• Anonym (Kaffedraken)

    Äggstockscancer? Klimakterie?

    Jag är 44 år och har sedan några månader tillbaka haft extremt oregelbunden och märklig mens, ibland mkt mindre än vanligt och ibland mer. Trodde att det kanske var början på klimakteriet. Men nu har jag även fått en svullen lymförtel i ljumsken och har ont i ländryggen och bäckenet från och till. Alla dessa saker är ju symptom på äggstockscancer när man googlar. Är livrädd. Var dock hos min gynekolog för 3-4 månader sedan pga den konstiga mensen och hon gjorde ett ultraljud på äggstockarna utan att kunna se ngt märkligt. Vet någon om det är lätt att missa äggstockscancer vid ul? Och är det någon som fått rygg/bäckensmärta i samvand med klimakteriet? (Har läst att det förekommer.) Är på semester utomlands nu och så fort jag kommer hem nästa v ska jag förstås besöka läkare.

  • Svar på tråden Äggstockscancer? Klimakterie?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Drygt hälften missas trots ultraljud / palpering. MEN du är ung TS, äggstockscancer är ovanligt vid din ålder. Man kan ta blodprover som är specifika för just äggstockscancer.

    Jag hade samma symtom som dig och efter utredning visade det sig att det var en stor cysta, helt ofarlig, (ej på äggstocken) men som låg i sidan av magen och tryckte så det gjorde ont i rygg och över äggstock.

    Cystan syntes dock på vaginalt ultraljud men en skiktröntgen visade att den inte hörde ihop med äggstocken. Blev ordentligt utredd då det finns äggstockscancer i släkten. Är dock inte fyllda 40 än själv, så risken bedömdes hels tiden som mycket låg

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fliselisan skrev 2018-08-07 21:13:52 följande:

    Drygt hälften missas trots ultraljud / palpering. MEN du är ung TS, äggstockscancer är ovanligt vid din ålder. Man kan ta blodprover som är specifika för just äggstockscancer.

    Jag hade samma symtom som dig och efter utredning visade det sig att det var en stor cysta, helt ofarlig, (ej på äggstocken) men som låg i sidan av magen och tryckte så det gjorde ont i rygg och över äggstock.

    Cystan syntes dock på vaginalt ultraljud men en skiktröntgen visade att den inte hörde ihop med äggstocken. Blev ordentligt utredd då det finns äggstockscancer i släkten. Är dock inte fyllda 40 än själv, så risken bedömdes hels tiden som mycket låg


  • Anonym (Kaffedraken)
    Copyjulia skrev 2018-08-11 08:37:28 följande:

    Vart har du läst att hälften missas med ultraljud? Jag kan inte hitta info om det någonstans.


    Har själv gjort en genetisk utredning då min mamma dog av sjukdomen. När läkaren på klinisk genetik hade fått resultatet och skulle bestämma fortsatta åtgärder (som att antingen ta bort äggstockarna eller till exempel täta kontroller) diskuterade vi fram och tillbaka, och hon berättade då att hälften (eller om det till och med var 60%) av all äggstockscancer missades innan det var för sent, alltså då cancern givit metastaser. Och detta även om man till exempel går på halvårskontroller där man både gör ultraljud, palpation och tar specifika cancermarkörer. Det var iallafall så jag fick det berättat för mig. Detta är ca 1,5 år sedan.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Aha, då förstår jag. Min gynekolog sa också att ultraljud inte var bra som screeningmetod men efter mitt senaste besök för 3-4 mån sedan sa hon att jag absolut inte hade äggstockscancer då äggstockar och ledare såg fina ut. Men hon sa också att det inte var ngn garanti för att jag inte skulle få det senare. Luddigt resonemang, jag fattade inte riktigt. Ska gå till en annan gyn i veckan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hmm, ja...men otäckt är det.

    Jag kommer ta bort äggstockarna innan jag är 40. Utredningen visade ej på ärftlig gen, men de testar bara för 2 gener och det finns tydligen fler som går att ärva. Så även om testet är negativt så kan man ändå bära på genen.

    Operationen är lätt och enkel, och för min del som sett min mammas lidande och själv är mycket orolig att drabbas så känns det som ett självklart val. Läkarens ?officiella? råd till mig bar egentligen täta kontroller, men då jag frågade hur hon själv skulle göra om det var hon, så sa hon att hon skulle ta bort dom. Konstigt egentligen att standardsvaret ska vara täta kontroller när man vet att det är så lätt att missa.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det skulle jag också välja att göra. Var precis hos husläkaren som verkade ha noll koll. Han menade att om gyn gjorde ul för några månader sedan var det ju ingen fara och jag såg ju frisk ut. Han visste inte att det fsnns en cancermarkör man kunde ta blodprov för och jsg fock googla ipp vad den hette åt honom under mitt besök då han inte kunde hitta den. Helt otroligt!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tog ju CA125-prover i dag, men läste nu att det brukar ge förhöjda värden vid mens, vilket har har nu. Suck. Sådan inkompetent läkare. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har tagit det där tumörkmarkörprovet som inte visade ngt. Har gjort ett till UL av äggstockarna som inte heller visade ngt. Nu väntar jag bara på svaret av biopsin jag gjort på knölen i ljumsken, men jag är inte särskilt orolig för den har faktiskt blivit mindre. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skönt. Håller tummarna på bra svar från biopsin också. Ofta nojsar man upp sig och sen är det svårt att släppa.

    En gång så har jag lyckats känna en bit av tarmen i nederdelen av magen, precis på vänster sida. (Alltså på utsidan av magen) Den kändes liksom lite hal och avlång. I min värld var det äggstockscancer ett bra tag.

    Hur känns knölen? Mjuk, flyttbar? Stenhård, sitter fast? Öm?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ha, ha är det sant!? Exakt det har jag gjort också. Känt tarmen och trott att det var cancer. Vi kanske borde söka för hyponkondri istället . Den är mjuk och flyttbar. Den var öm i början men nu är den inte det längre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra, det är ju så dom beskriver ofarliga knölar. Cancerknölar (usch vilket otäckt ord) är oftast hårda och ej rucklarna, brukar inte ömma.

    Jag får nog erkänna mig som lite hypokondriker, haha.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fliselisan skrev 2018-09-07 09:00:09 följande:

    Bra, det är ju så dom beskriver ofarliga knölar. Cancerknölar (usch vilket otäckt ord) är oftast hårda och ej rucklarna, brukar inte ömma.

    Jag får nog erkänna mig som lite hypokondriker, haha.


    Ej ruckbara (ska det stå)
Svar på tråden Äggstockscancer? Klimakterie?