• Äldre 5 Aug 17:40
    5264 visningar
    7 svar
    7
    5264

    Ska man bädda med madrasskydd i sängen?

    Alltså om man börjar läsa så skriver alla då mycket, men ska man bädda med madrasskydd i vaggan?

    På vissa ställen står det att det inte alls är nå bra.

    Och vad ska man isåfall bädda med?

  • Svar på tråden Ska man bädda med madrasskydd i sängen?
  • Äldre 5 Aug 18:06
    #1

    Ja, det kan man. För att just skydda sängmadrassen. Däremot bör man inte bädda med madrasskydd i vagnen eftersom materialet inte andas.

  • Äldre 5 Aug 18:15
    #2

    Jag har det både i sonens säng och i min egen, ifall det skulle ske en olycka när han händer där. Skyddar madrassen lite iallafall.

  • Äldre 5 Aug 18:30
    #3

    Till bebis hade jag inte bäddat med ett tätt material (som plastad frotté etc) då det inte rekommenderas. Det finns lakan som andas men inte släpper igenom väta. Om man prompt ändå vill ha plastad frotté ska det inte vara i babyns huvudhöjd. Kruxet är ju att de ofta snurrar runt i sängen när de blivit lite äldre.

  • Äldre 5 Aug 18:53
    #4
    Vildros81 skrev 2018-08-05 18:06:59 följande:

    Ja, det kan man. För att just skydda sängmadrassen. Däremot bör man inte bädda med madrasskydd i vagnen eftersom materialet inte andas.


    Men vill man inte att de andas i sängen då?

    Säkert världen dummaste fråga men ställer den ändå



    Hur är det med kudde till barnet? Vilken är den bästa?
  • Äldre 5 Aug 19:36
    #5
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-05 18:30:38 följande:

    Till bebis hade jag inte bäddat med ett tätt material (som plastad frotté etc) då det inte rekommenderas. Det finns lakan som andas men inte släpper igenom väta. Om man prompt ändå vill ha plastad frotté ska det inte vara i babyns huvudhöjd. Kruxet är ju att de ofta snurrar runt i sängen när de blivit lite äldre.


    Ok tack vart kan man handla dessa lakan?

    Men de skriver ju på vissa plastad frotté att de andas, stämmer inte det då?
  • Äldre 5 Aug 21:29
    #6
    Dalens skrev 2018-08-05 18:53:58 följande:
    Men vill man inte att de andas i sängen då?

    Säkert världen dummaste fråga men ställer den ändå



    Hur är det med kudde till barnet? Vilken är den bästa?
    Det finns inga dumma frågor. I så fall är jag dumförklarad sedan länge... :)

    Nej, behovet är faktiskt olika i vagnen jämfört med i sängen. I vagnen utsätts ju barnet för väder och vind på ett sätt som det inte gör hemma i sängen. I varmt klimat kan temperaturen i en vagn stiga mycket snabbt och i kallt klimat kan vätskor kylas ner eller tom frysa. Därför är det viktigt att materialen i vagnen andas.

    Jag har ingen aning vilken kudde som är bäst. Däremot har jag hört från många att sk pandakudde som syftar till att hålla bebisens huvud på plats när den ligger på rygg sällan fungerar, så jag har bara köpt vanlig kudde för bebis. Om du är nyfiken på vad pandakudde är kan du kolla in bilderna på Google: www.google.com/search&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTkt-o0tbcAhXHCpoKHWtwBz0Q_AUICigB&biw=1173&bih=556
  • Äldre 6 Aug 12:35
    #7
    Vildros81 skrev 2018-08-05 21:29:15 följande:

    Det finns inga dumma frågor. I så fall är jag dumförklarad sedan länge... :)

    Nej, behovet är faktiskt olika i vagnen jämfört med i sängen. I vagnen utsätts ju barnet för väder och vind på ett sätt som det inte gör hemma i sängen. I varmt klimat kan temperaturen i en vagn stiga mycket snabbt och i kallt klimat kan vätskor kylas ner eller tom frysa. Därför är det viktigt att materialen i vagnen andas.

    Jag har ingen aning vilken kudde som är bäst. Däremot har jag hört från många att sk pandakudde som syftar till att hålla bebisens huvud på plats när den ligger på rygg sällan fungerar, så jag har bara köpt vanlig kudde för bebis. Om du är nyfiken på vad pandakudde är kan du kolla in bilderna på Google: www.google.com/search&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTkt-o0tbcAhXHCpoKHWtwBz0Q_AUICigB&biw=1173&bih=556


    Tack så mycket! En hel djungel det här
Svar på tråden Ska man bädda med madrasskydd i sängen?