• Äldre 6 Aug 20:36
    1374 visningar
    6 svar
    6
    1374

    Frågor om ESTA!

    Hej! Jag blir lite förvirrad av ESTA-djungeln.

    1. Sambon skrev sitt tilltalsnamn som namn på sitt ESTA, det är nummer två av hans förnamn. Borde hsn ansöka om ett nytt?

    2. Jag skrev mitt första förnamn på mitt ESTA som man ska, däremot skrev jag inte de andra namnen på ansökan. Måste man det så jag också borde ansöka nytt?

    3. En kolum frågar om vi ska på genomresa. Då antar jag de menar om man ska mellanlanda där, och man kan fylla i ?ja? eller ?nej? MEN... vi ska först åka till Aruba , då mellanlandar vi i USA , så där blir ju svaret ?ja?. Men sedan åker vi direkt från Aruba till USA , och då blir ju svaret ?nej? för då ska jag ju vara där några dagar. Hur går jag till väga där?

    4. Måste man ange vart man ska bo i sin ansökan?

    5. När de frågar om man har andra namn eller Alias, då är det inte mellannamnen de efterfrågar antar jag?

    Tacksam för era svar :)

  • Svar på tråden Frågor om ESTA!
  • Äldre 6 Aug 21:35
    #1

    Kan bara svara på nr 1. Namnen måste stå precis som i passen i den ordningen. Lika så flygbiljetterna. Jag fick betala massa extra bara för min sambo skrev mitt och min pappas namn i fel ordning på flygbiljetterna.

    (Värdelöst när man inte har sitt tilltalsnamn först)

    Sen har man förut behövt skriva en adress där man är första natten. Men minns inte att jag gjorde det sist. Adressen kommer du dock behöva ändå i immigration och när du checkar in på flyget.

    Alias kan du bortse ifrån som du redan verkar listat ut.

    Alltså se till att allt stämmer med passen.

  • compli­cit
    Äldre 6 Aug 21:35
    #2

    1. Det måste vara första namnet, första som står i passet. Så det är nog bäst att han gör om det.

    2. Nej, det räcker med ett namn, det som står först i passet som sagt.

    3. Tror ni ska ta nej, för ni ska ju tillbringa tid där och inte bara mellanlanda. Ett ESTA räcker ju i några år så man kan använda det på många resor om man vill. Alltså välj att det inte är en mellanlandning.

    4. Det räcker med en adress, ta nån där ni ska bo bara. Som sagt så gäller ett ESTA i flera år (2 eller 3?) så det är inte så jättenoga. Men har ni bokat något hotell så skriv den adressen t ex. Själv skrev jag en adress som sedan visade sig vara fel adress men det var inga problem.

    5. Ja, exakt, svara nej på den frågan.

    Tänk på att de kan komma att fråga ut er lite när ni går genom passkontrollen, men svara bara ärligt så som ni skrev i ESTA så är det inga problem.

  • Äldre 6 Aug 21:37
    #3

    Eller vänta nu. Man kanske bara skriver ett förnamn på estat. Men så borde väl sambon skriva det som står först?

  • compli­cit
    Äldre 6 Aug 21:40
    #4
    Jill 79 skrev 2018-08-06 21:37:36 följande:

    Eller vänta nu. Man kanske bara skriver ett förnamn på estat. Men så borde väl sambon skriva det som står först?


    Exakt, man skriver ETT namn, och då det som kommer först i passet. Jag reste på mitt andranamn både i ESTA och på flygbiljetten. Det är ingen som bryr sig vad som är tilltalsnamnet när man är utomlands, de bryr sig bara om vilket namn som står först.
  • Äldre 7 Aug 11:27
    #5
    complicit skrev 2018-08-06 21:35:34 följande:

    1. Det måste vara första namnet, första som står i passet. Så det är nog bäst att han gör om det.

    2. Nej, det räcker med ett namn, det som står först i passet som sagt.

    3. Tror ni ska ta nej, för ni ska ju tillbringa tid där och inte bara mellanlanda. Ett ESTA räcker ju i några år så man kan använda det på många resor om man vill. Alltså välj att det inte är en mellanlandning.

    4. Det räcker med en adress, ta nån där ni ska bo bara. Som sagt så gäller ett ESTA i flera år (2 eller 3?) så det är inte så jättenoga. Men har ni bokat något hotell så skriv den adressen t ex. Själv skrev jag en adress som sedan visade sig vara fel adress men det var inga problem.

    5. Ja, exakt, svara nej på den frågan.

    Tänk på att de kan komma att fråga ut er lite när ni går genom passkontrollen, men svara bara ärligt så som ni skrev i ESTA så är det inga problem.


    Tusen tack för alla svar, känns lite lugnare nu. Så jobbigt när man vet att det är noga och är livrädd för att göra något fel :)
  • Äldre 7 Aug 11:28
    #6
    Jill 79 skrev 2018-08-06 21:35:07 följande:

    Kan bara svara på nr 1. Namnen måste stå precis som i passen i den ordningen. Lika så flygbiljetterna. Jag fick betala massa extra bara för min sambo skrev mitt och min pappas namn i fel ordning på flygbiljetterna.

    (Värdelöst när man inte har sitt tilltalsnamn först)

    Sen har man förut behövt skriva en adress där man är första natten. Men minns inte att jag gjorde det sist. Adressen kommer du dock behöva ändå i immigration och när du checkar in på flyget.

    Alias kan du bortse ifrån som du redan verkar listat ut.

    Alltså se till att allt stämmer med passen.


    Tusen tack :)! Då bussar jag sambon på att skicka in en ny ansökan med första namnet med. Men man kan lägga till adress efteråt väl? Eftersom vi ville se att ESTA blir godkänt innan vi bokar flyg och boende till USA.
Svar på tråden Frågor om ESTA!