• Äldre 6 Aug 16:54
    7484 visningar
    101 svar
    101
    7484

    Trött, ledsen och behöver pepp!!

    Hej!
    Kom idag till en punkt där all energi rann ur mig så tänker att jag skriver här så kanske det är någon som kan ge mig pepp, eller kanske fler som sitter i samma sits helt enkelt.

    Jag och min sambo har nu försökt bli med barn i snart 2 år, tog ut spiralen i september 2016 och blev gravid efter någon månad. Slutade i missfall i v. 10. Efter det har ingenting hänt. Vi gjorde utredning i våras och allt ser super ut, förutom att jag då inte blir gravid.

    Efter missfallet så har jag haft ont mellan ägglossning och mens i stort sätt varje månad ungefär som mensvärk, något jag aldrig haft innan. Jag får heller inte alltid utfall på ägglossningstickor (nu inte på 3 mån). Frustrationen är stor helt enkelt.

    Att tillägga så har jag 2 barn sedan tidigare men min sambo har inga barn och jag vill inget hellre än att han skall få bli pappa och längtar så extremt mycket efter att få uppleva detta med honom.

    Står på väntekö till IVF, börjar dock som sagt få lite panik, trött, ledsen och super negativ. Någon som sitter i samma/liknande situation och vill följas åt?

    // Anna

  • Svar på tråden Trött, ledsen och behöver pepp!!
  • Äldre 9 Dec 08:35
    #61
    Luno skrev 2018-12-06 21:36:45 följande:

    MAALIN J GRATTIS GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!!!!!!!

     

     

    Efter snart prick två år har jag äntligen fått göra en helt vanlig gynundersökning med någon som kan idag. Har under resan gjort gynundersökning med vanlig läkare som sa att allt såg bra ut. Bullshit! Hon idag tittade i tio sekunder och konstaterade det vi misstänkt. Jag har PCOS. De spolade mina ledare och FY SATAN, gjorde så ont!! Äggledarna såg bra ut men beskedet blev: Chansen till vanlig graviditet är mycket liten för er. Jag skriver remiss till IVF på en gång.

    Har både känt mig jätteledsen över det faktum att jag i princip inte kan bli med barn själv men samtidigt så glad att nu blir det full fart framåt mot IVF! Hoppas få göra det till våren eller senast hösten sa hon. Ska få köra letrozol under tiden som vi väntar på IVF.

    Skickar extra pepp till er idag!


    Men vad skönt att du äntligen fick reda på vad som gör att set inte fungerar! Att få diagnos för det man tror är ju om än sorgligt ändå en enorm lättnad tänker jag. Som du säger, nu vet ni och det finns en lösning!! Hoppas ni har vettiga väntetider där ni bor så att ni kommer igång! Heja dig!
  • Äldre 27 Feb 17:26
    #62

    Hej alla hur går det?


    Efter min PCOS diagnos började med letrozolen och på första kontrollen visade att inte ett dyft hänt och jag bara.. gick sönder kan man väl kalla det. Gav upp officiellt, tyckte inte det var kul eller spännande längre det här med barn.
    I samma veva får vi svar från IVF-kliniken (efter bara två månaders väntan). Kände mig mycket kluven och googlade på att inte vara glad för IVF och det gjorde mig mycket lugnare. Vi var på infomöte och kom fram till att ge letrozolen någon chans innan IVF, för vill ju helst undvika hela proceduren.


     


    Förra veckans kontroll på letro visade ett fint ägg på 18 mm!!!! "När som helst nu" sa dom. ÄL-testen har visat negativt sen dess. vissa verkar få ovitrelle i samband med letrozol men min läkare brukar inte skriva ut det. Blev så irriterad när jag för första gången på 2 år får ett ägg så vill de inte att jag tar en spruta som gör att ägget lossnar.

    Är nu på dag 17 ( de sa att jag borde ha haft ÄL på dag 14) och fick just vad jag gissar på är en ÄL-flytning??? Var det sjukaste jag varit med om. Har någon av er sådana?


    Så förhoppningsvis kanske det kommer en ägglossning ändå.

  • Äldre 2 Mar 22:29
    #63
    Luno skrev 2019-02-27 17:26:39 följande:

    Hej alla hur går det?

    Efter min PCOS diagnos började med letrozolen och på första kontrollen visade att inte ett dyft hänt och jag bara.. gick sönder kan man väl kalla det. Gav upp officiellt, tyckte inte det var kul eller spännande längre det här med barn.

    I samma veva får vi svar från IVF-kliniken (efter bara två månaders väntan). Kände mig mycket kluven och googlade på att inte vara glad för IVF och det gjorde mig mycket lugnare. Vi var på infomöte och kom fram till att ge letrozolen någon chans innan IVF, för vill ju helst undvika hela proceduren.

     

    Förra veckans kontroll på letro visade ett fint ägg på 18 mm!!!! "När som helst nu" sa dom. ÄL-testen har visat negativt sen dess. vissa verkar få ovitrelle i samband med letrozol men min läkare brukar inte skriva ut det. Blev så irriterad när jag för första gången på 2 år får ett ägg så vill de inte att jag tar en spruta som gör att ägget lossnar.

    Är nu på dag 17 ( de sa att jag borde ha haft ÄL på dag 14) och fick just vad jag gissar på är en ÄL-flytning??? Var det sjukaste jag varit med om. Har någon av er sådana?

    Så förhoppningsvis kanske det kommer en ägglossning ändå.


    Här dålig koll på det här med PCOS och den svängen som du är inne i nu med letrozol. Men spontant tycker jag att det låter mysko att du inte fick någon ovitrelle i samband med det för att verkligen vara säker på att ägget lossnar.. är väl i såna lägen man får sitta lugnt i båten och lita på sin läkare. Men jag förstår din irritation! Hoppas att du hade en ägglossning och så klart att det tar sig. När har du beräknad mens? Hoppas att ni ska slippa IVF-svängen, vi är där just nu med tre misslyckade försök i bagaget. Ett fjärde på gång vid nästa mens, men förhoppningsvis inte misslyckat den gången!

    Jag brukar ha äl-flytningar, rätt sjukt när man läst på och blivit lite mer medveten om kroppens signaler.
  • Äldre 3 Mar 11:43
    #64
    Carinrebecca skrev 2019-03-02 22:29:37 följande:
    Här dålig koll på det här med PCOS och den svängen som du är inne i nu med letrozol. Men spontant tycker jag att det låter mysko att du inte fick någon ovitrelle i samband med det för att verkligen vara säker på att ägget lossnar.. är väl i såna lägen man får sitta lugnt i båten och lita på sin läkare. Men jag förstår din irritation! Hoppas att du hade en ägglossning och så klart att det tar sig. När har du beräknad mens? Hoppas att ni ska slippa IVF-svängen, vi är där just nu med tre misslyckade försök i bagaget. Ett fjärde på gång vid nästa mens, men förhoppningsvis inte misslyckat den gången!

    Jag brukar ha äl-flytningar, rätt sjukt när man läst på och blivit lite mer medveten om kroppens signaler.

    Dag 12 hade jag 18 mm ägg. Började med ÄL-test sen dess men inget visar något. Hade ÄL-flytningen dag 15. Fortfarande negativa test idag dag 22... Så vet inte alls hur jag ska tänka med provera. Läkaren är också så luddig. " Ta 14 dar efter ÄL." - Men om jag inte har ÄL då? "Då kan du vänta två veckor efter du får ÄL" Jamen?? Så tänker vänta två veckor efter ÄL-flytningen och sen börja med provera antar jag. Jag pendlar mellan att jag vill "kräva ovitrelle för nu jäklar ska vi ha barn, varje vecka räknas!!" och "jag orkar inte bry mig längre, kommer det någonsin ske så händer det när det händer"


    Vet inte hur jag ska förbereda mig på IVF. Vill ju slippa det men har varit en pärs att ha sex varannan dag i två veckor och ändå haft utebliven ÄL, pga vestibulit.. Min svägerska är efter 2,5 års barnlöshet nu gravid efter ett IVF så jag hoppas det tar sig för er den här gången! När får ni börja igen?

  • Äldre 3 Mar 16:42
    #65
    Luno skrev 2019-03-03 11:43:53 följande:

    Dag 12 hade jag 18 mm ägg. Började med ÄL-test sen dess men inget visar något. Hade ÄL-flytningen dag 15. Fortfarande negativa test idag dag 22... Så vet inte alls hur jag ska tänka med provera. Läkaren är också så luddig. " Ta 14 dar efter ÄL." - Men om jag inte har ÄL då? "Då kan du vänta två veckor efter du får ÄL" Jamen?? Så tänker vänta två veckor efter ÄL-flytningen och sen börja med provera antar jag. Jag pendlar mellan att jag vill "kräva ovitrelle för nu jäklar ska vi ha barn, varje vecka räknas!!" och "jag orkar inte bry mig längre, kommer det någonsin ske så händer det när det händer"

    Vet inte hur jag ska förbereda mig på IVF. Vill ju slippa det men har varit en pärs att ha sex varannan dag i två veckor och ändå haft utebliven ÄL, pga vestibulit.. Min svägerska är efter 2,5 års barnlöshet nu gravid efter ett IVF så jag hoppas det tar sig för er den här gången! När får ni börja igen?


    Förstår inte riktigt tanken med att inte ge dig ovitrelle, du hade ju enligt vul:et ett kanonägg på G! Blir så trött på läkare som bara kör på på samma viss oberoende på vilken person det är msn har som patient. Förstår verkligen att du känner dig förvirrad!

    Tråkigt att höra, sex ska ju inte vara en sån grej som känns jobbig. Dom som inte har kämpat med att bli gravida kan nog inte förstå den känslan. Ett tag tyckte jag att det var så jobbigt att ha sex för det fick mig bara att känna mig misslyckad. När man vet så väl att målet med sexet är att bli gravida. Vad fantastiskt för din svägerska! Nu inväntar vi en ny mens om cirka två veckor , och sen startar vi upp vårt sista försök innan vår hemortsläkare går på semester. Blandade känslor, lite stress att det kommer dröja länge innan ett nytt försök om det inte tar sig nu.
  • Äldre 11 Mar 10:23
    #66
    Luno skrev 2019-02-27 17:26:39 följande:

    Hej alla hur går det?

    Efter min PCOS diagnos började med letrozolen och på första kontrollen visade att inte ett dyft hänt och jag bara.. gick sönder kan man väl kalla det. Gav upp officiellt, tyckte inte det var kul eller spännande längre det här med barn.

    I samma veva får vi svar från IVF-kliniken (efter bara två månaders väntan). Kände mig mycket kluven och googlade på att inte vara glad för IVF och det gjorde mig mycket lugnare. Vi var på infomöte och kom fram till att ge letrozolen någon chans innan IVF, för vill ju helst undvika hela proceduren.

     

    Förra veckans kontroll på letro visade ett fint ägg på 18 mm!!!! "När som helst nu" sa dom. ÄL-testen har visat negativt sen dess. vissa verkar få ovitrelle i samband med letrozol men min läkare brukar inte skriva ut det. Blev så irriterad när jag för första gången på 2 år får ett ägg så vill de inte att jag tar en spruta som gör att ägget lossnar.

    Är nu på dag 17 ( de sa att jag borde ha haft ÄL på dag 14) och fick just vad jag gissar på är en ÄL-flytning??? Var det sjukaste jag varit med om. Har någon av er sådana?

    Så förhoppningsvis kanske det kommer en ägglossning ändå.


    Tungt, väntar på återkoppling efter remissen som ivf kliniken nu tagit emot. Fick mens igen och vill låsa in mig hemma och inte träffa en enda människa innan jag är gravid. Den här versionen av mig själv vill jag inte vara mer. Orkar inte vara ogravid på jobbet, på en resa, på en fika med bekanta. Det enda jag vill händer aldrig. Kan inte njuta utan väntar på ett liv som aldrig kommer. Snart 5 mån sen MF och inget händer. Snart 2 års försök och 2 år av mens, sorg och förnedring känns det som.

    Alla andra får barn och jag får mens. Orkar inte med att alla jag känner som är yngre än mig har barn. Det är liksom fel i hela världsordningen och det gör att jag känner mig ännu mer utanför och okvinnlig.. "den där" på jobbet som inte har barn. Man känner sig som en loser fast jag såklart inte tycker det om andra som inte har barn. Men nu börjar det kännas som att såklart det är nåt folk råkar tänka en tanke kring. Att nån är över 30 och inte har barn, "de kanske inte kan eller vill". Man är som inte helt neutral som om man hade varit 25, då hade ingen reflekterat över barn när de träffade en.
  • Äldre 11 Mar 16:52
    #67
    Kandelaber skrev 2019-03-11 10:23:04 följande:

    Tungt, väntar på återkoppling efter remissen som ivf kliniken nu tagit emot. Fick mens igen och vill låsa in mig hemma och inte träffa en enda människa innan jag är gravid. Den här versionen av mig själv vill jag inte vara mer. Orkar inte vara ogravid på jobbet, på en resa, på en fika med bekanta. Det enda jag vill händer aldrig. Kan inte njuta utan väntar på ett liv som aldrig kommer. Snart 5 mån sen MF och inget händer. Snart 2 års försök och 2 år av mens, sorg och förnedring känns det som.

    Alla andra får barn och jag får mens. Orkar inte med att alla jag känner som är yngre än mig har barn. Det är liksom fel i hela världsordningen och det gör att jag känner mig ännu mer utanför och okvinnlig.. "den där" på jobbet som inte har barn. Man känner sig som en loser fast jag såklart inte tycker det om andra som inte har barn. Men nu börjar det kännas som att såklart det är nåt folk råkar tänka en tanke kring. Att nån är över 30 och inte har barn, "de kanske inte kan eller vill". Man är som inte helt neutral som om man hade varit 25, då hade ingen reflekterat över barn när de träffade en.


    Exakt såhär känner jag med!!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Äldre 16 Mar 19:03
    #68
    Kandelaber skrev 2019-03-11 10:23:04 följande:

    Tungt, väntar på återkoppling efter remissen som ivf kliniken nu tagit emot. Fick mens igen och vill låsa in mig hemma och inte träffa en enda människa innan jag är gravid. Den här versionen av mig själv vill jag inte vara mer. Orkar inte vara ogravid på jobbet, på en resa, på en fika med bekanta. Det enda jag vill händer aldrig. Kan inte njuta utan väntar på ett liv som aldrig kommer. Snart 5 mån sen MF och inget händer. Snart 2 års försök och 2 år av mens, sorg och förnedring känns det som.

    Alla andra får barn och jag får mens. Orkar inte med att alla jag känner som är yngre än mig har barn. Det är liksom fel i hela världsordningen och det gör att jag känner mig ännu mer utanför och okvinnlig.. "den där" på jobbet som inte har barn. Man känner sig som en loser fast jag såklart inte tycker det om andra som inte har barn. Men nu börjar det kännas som att såklart det är nåt folk råkar tänka en tanke kring. Att nån är över 30 och inte har barn, "de kanske inte kan eller vill". Man är som inte helt neutral som om man hade varit 25, då hade ingen reflekterat över barn när de träffade en.


    Det är ett stort och tungt slag i magen varje gång mensen kommer..Vilket man ju är van vid att den gör. Det är tungt att fortsätta sitt liv som om ingenting när det här är allt man vill och drömmer om.

    Hoppas att ni får snabb återkoppling, eller att ni kanske redan har fått!
  • Äldre 16 Mar 22:46
    #69
    Carinrebecca skrev 2019-03-16 19:03:43 följande:

    Det är ett stort och tungt slag i magen varje gång mensen kommer..Vilket man ju är van vid att den gör. Det är tungt att fortsätta sitt liv som om ingenting när det här är allt man vill och drömmer om.

    Hoppas att ni får snabb återkoppling, eller att ni kanske redan har fått!


    Hoppas jag med.. ska ringa på måndag och fråga hur köerna är nu. Vi har över 50 mil till ivf, dvs inget man bara åker förbi och gör. Allt blir krångligare m ledighet, vilka man ska berätta för/råkar träffa där osv. Skönt för dom som får tillverka barn snabbt och privat hemma...
  • Äldre 28 Mar 10:53
    #70
    Kandelaber skrev 2019-03-16 22:46:19 följande:

    Hoppas jag med.. ska ringa på måndag och fråga hur köerna är nu. Vi har över 50 mil till ivf, dvs inget man bara åker förbi och gör. Allt blir krångligare m ledighet, vilka man ska berätta för/råkar träffa där osv. Skönt för dom som får tillverka barn snabbt och privat hemma...


    Har du fått något besked hur det ser ut med kötid? Ja det är samma här, vi har 5 h resa med bil för att komma till kliniken, och det är absolut som du säger att det ställer till det lite extra. Inget man åker och gör bara sådär.
Svar på tråden Trött, ledsen och behöver pepp!!