• Äldre 6 Aug 14:59
    23114 visningar
    19 svar
    19
    23114

    Hemspråk ja eller nej?

    Ska vi finansiera modersmål i skolorna eller inte?  

  • Svar på tråden Hemspråk ja eller nej?
  • Äldre 6 Aug 15:06
    #1

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.

  • SWO
    Äldre 6 Aug 15:09
    #2
    helsinkibosse skrev 2018-08-06 14:59:48 följande:

    Ska vi finansiera modersmål i skolorna eller inte?  


    Klart vi ska. Att kunna sitt modersmål gör att man kan sitt andraspråk bättre. Hur ska vi förvänta oss att nyanlända ska lära sig svenska när de inte kan sitt modermål?

    Sedan är det bra för handeln - ju fler språk som finns i ett land, ju lättare blir handel mellan länder.

    Sedan är det bra för individens självbild - att faktiskt kunna något i skolan (är inte sällan nyanlända har svårt i skolan, oft pga språket). Får de en positiv känsla av studier så blir det ringar på vattnet, de vågar mer i andra ämnen och får då "automatiskt" bättre resultat (mer motivation i skolan).

    SWO
  • Äldre 6 Aug 15:12
    #3

    Just så.


    TillFlorida skrev 2018-08-06 15:06:17 följande:

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.


  • Äldre 6 Aug 15:26
    #4

    Ja, absolut. Som TillFlorida skrev....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 17 Oct 18:53
    #5
    TillFlorida skrev 2018-08-06 15:06:17 följande:

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.


    SWO skrev 2018-08-06 15:09:56 följande:
    Klart vi ska. Att kunna sitt modersmål gör att man kan sitt andraspråk bättre. Hur ska vi förvänta oss att nyanlända ska lära sig svenska när de inte kan sitt modermål?

    Sedan är det bra för handeln - ju fler språk som finns i ett land, ju lättare blir handel mellan länder.

    Sedan är det bra för individens självbild - att faktiskt kunna något i skolan (är inte sällan nyanlända har svårt i skolan, oft pga språket). Får de en positiv känsla av studier så blir det ringar på vattnet, de vågar mer i andra ämnen och får då "automatiskt" bättre resultat (mer motivation i skolan).

    SWO
    Som ovan. 

  • Äldre 18 Oct 13:57
    #6
    TillFlorida skrev 2018-08-06 15:06:17 följande:

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.


    Fast föräldrarna lär väl prata på hemlandets språk. De borde kunna lära sina barn.
  • Äldre 19 Oct 15:09
    #7
    +1
    K Kalle skrev 2018-10-18 13:57:51 följande:
    Fast föräldrarna lär väl prata på hemlandets språk. De borde kunna lära sina barn.
    De flesta kan inte lära ut språk på samma sätt som en lärare. Det finns så många aspekter utöver det rena talspråket som man behöver kunna för att ha tillgång till hela språket. 

    Självklart bör föräldrarna prata hemlandets språk hemma. Annars har barnet inget behov av "hemspråk". 
  • Äldre 19 Oct 23:06
    #8
    Mrs Moneybags skrev 2018-10-19 15:09:31 följande:
    De flesta kan inte lära ut språk på samma sätt som en lärare. Det finns så många aspekter utöver det rena talspråket som man behöver kunna för att ha tillgång till hela språket. 

    Självklart bör föräldrarna prata hemlandets språk hemma. Annars har barnet inget behov av "hemspråk". 

    Ja, precis. Om det räckte att tala språket hemma skulle vi ju inte behöva någon svenskundervisning för svenska barn i skolan heller.  


    Har för mig att det till och med är ett krav att språket ska talas i hemmet för att man ska få rätt till modersmålsundervisning. 

  • Äldre 19 Oct 23:11
    #9
    TillFlorida skrev 2018-08-06 15:06:17 följande:

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.


    Ja, precis så är det. 
  • Äldre 19 Oct 23:17
    #10

    Så skönt med en tråd som för en gångs skull domineras av åsikter baserade på fakta. Det finns hopp.

  • Äldre 19 Oct 23:33
    #11
    TillFlorida skrev 2018-08-06 15:06:17 följande:

    Goda kunskaper i hemspråket har visat sig ge bättre resultat i övriga ämnen vilket antagligen leder till ett större självförsörjande i framtiden. Jag har inga siffror på det, men tror att det är väl investerade pengar.


    Övertygad om att du har helt rätt!

    Dessutom kan det för många verksamheter ....både myndigheter och företag vara en fantastisk tillgång med flerspråkiga personal!
  • hallon­medkol­asmak
    Äldre 19 Oct 23:46
    #12
    gealach skrev 2018-10-19 23:06:20 följande:

    Ja, precis. Om det räckte att tala språket hemma skulle vi ju inte behöva någon svenskundervisning för svenska barn i skolan heller.  

    Har för mig att det till och med är ett krav att språket ska talas i hemmet för att man ska få rätt till modersmålsundervisning. 


    Ja, det är ett krav att språket ska talas hemma för mordesmålsundervisning. Men det finns undantag, tex om man är adopterad. Eftersom föräldrarna oftast inte kan språket som talad där barnet är adopterat från. Tex jag som läste kinesiska som mordesmål i grundskolan, för att jag är adopterad från kina. Men varken min mamma eller pappa kunde kinesiska och vi pratade det aldrig hemma. :)
  • hallon­medkol­asmak
    Äldre 19 Oct 23:47
    #13
    +1

    För att svara på om mordesmål borde finansieras eller inte, ja. Jag tycker det borde det. Som övriga redan sagt så kan ofta föräldrar inte undervisa på samma sätt som en behörig lärare.

    Plus att det såklart kan bli viktiga och stora tillgångar för hela samhället med tvåspråkig personal på många arbetsplatser!

  • Kusine­n
    Äldre 20 Oct 06:25
    #14
    gealach skrev 2018-10-19 23:06:20 följande:

    Ja, precis. Om det räckte att tala språket hemma skulle vi ju inte behöva någon svenskundervisning för svenska barn i skolan heller.  

    Har för mig att det till och med är ett krav att språket ska talas i hemmet för att man ska få rätt till modersmålsundervisning. 


    Det stämmer.

    Citat från skolvetkets hemsida.

    "En elev som har en eller fler vårdnadshavare som har ett annat modersmål än svenska ska erbjudas undervisning i sitt modersmål om språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, ocheleven har grundläggande kunskaper i språket.

    Om en elev tillhör en av Sveriges nationella minoriteter ska eleven erbjudas modersmålsundervisning i sitt minoritetsspråk.

    Ett barn som är adopterat och som har grundläggande kunskaper i sitt modersmål har också rätt att delta i modersmålsundervisning. Det gäller oavsett om språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet."
  • Kusine­n
    Äldre 20 Oct 06:26
    #15

    Och ja, jag tycker att man ska ha rätt till det.

  • Äldre 20 Oct 08:11
    #16
    gealach skrev 2018-10-19 23:06:20 följande:

    Ja, precis. Om det räckte att tala språket hemma skulle vi ju inte behöva någon svenskundervisning för svenska barn i skolan heller.  

    Har för mig att det till och med är ett krav att språket ska talas i hemmet för att man ska få rätt till modersmålsundervisning. 


    Vi har svenska i skolan för att det är landets språk. Det språk alla ska kunna.
  • Kusine­n
    Äldre 20 Oct 08:16
    #17
    +1
    K Kalle skrev 2018-10-20 08:11:11 följande:

    Vi har svenska i skolan för att det är landets språk. Det språk alla ska kunna.


    Ursäkta, dum fråga kanske men vad menar du med detta inlägg? Det är väl ingen som ifrågasatt att man ska ha svenska i skolan? Det som sas var väl att argumentet att man inte behöver språkundervisning i ett språk som man talar hemma eftersom föräldrarna då kan lära en, inte funkar om man samtidigt anser att (svenskspråkiga) barn behöver svenskundervisning i skolan.
  • Äldre 20 Oct 10:10
    #18
    K Kalle skrev 2018-10-18 13:57:51 följande:
    Fast föräldrarna lär väl prata på hemlandets språk. De borde kunna lära sina barn.
    K Kalle skrev 2018-10-20 08:11:11 följande:
    Vi har svenska i skolan för att det är landets språk. Det språk alla ska kunna.
    Tror du inte att de svenska barnens språk utvecklas av att ha svenska i skolan?
    Det är ett språk som alla i Sverige ska kunna, men eftersom de flesta har föräldrar som kan svenska så borde (enligt ditt första inlägg som jag citerat) man kunna ha svenska i skolan enbart för de barn som inte har någon förälder som talar svenska hemma.
    Trots detta har de allra flesta barn svenska som skolämne, flera timmar varje vecka.
    Och tro mej, det är behövligt!

    Vilket ordförråd skulle barnen ha om enbart hemmet stod för inlärningen av svenska? Vilka böcker skulle läsas? Vilka typer av texter skulle diskuteras och skrivas? Hur tror du att språket skulle förändras på tex 5 - 10 - 15 -20 år utan svenska i skolan, förutom för de som ej ha svensktalande föräldrar?
    Mina gissningar är_
    Det skulle variera alltför mycket. VIssa barn skulle ha rika ordförråd och andra mycket torftiga. Det skulle variera alltför mycket. Vissa barn skulle läsa stor bredd och mycket, andra skulle kanske aldrig läsa texter. Det skulle variera alltför mycket. Vissa barn skulle diskutera lyrik, poesi, faktatexter, krönikor, insändare mm med sina föräldrar. Andra barn skulle inte ens veta om att det finns olika typer av texter och att dessa har dolda budskap till läsarna. Min farhåga är att det skulle bli större skillnader mellan barnen. Det är redan idag alltför stora skillnader på hur det går för barnen i skolan och framtida arbetsmarknaden, beroende på föräldrarnas utbildningsgrad. För 30 år sedan spelade det nästan ingen roll vilken utbildning som föräldrarna hade, barnen kunde lyckas oavsett. Nuförtiden är det en stark koppling mellan föräldrarnas utbildning och om barnen lyckas eller ej. Dessutom skulle det kanske bli så att de barn som inte hade svenska föräldrar och därmed har en bra utbildning i svenska genom skolan, skulle ha ett bättre språk än de infödda!
  • Äldre 20 Oct 10:18
    #19

    Och för att svara på frågan:

    All forskning visar att fler språk gör att det går lättare att lära sig ännu fler språk.
    Så barn bör ha tillgång till många språk tidigt. Men det är viktigt att det är språk som talas otroligt väl, vilket i princip alltid betyder att en som har språket som modersmål ska tala det med barnen.
    Så det hjälper inte att vi pratar halvdan svengelska med våra barn eller att de som har ett annat språk som modersmål försöker prata halvdan svenska med sina barn i tron att de ska bli bättre...

    1) Prata ditt modersmål med ditt barn. I undantagsfall kan du prata andra språk tex om andra ska vara med i diskussionen.
    2) Givetvis ska vi ha modersmålsundervisning för alla barn, även de svenska barnen bör ha svenska i skolan.
    3) Låt ditt barn välja fler språk i skolan så fort det är möjligt. Även om ditt barn har svårt för svenska eller en språkstörning så visar forskningen att ytterligare ett språk INTE förvirrar utan berikar förstaspråket.
    4) Om ditt barn har svårt för svenska och engelska, så ta inte bort det tredje språket om det inte är absolut krisläge. Att läsa franska, spanska, tyska osv. gör att svenskan och engelskan blir lättare!
    Det finns bättre sätt att stötta barnet, kanske stanna kvar och få extralektioner efter skolans slut?
    Läsa mycket tillsammans?
    Öva mycket hemma?
    Tillåta läsa/stava-spel/appar?
    Prata om vikten av att kunna språk?
    Leka med orden hemma? Ha dagens skämt? Dagens ord? Som man kör runt matbordet varje dag? Alla i familjen har ett skämt och om inte alla förstår det roliga så förklarar man skämtet, de vuxna får köra mycket ordvitsar så språket berikas med förståelsen att ord kan ha flera betydelser eller missuppfattas osv.

Svar på tråden Hemspråk ja eller nej?