur det gick för bebisen.

    Är jätte orolig!

  • Svar på tråden Gravid röker???
  • Anonym (.)
    Äldre 4 Aug 18:49
    #1

    Min syster rökte genom sina två hela graviditeter och båda pojkarna kom ut friska och krya. Samt vet folk som rökt genom sina graviditeter och barnet har kommit ut friskt. 

  • Anonym (Nej)
    Äldre 4 Aug 18:52
    #2

    Nej med tanke på hur många gravida det va som rökte förr under hela graviditeten så skulle var och varannan människa vara skadad idag isåfall.

  • Anonym (M)
    Äldre 4 Aug 19:04
    #3
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-04 18:52:20 följande:

    Nej med tanke på hur många gravida det va som rökte förr under hela graviditeten så skulle var och varannan människa vara skadad idag isåfall.


    Ganska exakt varannan människa får cancer idag. Vem vet om det beror på rökningen förr i tiden...
  • Anonym (Nej)
    Äldre 4 Aug 19:22
    #4
    Anonym (M) skrev 2018-08-04 19:04:36 följande:

    Ganska exakt varannan människa får cancer idag. Vem vet om det beror på rökningen förr i tiden...


    Beror nog snarare på alla miljögifter samt om de rökt själva och ärftlighet
  • Äldre 4 Aug 19:51
    #5

    Jag rökte genom hela graviditeten med mitt första barn och hon är helt frisk idag. Men hon föddes med låg födelsevikt och var mager, även underutvecklat utseende. Moderkakan var ofullständig, antagligen på grund av rökningen.

    Jag hade sån ångest över detta när hon var född, kände verkligen att jag hade skadat mitt barn.

    Nu är jag gravid igen och slutade helt i v. 7

    Mitt tips är att köpa svagare cigaretter (rosa Blend) och trappa ner, det är svårare att sluta tvärt. Sätt ett datum som du röker sista cigaretten och då är det färdigrökt.

    Det är bättre att sluta så tidigt som möjligt men det finns även bra hjälp att få hos barnmorskan

  • Äldre 4 Aug 19:53
    #6

    Det är ingen fara.

  • Äldre 4 Aug 20:01
    #7

    Det är jättebra att du slutar med en gång. Antagligen kommer det inte märkas på din bebis alls att du rökte de första veckorna. Väldigt många mammor både röker och dricker ju trots allt innan de kommer på att de är gravida.

    Dock vill jag bara påpeka att det absolut inte är något man bör fortsätta med genom hela graviditeten (ifall någon annan hittar dem här tråden i framtiden), oavsett hur många som gjorde det för 20 år sedan och hur många positiva berättelser folk alltid kommer med i sånna här trådar...

    Forskningen och rekommendationerna finns av en anledning.

  • Äldre 4 Aug 20:09
    #8
    Anonym543 skrev 2018-08-04 18:43:03 följande:

    Hej! Jag fick idag reda på att jag är gravid, i vecka 6. (5+4)

    Saken är att jag röker, har dock bestämt mig nu att sluta med detsamma och inte trappa ner utan sluta tvärt. Har inga barn sedan tidigare och ett missfall bakom mig i v.8.

    Jag undrar om någon vet om det kan ha skadat barnet??

    Jag vet ju att det Inte är bra att röka när man e gravid men tänkte eftersom det är så pass tidigt. Skulle gärna vela höra er som rökte under graviditen och hur länge ni rökte och hur mycket och hur det gick för bebisen.

    Är jätte orolig!


    grattis till graviditeten! Nä det e ingen fara för fostret, inte så tidigt. Bara du slutar nu.
  • Äldre 4 Aug 20:13
    #9
    IceKitten skrev 2018-08-04 20:01:02 följande:

    Det är jättebra att du slutar med en gång. Antagligen kommer det inte märkas på din bebis alls att du rökte de första veckorna. Väldigt många mammor både röker och dricker ju trots allt innan de kommer på att de är gravida.

    Dock vill jag bara påpeka att det absolut inte är något man bör fortsätta med genom hela graviditeten (ifall någon annan hittar dem här tråden i framtiden), oavsett hur många som gjorde det för 20 år sedan och hur många positiva berättelser folk alltid kommer med i sånna här trådar...

    Forskningen och rekommendationerna finns av en anledning.


    Helt rätt!
Svar på tråden Gravid röker???