• anony0116

    Florian och Kaspian?

    Vad tycker ni om att ge sina söner liknande namn?

    Storebror heter Florian.Blir det för mycket om lillebror får heta Kaspian?

    (Med "K" så det passar i hemlandet Polen)

    Älskar pojknamn som slutar på "ian " så har mest lätt att komma på sådana.

    Har ursvårt med pojknamn annars då jag dessutom gillar lite ovanligare.

    Jag gillar namnet Kaspian i sig men det stör mig i kombination med storebrors namn.Känns som om han inte får ha sitt egna namn då han får dela "ian " med lillebror och dessutom så rimmar det för mycket.Är det kanske bara jag som tänker så?

    Jag tycker namnet passar lillebror men kommer nog välja något annat trots allt pga likheten.

  • Svar på tråden Florian och Kaspian?
  • Anonym (B)

    Jag tycker att både Florian och Kaspian är jättevackra namn och inte så lika att det stör. Början av namnen är ju väldigt olika. Om ni tex hade döpt den till Florian och Dorian hade det varit ett problem men nu tycker jag ni kan köra på!

  • Meriall

    Helt ok och fina namn.

    Ingen som skulle reagera om barnen hetat tex Douglas och Jonas. Men tycker personligen Caspian är mkt finare stavning.

  • Anonym (S)

    Tycker inte det är något problem med två namn som slutar på samma ändelse, så länge namnet i övrigt är likt så att det blir piff- och puffkänsla. Väntar själv dotter nr 2 och gillar flicknamn som slutar på -ie så båda kommer att ha sådana namn (typ Sofie och Ellie).

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2018-08-05 15:47:25 följande:

    Tycker inte det är något problem med två namn som slutar på samma ändelse, så länge namnet i övrigt är likt så att det blir piff- och puffkänsla. Väntar själv dotter nr 2 och gillar flicknamn som slutar på -ie så båda kommer att ha sådana namn (typ Sofie och Ellie).


    Så länge namne i övrigt INTE är likt menar jag såklart...
  • anony0116
    Anonym (B) skrev 2018-08-05 15:34:40 följande:

    Jag tycker att både Florian och Kaspian är jättevackra namn och inte så lika att det stör. Början av namnen är ju väldigt olika. Om ni tex hade döpt den till Florian och Dorian hade det varit ett problem men nu tycker jag ni kan köra på!


    Jag håller med om att Dorian vore väldigt likt eller Adrian.Min känsla är att färre eller fler bokstäver innan "ian" hjälper till att göra iannamn mer olika.Elian till exempel eller Kristian känns lite mer olikt med Florian än Florian och Kaspian som har lika många bokstäver innan "ian".Det är ju två individuella namn som behöver sina ändelser för att fungera men jag kan inte låta bli att tänka att den ena liksom heter Flor och andra Kasp.
  • anony0116

    #2 Känns som om tre lika bostäver I slutet blir för mycket för mig.Min gräns för likhet går nog vid två bokstäver om det bara var till exempel "and.

  • Nimzay

    Tycker inte alls att de namnen du nämner är för lika eller så, utan tycker snarare bara det är fint på syskon med lite liknande namn, typ med vissa bokstäver samma. Kan själv tänka mig att ha två söner med namn som slutar på -ian faktiskt haha. <3 ;)

  • anony0116

    Glädjande med att alla kommentarer är positiva och även familjen också mannen och folk I min omgivning inte tycker att namnen är för lika.Är nog bara jag som tänker så och kanske en minoritet andra som tänker så.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (S) skrev 2018-08-05 15:47:25 följande:

    Tycker inte det är något problem med två namn som slutar på samma ändelse, så länge namnet i övrigt är likt så att det blir piff- och puffkänsla. Väntar själv dotter nr 2 och gillar flicknamn som slutar på -ie så båda kommer att ha sådana namn (typ Sofie och Ellie).


    Dock helt olika namn pga betoningen.
  • fluu

    De är inte lika i övrigt så jag ser inga problem.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • jonadav

    Jag är allergisk mot syskonnamn som låter för lika, tycker det blir Bill och Bull känsla. Dock tycker jag att Florian och Kaspian funkar bra tillsammans. Visst, båda slutar på -ian men de övriga ljuden i namnen är så pass olika att det funkar. Kaspian är dessutom fint! 

  • Anonym (Superfint)

    Javisst!

    Har en son som heter Florian, har aldrig ångrat mig en sekund. Kaspian är hur fint som helst! Som någon föreslog är även Caspian en fin stavning.

Svar på tråden Florian och Kaspian?