• Ture888

    Har män och kvinnor någonsin varit längre ifrån varandra?

    Det talas mycket om rasism och islamism, men ingen verkar prata om extremindividualism. Dvs att människor lever i sina egna bubblor, där varje individ har sina egna regler och där alla är bortkopplade från samhällsnormen.

    Sverige har den största andel singelhushåll i hela världen:

    www.hsb.se/om-boende/bokunskap/inspiration-inredning--tips/sverige-har-den-storsta-andelen-singelhushall-i-varlden/

    En tredjedel av alla svenskar lever singel. Individualister. Tar bara hänsyn till sig själv. Gör bara sånt man själv vill.

    Sverige ligger dessutom, som i princip alla andra länder i Europa, på minuskontot vad gäller barnafödsel:

    data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN

    1,9 barn per kvinna i genomsnitt räcker inte för att nå break even på 2,1. Den enda anledningen till att vi ökar i befolkning är på grund av massinvandringen, och jag skulle inte heller bli förvånad om siffran 1,9 var lägre om man bara räknade svenskar. Den slutsatsen drar jag eftersom flera av länderna som vi haft stor invandring från, till exempel Afghanistan, har en barnafödsel som ligger på över 4 barn per kvinna.

    Frågan är då hur det kunnat bli så här. Sverige är ett rikt land (även om vi har de näst högsta privatskulderna i världen, många lever gott på lånade pengar), men män och kvinnor går längre och längre från varandra. Istället lever fler och fler helt själva. Det kanske är bra för individen, men hur blir det med framtiden?

    Vad kommer hända i Sverige när fler och fler struntar i att bilda familj och istället lever själva?

  • Svar på tråden Har män och kvinnor någonsin varit längre ifrån varandra?
  • Ture888
    baralillatant skrev 2018-08-05 13:34:10 följande:

    Ekonomiske oberoende för kvinnor ger denna effekt. Så jävla vackert!


    Fast kvinnor brukar väl vilja leta män för att bilda familj, oavsett vilken inkomst de själva har? Så länge vi inte kan köpa barn alltså.
  • Meriall

    Jag tror inte du ska blanda ihop barnafödande och singelhushåll. Många singlar har barn men har skilt sig pga att de mådde dåligt i relationen. Förr i tiden hade inte kvinnor haft den möjligheten utan fått fortsätta må dåligt.

    Sedan barnafödandet som går ner tror jag beror mkt på att män vill inte ta ansvar för barn men i dagens samhälle måste de det (förr i tiden gjorde ju kvinnorna det) och då är de "inte redo" för barn innan de är typ 45 och då hittar de ingen kvinna i lämplig ålder. Många kvinnor vill ju ha barn vid 25 men det finns ingen man som vill ha.

  • baralillatant
    Ture888 skrev 2018-08-05 13:35:38 följande:

    Fast kvinnor brukar väl vilja leta män för att bilda familj, oavsett vilken inkomst de själva har? Så länge vi inte kan köpa barn alltså.


    Poängen är att vi behöver inte längre män för att överleva.
  • baralillatant
    Ture888 skrev 2018-08-05 13:35:38 följande:

    Fast kvinnor brukar väl vilja leta män för att bilda familj, oavsett vilken inkomst de själva har? Så länge vi inte kan köpa barn alltså.


    Poängen är att vi behöver inte längre män för att överleva.
  • Ture888
    Meriall skrev 2018-08-05 13:41:45 följande:

    Jag tror inte du ska blanda ihop barnafödande och singelhushåll. Många singlar har barn men har skilt sig pga att de mådde dåligt i relationen. Förr i tiden hade inte kvinnor haft den möjligheten utan fått fortsätta må dåligt.

    Sedan barnafödandet som går ner tror jag beror mkt på att män vill inte ta ansvar för barn men i dagens samhälle måste de det (förr i tiden gjorde ju kvinnorna det) och då är de "inte redo" för barn innan de är typ 45 och då hittar de ingen kvinna i lämplig ålder. Många kvinnor vill ju ha barn vid 25 men det finns ingen man som vill ha.


    Jag blandar inte ihop dem på det sättet att det enda leder till det andra, varför hittar du på det?

    Håller med om ditt andra stycke, förutom att kvinnor vill ha barn vid 25. Dagens kvinnor vill ha barn vid 35, inte 25.
  • Nandez
    baralillatant skrev 2018-08-05 13:34:10 följande:
    Ekonomiske oberoende för kvinnor ger denna effekt. Så jävla vackert!
    Ja, det är vackert.
  • Meriall
    Ture888 skrev 2018-08-05 13:49:15 följande:

    Jag blandar inte ihop dem på det sättet att det enda leder till det andra, varför hittar du på det?

    Håller med om ditt andra stycke, förutom att kvinnor vill ha barn vid 25. Dagens kvinnor vill ha barn vid 35, inte 25.


    Okej då missförstod jag kanske.

    Men njä. Tror dagens kvinnor vill ofta ha barn vid 25 men det blir sällan så. Eller varför tror du de vill ha vid 35? De får ju barn vid 29 (medelåldern att få första barnet) så då blir det ju skumt om de inte vill ha innan 35 egentligen. Ofta har de fått tjata i några år först
  • Tecum

    Att de lever som singlar innebär inte att de inte umgås med motsatt kön, alltså står de inte långt ifrån varann.

    Att barnafödandet minskar däremot beror nog på att vi är mer bekväma och upptagna med allt vi vil göra och alla möjligheter som står till buds, karriär, resor, intressen, festande, alltså självförverkligande i olika former. Detta trots att det är lättare att leva som singelförälder idag än det någonsin varit. Det är en genomgående trend i hela västvärlden och man ser direkt tendenserna i t ex Asien, när välståndet ökar minskar barnafödandet. Men det är fegt att skylla på männen, här är bägge kön lika skyldiga.

  • Ture888
    Meriall skrev 2018-08-05 13:54:35 följande:
    Okej då missförstod jag kanske.

    Men njä. Tror dagens kvinnor vill ofta ha barn vid 25 men det blir sällan så. Eller varför tror du de vill ha vid 35? De får ju barn vid 29 (medelåldern att få första barnet) så då blir det ju skumt om de inte vill ha innan 35 egentligen. Ofta har de fått tjata i några år först
    De vill ha barn vid 35 för då har de mycket pengar och en stabil karriär, annars kan barnet sabba deras karriär.

    Angående att kvinnor inte behöver män längre så pratar ni bara i ekonomiska termer. Kvinnor behöver män och vice versa för att bilda familj. Men detta verkar ha fått stå till sidan för pengar idag.
Svar på tråden Har män och kvinnor någonsin varit längre ifrån varandra?