• Anonym (Ledsen)

    Hotade barnen med örfil

    Vi har två ganska vilda barn som ganska ofta inte lyssnar. Idag låg jag och vilade en stund när barnen ville gå in till mig. Min man sa nej, men när de ändå försökte gå in så hotade han dem genom att säga att de skulle få en örfil om de gick in.

    Jag fick höra det av äldsta barnet när jag vaknat.

    Jag blev jättearg, ledsen och besviken. Ja, barnen ÄR jobbiga, men att hota med våld tycker jag är fel.

    Han tycker inte att han gjort fel, men jag känner mig orolig. Jag tror inte att han skulle göra det, han har bara tagit dem hårt i armen förut när de varit vilda, men aldrig slagit dem.

    Vad skulle ni gjort i min situation? Behöver lite perspektiv.

  • Svar på tråden Hotade barnen med örfil
  • Anonym (Respekt & empati)

    Jag tycker att du ska tala med din man och berätta att det är fel att hota barnen. Din man känner sig säkert maktlös och kanske inte vet hur han ska hantera era barn i denna situation, så försök att inte ha några pekpinnar. Det bästa är att försöka nå barnen genom att vädja. Det handlar om att lära dem respekt och empati för andra människor liksom familjemedlemmar. Detta lär man bäst barnen genom att visa både respekt och empati mot dem i  vardagen! Så att ni får ett fint klimat hemma där alla bryr sig om varandra. Sätt er ner hela familjen och diskutera ert förhållningssätt mot varandra. Vad kan ni göra för att bli bättre? Fråga barnen vad de känner? Visar ni respekt mot dem? osv.

  • Shameless

    Inte okej över huvud taget. Det är ju en sak att säga nåt i affekt när man är arg/irriterad men det är ju direkt oroväckande att han inte anser att han har gjort något fel. Vad sänder det för signaler till barnen egentligen, att det är okej att hota folk med våld?!

  • Anonym (Ledsen)

    Ja, jag känner också att det inte är ok att hota sådär. Samtidigt var det ju för att jag skulle få sova lite, så det känns som att jag inte kan säga så mycket, eftersom han såg till att jag fick sova.

    Hur som helst så vägrar han att prata om det...

  • Pope Joan II
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-08-05 21:22:30 följande:

    Ja, jag känner också att det inte är ok att hota sådär. Samtidigt var det ju för att jag skulle få sova lite, så det känns som att jag inte kan säga så mycket, eftersom han såg till att jag fick sova.

    Hur som helst så vägrar han att prata om det...


    Vad menar du med att du inte kan säga så mycket för att du fick sova? Du kan väl säga att det är skitsamma om du sover eller är vaken bara barnen slipper bli hotade med stryk?

    Jag hade totalt förlorat respekten för en människa som är så inkapabel som din man. Hade aldrig kunnat ha en relation till en så ynklig stackare.
  • Anonym (inte okej)

    det är aldrig okej att hota barn med våld! jag har ingen erfarenhet av struliga barn, så jag har ingen aning om hur frustrerande det måste vara för er ibland. men att hota med våld är aldrig en lösning. det kan ses som mental misshandel.

    jag tycker att du behöver landa i diskussionen om det här med din man. eftersom han inte verkar tycka att han har gjort något fel verkar risken överhängande att det kan hända igen. sedan bör ni eventuellt ta ett snack med barnen, beroende på hur de verkade reagera på mannens hot. oavsett hur kaxiga barn verkar vara kan de ändå ta skada av att en förälder hotat med våld.

  • FuckGoggleAskMe

    Man ska inte hota med sådant man inte tänkt att genomföra. Hade han verkligen tänkt smälla till dom om dom stört dig? Hur som helst är det inte ett bra budskap till barn - dom lär sig att man ska hota med våld om man inte får som man vill. Herregud vilken fantasilös man, han hade väl åtminstone kunnat muta med glass i stället, om han inte kom på något bättre.

  • Anonym (Pappa)

    Jag är av uppfattningen att du aldrig kan få respekt genom använda dig av någon form av hot eller våld, det är inte fel att vara bestämd och agera i sin föräldraroll.

    Hamnar man i läget att man känner att man behöver använda hot eller våld mot en annan person har man redan förlorat.

    Du ska vara dina barns yttersta trygghet inte deras fruktan

  • Anonym (Ledsen)

    Ja, jag är förstås mot när han tar de i armen också, men det känns mer som en gråzon. Han blir arg och skriker rätt ofta åt barnen för han har dåligt tålamod.

    Är uppvuxen med en pappa som ofta blev arg (slogs aldrig) så jag kanske är extra känslig.

Svar på tråden Hotade barnen med örfil