• Liii91

    Illaluktande babykläder från källaren

    Hej! Jag har precis plockat upp alla storasysters bebiskläder och dom luktar verkligen källare... (trots att dom har legat i knutna påsar i stängda kartonger).

    Så nu känns de inte helt fräscht att bara tvätta i oparfymerat tvätt å sköljmedel som vi ju har köpt..... har ni några tips? Ska jag tvätta en gång i vanligt tvätt å sköljmedel å sen omgående tvätta i oparfymerat efter de? Smidigast å smartaste sättet å få bort äckliga lukten? x)

  • Svar på tråden Illaluktande babykläder från källaren
  • Anonym (S)

    Det lär ju lukta rent trots att det är tvättat i parfymfritt.

  • felicityporter

    Jag tror ärligt talat inte det är hela världen om du tvättar bebiskläderna i normalt tvättmedel. Det har åtminstone jag använt hela tiden (och alla jag känner för den delen) till min bebis och han har inte tagit skada av det. Inte någon av mina vänner och bekantas barn heller.

  • BuoBä

    +1 för ättika. Antingen i maskinen samtidigt som tvättmedlet, eller som sköljmedel. Det luktar inte ättika sen utan bara rent.

    Parfymerat tvättmedel tar inte bort källardoften, du får bara kläder som luktar tvättmedel OCH källare.

  • Liii91

    Okej tack! Hur mycket ättika ska jag ha i? Lika mycket som jag skulle haft av sköljmedel?

  • BuoBä
    Liii91 skrev 2018-08-07 17:51:56 följande:

    Okej tack! Hur mycket ättika ska jag ha i? Lika mycket som jag skulle haft av sköljmedel?


    Ja det blir bra. Nån matsked eller två.

    Kör jag med ättika under tvättprogrammet (eller vid blötläggning om det är nåt som stinker riktigt illa) brukar jag ta lite mer, ca 0,5-1 dl.
  • Freijah
    Liii91 skrev 2018-08-07 17:51:56 följande:

    Okej tack! Hur mycket ättika ska jag ha i? Lika mycket som jag skulle haft av sköljmedel?


    Blötläggning typ 0.5-1 dl ättika per liter vatten.

    Som sköljmedel skulle jag ta en ordentlig skvätt, kanske en dl?
  • Liii91

    Jag har tvättat kläderna i parfymfritt tvätt å sköljmedel samt 1 dl ättiksprit... lukten är kvar, inte lika stark men absolut tydlig :(

  • emhu
    Liii91 skrev 2018-09-21 21:25:49 följande:

    Jag har tvättat kläderna i parfymfritt tvätt å sköljmedel samt 1 dl ättiksprit... lukten är kvar, inte lika stark men absolut tydlig :(


    Jag hade precis samma problem. Fick en massa babykläder från min syster. Kläderna har förvarats i plastsäckar i garaget så jag tänker att det är ungefär samma lukt som du har i dina. Jag tvättade dom i ättika ett par gånger och har sedan låtit dom ligga i lägenheten ett par veckor och nu har dom tagit vår lukt istället. Så min tips är väl helt enkelt att ha lite tålamod så kommer nog lukten försvinna efter ett tag.
  • Liii91
    emhu skrev 2018-09-21 21:33:39 följande:

    Jag hade precis samma problem. Fick en massa babykläder från min syster. Kläderna har förvarats i plastsäckar i garaget så jag tänker att det är ungefär samma lukt som du har i dina. Jag tvättade dom i ättika ett par gånger och har sedan låtit dom ligga i lägenheten ett par veckor och nu har dom tagit vår lukt istället. Så min tips är väl helt enkelt att ha lite tålamod så kommer nog lukten försvinna efter ett tag.


    Tack! :) jag funderade på om jag skulle tvätta dom med sköljmedel en gång och sedan direkt efteråt med parfymfritt och ren ättika... vågar man de? ^^
  • emhu
    Liii91 skrev 2018-09-22 20:09:28 följande:

    Tack! :) jag funderade på om jag skulle tvätta dom med sköljmedel en gång och sedan direkt efteråt med parfymfritt och ren ättika... vågar man de? ^^


    Ja, det kan du absolut göra!
Svar på tråden Illaluktande babykläder från källaren