• Solmolnet

    Börja med gröt/smaksensationer

    När började ni ge gröt och smaksensationer till era bebisar? Hur mycket gröt kan man börja med? Vilken tid på dygnet gav ni i början?

    Vill gärna ha lite tips på vad ni bjöd på för smaksensationer, bara det ni själva åt?

  • Svar på tråden Börja med gröt/smaksensationer
  • BuoBä

    Vi började strax efter 4 månader med "en slick på fingret" av vad vi åt. Vid ca 5 mån började vi med lite gröt på kvällen, men det var bara en halv matsked pulver.

    Puréer började vi inte med förän efter 6 mån. Välling gav vi aldrig.

  • Anonym (M)

    Började med smakportioner när barnet var fem månader. Potatis mixat med lite bröstmjölk (för konsistensen) sedan lade vi till morötter, ärtor, sötpotatis, kyckling. Sakta när vi sett att barnet inte reagerat negativt. I början var det kanske en till två matskedar men mitt barn är en matglad person så portionerna blev snabbt större.

    Gröt introducerade vi runt 6 månaders ålder.

    Vi har aldrig haft några problem med att få barnet att äta, dock bestämde vi oss tidigt för att inte forcera ätandet och tvinga utan att verkligen låta barnets intresse styra.

  • Mascaraklumpar

    Smaksenastioner från 4-5 månader, gav enbart av det vi åt (slick på fingret eller hela bitar i nät som hon fick suga på). Så småningom blev det hela skedar av vår mat, sen flera skedar och till slut fick hon en egen tallrik med mat.

    Gröten fick hon två sorter av som vi blandade: en med gluten och en utan. På så vis kunde vi trappa upp portionerna i den takt hon själv ville utan att glutenintroduktionen gick för snabbt (vad nu "för snabbt" är. Vi tog det säkra före det osäkra och lät det ta ett halvår innan hon fick hela portioner med vetebaserad gröt). Började vid 5 månader, har jag för mig.

  • Intenuintesåhär

    Min dotter började med smakportioner innan gröt vid cirka 4 månaders ålder. Lite mixad morot eller potatis. Rena produkter, inga blandningar. Sedan lite efterrätt som kokt och mosat äpple eller päron. Alltid "maten" före det söta, annars är kanske risken att de vägrar smaka på det som inte är sött.

    Gröt började vi med vid sju månader i med att jag ammade henne på kvällar och morgnar.

  • myos

    Jag började med pyttesmå smakisar (1 tsk) från 4 månader (då var det bara burkar 4M+ jag köpte att prova på), började med lite sötpotatis, broccoli, majs, morot och katrinplommon. Gav mat och gör fortfarande bara under första halvan av dagen!
    Sen strax efter 5 månaders kontroll hos BVC började vi med gröt (dottern gick inte så bra upp i vikt). Ökade successivt från 2 msk till en ordentlig portion. Nu är hon snart 6 månader och äter gröt-frukost efter sin första tupplur (skönt att inte amma vid ett tillfälle faktiskt). Hon är super matglad bebis och gapar stort när hon ser skedet :D
    kan säga att i början var det lite jobbigt med bajsandet, jag var orolig att hon blev förstoppad, men det var det inte, hon lärde sig bajsa ut en ny typ av bajs helt enkelt haha XD sorry TMISkrattande

    Portionsmässigt var det också svårt att veta. Jag har konstant googlat vad innebär en hel portion för en 5-månaders. Men men det är olika haha. Provade mig fram och till slut såg frukost ungefär såhär ut: 75ml gröt och lite fruktpuré.

    om ett par veckor så kommer jag börja med att introducera mera mat: zucchini, blomkål, pasta, välling osv. Dags att äta :P
    Hon verkar vara mycket gladare nu efter att hon började äta gröt faktiskt (jag gissar att hon var lite hungrig förut och därför ganska grinig).

  • Anonym (Ensammamma)

    Jag testade ALLT(tillåtet) från 4 månader, senap, citron, smoothie, pesto, ajoli, mm men bara i pyttesmå mängder alltså doppa fingret i som hon fick slicka av.

    Vet inte om det har påverkat, men nu är hon ett år och väldigt matglad!

Svar på tråden Börja med gröt/smaksensationer