• Anonym (Bitrö­ta)
    Äldre 5 Aug 20:53
    2152 visningar
    3 svar
    3
    2152

    Bitröta

    Hej!
    Min familj har en dator som kraschade 2008.
    Vi missade att göra en säkerhetskopia och det var och är forfarande dyrt att lämna in datorn till ett räddningsföretag.
    På kraschade hårddisken hade vi filmer och bilder samt dokument.
    Först nu efter att jag fått en egen inkomst har jag börjat fundera på att lämna in den.
    Hur stor är sannolikheten att filerna på den kraschade hårddisken blivit drabbade av bitröta?
    Kan man återställa filerna om de drabbats bitröta?
    Tycker ni det är värt att riskera att lämna in datorn och betala för avgiften och att i slutändan så kan filerna drabbats av bitröta som gör att man inte kan få tillbaka bilderna och filmerna?

  • Svar på tråden Bitröta
  • Anonym (.)
    Äldre 5 Aug 20:59
    #1

    Ingen aning om bitröta, men jag lämnade in en företagsdator med krashad disk. 20 000kr kostade det, men de räddade 100% av innehållet o nå över det på en ny disk.

    Det är verkligen inte gratis, och lite chansartat känns det allt

  • Anonym (Otur)
    Äldre 10 Aug 20:53
    #2

    Vad jag har förstått är det risk för bitröta efter 10-15 år, så ja, du bör nog agera rätt snart! Jag hade själv en extern hårddisk som åkte i golvet och slutade funka.. när jag svurit klart började jag googla och hittade www.hårddisklagning.se. Dom hjälpte mig få tillbaka nästan allt. Någon enstaka film var skadad, utöver det fick jag rubbet tillbaka för ca 2500kr. Det behöver inte bli så fasligt dyrt trots allt!

    Hoppas det löser sig!

  • Anonym (Otur)
    Äldre 10 Aug 20:55
    #3
    Anonym (Otur) skrev 2018-08-10 20:53:13 följande:

    Vad jag har förstått är det risk för bitröta efter 10-15 år, så ja, du bör nog agera rätt snart! Jag hade själv en extern hårddisk som åkte i golvet och slutade funka.. när jag svurit klart började jag googla och hittade www.hårddisklagning.se. Dom hjälpte mig få tillbaka nästan allt. Någon enstaka film var skadad, utöver det fick jag rubbet tillbaka för ca 2500kr. Det behöver inte bli så fasligt dyrt trots allt!

    Hoppas det löser sig!


    Läste på deras sida att felsökning är gratis och om dom inte lyckas få tag på det du är ute efter kostar det ingenting heller. Riskfritt att kolla i alla fall! :)
Svar på tråden Bitröta