• Äldre 4 Aug 23:02
    1139 visningar
    8 svar
    8
    1139

    den långa väntan

    I december 2017 bestämde vi med sambon att vi skulle börja försöka skaffa barn.
    Jag är 23 och sambon 27.
    Det var bara ett par dagar innan mensen, så vi började försöka i Januari 2018.

    Som så många andra här så sade vi att det kommer när det kommer.
    Trots det blev jag väldigt taggad och kände mig så redo att bli gravid.
    Första gången mensen kom blev jag lite besviken men kände att det är ju helt normalt att inte lyckas på första försöket.
    Sedan har det bara blivit svårare för varje gång mensen kommer, blir alltid några tårar.
    I juli var det 7:e försöket och inget denna gång heller.
    Har googlat och läst massor om hur lång tid det tagit för andra att bli gravida.
    Väl medveten om att det är helt normalt att det kan ta till och med 1 år att få plusset.
    7 månader kan verka som en kort tid, men när alla ens kompisar runt en blir gravida eller får barn, blir längtan större för varje dag som går.
    Har märkt att jag har fått svårt att njuta av nuet, skulle bara vilja vrida tiden tills det där plusset.

    Hur orkar man vänta? Aldrig förr har tiden gått så långsamt som nu när man väntar på ett plus. 
    Vet att det finns tusentals liknande trådar, men känner att jag behövde skriva av mig någonstans eftersom jag känner att jag inte vill prata med någon jag känner om det. 

    Känner dessutom en väldig press som jag tror beror på att sambon har 1 barn sedan tidigare, som kom till av misstag då kondomen gick sönder. Får mig ofta att tänka att det kanske är något som är fel på mig när det inte går.

  • Svar på tråden den långa väntan
  • Äldre 5 Aug 09:02
    #1
    +1

    Hej!

    Min sambo och jag har precis börjat försöka bli gravida (detta är första månaden och vill inte testa mig riktigt än) men jag kan ändå förstå din känsla så väl. Som du skriver är det en jobbig väntan. Och att känna sig besviken varje månad när mensen kommer måste vara så jobbigt. Håller verkligen tummarna för att det tar sig för er. Vet inte om det är nån tröst för dig men många av våra vänner har försökt i upp till ett år och sedan fått friska barn. Så även om det är jobbigt att vänta, tänka o längta varje månad så är det nog så att det är normalt att det tar så lång tid. Lycka till med allt ?

  • Äldre 5 Aug 12:30
    #2
    +1

    Vill bara skriva att ni kommer få ert barn tillslut, på ett eller annat sätt. Det finns hjälp att få när det gått ett år utan resultat.

    Jag vet förvisso inte hur det känns att försöka så länge, eftersom vi lyckades efter 3 försök. Men jag kan föreställa mig att stressen smyger sig på ganska snabbt. Det i sin tur sägs ju ha en negativ effekt på alltihop.

    Jag antar att ni kollar när du har ägglossning osv? Det är ju annars ett tips!

    STORT lycka till, jag hopps ni får ert efterlängtade plus snart <3

  • Äldre 5 Aug 12:47
    #3

    Trådstartaren- Köp Ägglossningstester på Apoteket ellet på nätet tex Apotea.se

    Jag och min man använde Clearblue digitala äghlossningstest, den lilafärgade (finns 2 olika, den rosa och den lila). Den lila sorten visar tom cirkel, blinkande smiley och fast lysande smiley. Vi hade sex 1 ggr per dag från att den blinkande visade sig till att den fast lysande visade sig. Då blev det plus varje gång för oss.

    Skulle också rekommenderar att du börjar med folsyra,Omega 3 och d-vitamin varje dag när man försöker bli gravid och sen hela graviditeten.

  • Äldre 6 Aug 07:44
    #4

    Hej! När jag läser det du skrivit är det som att jag läser om mig själv, läskigt! Slutade med pillren 15 december 2017, augusti blir 8:e försöket och ingenting händer. Min sambo har inga barn sedan innan men han berättade att hans förra flickvän fick ett tidigt missfall så då börjar jag undra om det är fel på mig istället? Vi är båda 26 år och jag kan inte tänka på något annat än barn, ägglossning och symtomer på graviditet. Varje gång mensen kommer så gråter jag som ett litet barn och tycker synd om mig själv, tragiskt men sant! Jag har slutat ta ÄL-tester, blev bara stressad av de!

    Jag misstänker att jag har fått ett super tidigt missfall en gång, över midsommarhelgen. Mensen kom 4 dagar för sent och den va liksom slemmig, som att mens och ägglossningen var på samma gång ( ursäkta mina detaljer ) och det har aldrig hänt förut. Men då tog jag test som visade negativt så jag vet inte vad det va för fel då. Kanske var det ingen ägglossning alls den månaden?

    Jag vill inget hellre än att vi ska få våran familj, alla andra går det så lätt för känns det som. Jag har ingen jag kan prata med heller då alla mina vänner fortfarande är i *fest-stadiet* och jag hatar allt sånt nu förtiden.

    Jag försöker *glömma* att vi försöker skaffa barn men går in här på FL för att skriva av mig i bland, det hjälper lite faktiskt :)

    vi får hålla tummarna att det blir 8:e gången gillt för oss ;) haha

  • Äldre 14 Aug 21:26
    #5
    UndrandeSökare skrev 2018-08-05 12:47:43 följande:

    Trådstartaren- Köp Ägglossningstester på Apoteket ellet på nätet tex Apotea.se

    Jag och min man använde Clearblue digitala äghlossningstest, den lilafärgade (finns 2 olika, den rosa och den lila). Den lila sorten visar tom cirkel, blinkande smiley och fast lysande smiley. Vi hade sex 1 ggr per dag från att den blinkande visade sig till att den fast lysande visade sig. Då blev det plus varje gång för oss.

    Skulle också rekommenderar att du börjar med folsyra,Omega 3 och d-vitamin varje dag när man försöker bli gravid och sen hela graviditeten.


    Jag har använt mig av Clearblue digital advanced, Men nu har jag tagit paus med den för jag kände att det blev som en press att få till det på rätt dag.. hehe. Så nu tänkte jag försöka att inte kolla dagarna så noggrannt (trots att jag ändå vet ungefär vilka dagar som är viktiga) men kanske det går bättre att bara köra på när känslan och lusten säger till lixom :) haha.

    Tack för tipset! ska börja käka med detsamma :D 
  • Äldre 14 Aug 21:31
    #6
    Jagerika skrev 2018-08-06 07:44:34 följande:

    Hej! När jag läser det du skrivit är det som att jag läser om mig själv, läskigt! Slutade med pillren 15 december 2017, augusti blir 8:e försöket och ingenting händer. Min sambo har inga barn sedan innan men han berättade att hans förra flickvän fick ett tidigt missfall så då börjar jag undra om det är fel på mig istället? Vi är båda 26 år och jag kan inte tänka på något annat än barn, ägglossning och symtomer på graviditet. Varje gång mensen kommer så gråter jag som ett litet barn och tycker synd om mig själv, tragiskt men sant! Jag har slutat ta ÄL-tester, blev bara stressad av de!

    Jag misstänker att jag har fått ett super tidigt missfall en gång, över midsommarhelgen. Mensen kom 4 dagar för sent och den va liksom slemmig, som att mens och ägglossningen var på samma gång ( ursäkta mina detaljer ) och det har aldrig hänt förut. Men då tog jag test som visade negativt så jag vet inte vad det va för fel då. Kanske var det ingen ägglossning alls den månaden?

    Jag vill inget hellre än att vi ska få våran familj, alla andra går det så lätt för känns det som. Jag har ingen jag kan prata med heller då alla mina vänner fortfarande är i *fest-stadiet* och jag hatar allt sånt nu förtiden.

    Jag försöker *glömma* att vi försöker skaffa barn men går in här på FL för att skriva av mig i bland, det hjälper lite faktiskt :)

    vi får hålla tummarna att det blir 8:e gången gillt för oss ;) haha


    Hej! haha ja vi verkar ha precis samma situation och tankar!
    Jag vet vad du menar. 
    Känns som att man söker tröst och svar här på familjeliv :) 
    Vanligtvis brukar man kunna kontrollera och styra sitt liv men för första gången kan man inte påverka själv :) Man får bara otåligt vänta.

    Jag håller tummarna för er också! :) Hör av dig på pm om du känner för att prata av dig eller dela tankar! 
  • Äldre 14 Aug 21:50
    #7

    Väntan är ju så jobbig. Tog oss hela 17 försök att tillverka lillprinsessan men nu är hon här 2 veckor gammal. Oavsätt hur många försök man är på så ör väntan mellan äl och mens jätte jobbigt. Jag hade faktiskt gett upp hoppet men plötsligt så var plusset där.lycka till.

  • Äldre 14 Aug 22:30
    #8

    Har kännt som du. Känns som varenda fruntimmer går med magen i vädret, och på sociala medier svämmar det över med gravidmagar och ultraljudsbilder.

    Ett par tips på vägen är att, som någon skrev tidigare i tråden här, börja med folsyra och d-vitamin. Utan att veta alls hur du har det med kost och hälsa så är en bra grej att undvika sånt som kan sätta käppar i hjulet för fertiliteten, bl.a högt socker- och koffeinintag. Dra ner på, eller undvik helt i bästa fall, alkohol och försök få i dig näringsrik kost med mycket järn och fibrer.

    Att röra på sig är aldrig fel, allt som gör att kropp och knopp mår prima är positivt för fertiliteten.

    Det mentala har en större del i det hela än vad många tror. Många pratar om ägglossningstest, men jag får för mig att de ökar den mentala pressen att passa in sexet onödigt mycket. Notera på nått lämpligt ställe de dagar du har mens i månaden, och försök känna efter lite hur kroppen beter sig istället. En del känner av ägglossningen jättetydligt under cykeln, andra inte alls. Det är lite spännande att följa kroppens signaler också.

    Sex varannan dag kan vara en bra tumregel. Då missar man inte ägglossningen oavsett om man känner av den eller inte, och spermierna kan leva inuti dig i upp till en vecka.

    Utan att vara någon expert så är det iallafall några tips på vägen, önskar er lycka till :)

Svar på tråden den långa väntan