• Anonym (Frida)

    Lämna honom? Vet inte om vi är rätt för varandra

    Hej! Jag är i ett samboförhållande sen 2 år tillbaka. Kan inte minnas om jag någonsin var kär i honom i början utan jag ville träffa honom för att han såg bra ut och för att han verkade intressant och letade då efter kärleken i mitt liv och trodde det var han. Han gör allt för mig och jag betyder allt för honom.

    Jag har på senaste tiden funderat på att lämna honom. Sexbrist och tråkigt sexliv och ingen attraktion och gnista är en utav anledningarna. Men också för att jag har en saknad och längtan till någonting annat. Något spännande. Är fortfarande ung vill jag påstå, 28 år. Känner att allt gick för snabbt i vårt förhållande med husköp och dylikt och jag hann aldrig riktigt känna efter ordentligt om det var rätt.

    Jag har börjat irritera mig på honom. Allt han gör, allt han säger. Det mesta iallafall. Han är överbeskyddande och lämnar mig inte för något andrum. Känner mig fängslad och instängd och kan inte andas. Han har inga intressen, gör inget annat än att jobba och komma hem. Sysselsätter sig inte för fem öre. Jag saknar honom inte när han är borta, tycker det är skönt. Nu är han aldrig borta men är jag ledig och han på jobbet njuter jag och längtar till den dagen då han säger att han ska iväg över en helg eller några dagar...

    Jag själv var och reste bort nyligen med en vän och ville inte komma hem till honom. Jag kände ingen saknad. Det känns så fel.

    Jag har pratat med en del vänner och alla säger att jag borde lämna honom. Att inte stanna kvar bara för att jag är rädd för att aldrig träffa någon som kommer bry sig om mig lika mycket som han gör. För så känns det. Han är den perfekta killen på pappret men han tråkar ut mig! Men jag är rädd som sagt för att begå det största misstaget i mitt liv och aldrig hitta en man som är lika brydd om mig som honom.

    Känner mig som världens största idiot. Men försöker få så mycket tips och råd som möjligt för han så svårt att veta vad som händer. Ska jag alltid behöva känna såhär? Irritation för honom och ingen längtan hem till mannen jag lever med. Är det en svacka jag har eller är vi inte rött för varandra?

  • Svar på tråden Lämna honom? Vet inte om vi är rätt för varandra
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Frida) skrev 2018-08-05 18:51:24 följande:

    Hej! Jag är i ett samboförhållande sen 2 år tillbaka. Kan inte minnas om jag någonsin var kär i honom i början utan jag ville träffa honom för att han såg bra ut och för att han verkade intressant och letade då efter kärleken i mitt liv och trodde det var han. Han gör allt för mig och jag betyder allt för honom.

    Jag har på senaste tiden funderat på att lämna honom. Sexbrist och tråkigt sexliv och ingen attraktion och gnista är en utav anledningarna. Men också för att jag har en saknad och längtan till någonting annat. Något spännande. Är fortfarande ung vill jag påstå, 28 år. Känner att allt gick för snabbt i vårt förhållande med husköp och dylikt och jag hann aldrig riktigt känna efter ordentligt om det var rätt.

    Jag har börjat irritera mig på honom. Allt han gör, allt han säger. Det mesta iallafall. Han är överbeskyddande och lämnar mig inte för något andrum. Känner mig fängslad och instängd och kan inte andas. Han har inga intressen, gör inget annat än att jobba och komma hem. Sysselsätter sig inte för fem öre. Jag saknar honom inte när han är borta, tycker det är skönt. Nu är han aldrig borta men är jag ledig och han på jobbet njuter jag och längtar till den dagen då han säger att han ska iväg över en helg eller några dagar...

    Jag själv var och reste bort nyligen med en vän och ville inte komma hem till honom. Jag kände ingen saknad. Det känns så fel.

    Jag har pratat med en del vänner och alla säger att jag borde lämna honom. Att inte stanna kvar bara för att jag är rädd för att aldrig träffa någon som kommer bry sig om mig lika mycket som han gör. För så känns det. Han är den perfekta killen på pappret men han tråkar ut mig! Men jag är rädd som sagt för att begå det största misstaget i mitt liv och aldrig hitta en man som är lika brydd om mig som honom.

    Känner mig som världens största idiot. Men försöker få så mycket tips och råd som möjligt för han så svårt att veta vad som händer. Ska jag alltid behöva känna såhär? Irritation för honom och ingen längtan hem till mannen jag lever med. Är det en svacka jag har eller är vi inte rött för varandra?


    Lite stavfel i slutet. "Att stanna kvar bara för att jag är rädd för att att aldrig träffa någon som kommer bry sig om mig lika mycket som han gör" ska det stå.

    Och "jag har så svårt att veta vad som händer. Är det en svacka eller är vi inte rätt för varandra?"
  • Anonym (..)

    Hellre lämna nu än när ni fått ett par ungar också....

    Det där låter ju inte rätt alls. Jag brukar sakna min fru rätt mycket när hon är borta och längtar efter henne. Känner i princip alltid sexlust också.

    Klart du kan ge det lite tid, men jag tror inte att din magkänsla kommer ändras.

  • dongen

    Det är nog som du själv skriver....du valde honom av fel anledning. Om du inte saknar honom när ni är ifrån varandra, inte känner åtrå eller attraktion så är det nog inte rätt.
    Du vill ha mer sex, vilket också är väldigt viktigt att man ligger ganska lika i den känslan. Känslor och sex ligger väldigt nära(utgår från att ni har pratat om de här sakerna och försökt få till en ändring) och är ni inte i närheten alls där så tror jag det kan bli svårt. Du är fortfarande ung och har livet framför dig, likaså han. Prata om det, gör förändringar i vardan och se sen om ni kommer till ett bra beslut där det blir bäst för båda. Att leva i ett förhållande som ingen är nöjd med leder inte till ngt positivt för någon.

  • Tomelilla15

    Låter som ett trist förhållande just nu. Mitt råd är att verkligen försöka få relationen att funka, tänk på vad du gillat med honom från början, se till att föreslå att ni ska göra saker tillsammans som ni tycker om, ansträng dig verkligen och prata med honom om vad du saknar. Var ärlig i det samtalet. Om du drar dig för samtalet och tycker det är jobbigt så kan du ju tänka att det är lättare än ett göra-slut-samtal. Om det sen ändå inte funkar så kommer du inte vela i ditt beslut som du gör nu. Då kommer du bara veta. En ansträngning och ett ärligt samtal kan också vara vad ni båda behöver för att hitta varandra igen. Du vet ju inte heller vad han tänker om dig och ert förhållande just nu, eller hur?

  • Anonym (Smile)

    Jag dejtade en man och insåg att det var av samma anledning som du vill ha kvar din man, han var generös och omtänksam. Tyvärr räcker inte det för att jag ska gilla hans närhet, attraheras av honom eller bli kär. Jag sa som det var till mannen och avslutade det direkt jag förstod detta. Medan vår relation tickade på blev jag bara ständigt irriterad när han sökte närhet hos mig, när han var kär och hade massa kärlek och attraktion för mig och jag kände mig inte äkta, eller ärlig, mot varken han eller mig, det var dömt att inte bli något.

    Hade jag varit i din sits hade jag lämnat, du har för mycket på minussidan:

    - han är beroende av dig

    - har inga egna intressen

    - är en trygghet för dig men ingen spänning eller överraskning, ingen mystik

    - ni slog ihop er relation med husköp alldeles för fort

    - du tänder inte på honom

    - det är ingen passion

    Och enda anledningen att du stannar är för du tror att du inte kan få bättre för han är åtminstone snäll?

    Tror mina ord talar för sig självt.

  • Anonym (Nykär)

    Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Levde särbo med en man under 6 år, det första året var bara sex och kärlek. Sedan tog bland annat sexet slut och jag var otrogen många gånger, tyvärr. 

    Så 5 år senare gjorde jag slut, för bådas skull. Han förtjänade någon som älskade honom och jag ville finna kärleken.

    Jag tycker absolut att du ska lämna honom, ni förtjänar båda två att vara lyckliga och finna äkta kärlek. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (..) skrev 2018-08-05 20:47:45 följande:
    Hellre lämna nu än när ni fått ett par ungar också....

    Det där låter ju inte rätt alls. Jag brukar sakna min fru rätt mycket när hon är borta och längtar efter henne. Känner i princip alltid sexlust också.

    Klart du kan ge det lite tid, men jag tror inte att din magkänsla kommer ändras.
    Håller med
  • Anonym (MrB)

    Hade jag varit din sambo och läst det du skriver skulle jag hjälpa dig att hitta en lägenhet.

    Som du känner nu efter bara två år kommer det bara bli värre för dig om inget radikalt händer. Både för lite och för dåligt sex är ingen lättarbetad kombination.

Svar på tråden Lämna honom? Vet inte om vi är rätt för varandra