• N85

    Homeopati + Autism - vad är era erfarenheter

    Hej,

    I väntan på en utredning kring mitt barns troliga tillstånd med autism så letar man efter vilka metoder andra använt för att hjälpa sina nära och kära inom spektrumet.

    Intensiv beteendeterapi, kosttillskott, homeopati, tryckkammarbehandling, stamcellstransplantation m.m.

    För min del som är helt ny i detta lever i en hemsk känslostorm av oro då många beskriver autismtillståndet som hopplöst -och denna överflöd av fakta och metoder jag INTE kan något om, inte förstår något om - kortsagt - man söker efter nog andra som lyckats finna ett lyckligt slut.

    Just kosttillskott och homeopati känns lite ?genensamma? då det ofta verkar handla om en avgiftningsaktivitet för att därefter sätta kroppens beståndsdelar i såkallad balans. Det känns ju ändå ganska logiskt för en vars högskolepoäng inom medicin är... obefintliga. Vilket också gör mig till en extra ?lättlurad? individ - Eller en person som tänker våga tänka utanför lådan..

    Jag har ju läst om denna kvinnan Mikaela som ?fick sitt barn tillbaka?.

    Personligen HOPPAS jag såklart att så är fallet, blir så glad i hjärtat för deras lilla familjs skull.

    Googla efter; fick son dotter tillbaka efter ett år i autismbubbla.

    En annan underbar berättelse läste jag på sajten newsvoice om en kvinna här i sv vars son inte längre anses vara autistisk. Deras liv förändrades isamband med omläggning av kost samt tillföra tillskott.

    Vad har ni för erfarenheter? Någon som testat?

  • Svar på tråden Homeopati + Autism - vad är era erfarenheter
  • Thorax

    Alltså Autism är ju ingen sjukdom. De går liksom inte bota någon som inte är sjuk.


    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Fjäril kär

    Att bota något som inte är sjukt går inte.

    Jag har levt med Aspergers i hela mitt liv, det är medfött och ärftligt. Det är en del av min personlighet.

    De som säger sig ha "botat" sitt barns autism har förmodligen 1: Inte haft autism alls 2: Förnekar att diagnosen är korrekt.

  • Fjäril kär

    Mitt bästa tips är att läsa bloggar, sajter, inlägg, debattartiklar osv som är skriven av oss som är drabbad av detta funktionshinder. Se det ur vårt perspektiv och vad vi tänker om vården,diagnoser etc.

  • N85

    Fjärl kär, tack för ditt svar... har du något tips på blogg / artikel som DU tycker är bra?

  • AndreaBD

    Homeopati KAN INTE fungera. Allt de gör är ju att späda ut något ämne tills det är nästan inget kvar. Du kan lika väl ta sockerpiller.

  • Bjoer

    Hej!

    Om du känner att du inte har tillräckligt med baskunskap för att kunna sålla bland alla metoder som kommer upp är en bra tumregel "Om det låter för bra för att vara sant så är det nog det.". Alla dessa solskenshistorier med alternativmedicin kan du i princip direkt avfärda som antingen inte sanna eller som att barnets tillfrisknande inte hade något som helst med den alternativmedicin de pratar om att göra. Homeopati t.ex. är rent båg. I princip allt som står på Newsvoice är båg.

    Generellt, lita på sjukvårdspersonalen. De har bekräftad kunskap, till skillnad från folk på internet som kan vara vem som helst.

    Lycka till!

  • legomum

    Du kan inte bota autism men du kan lära dig leva med diagnosen och kompensera med kognitiva hjälpmedel och anpassad vardag.

    ------------------

    Helt OT

    Många sjukdomar idag kan man lindra med kosten, om man är noga och läser på ordentligt. (Pratar mer om atopiskt eksem och inte cancer)

    Kan ju vara så att denna variant av autism som "botas" inte är just autism men något som ger liknande problematik och kan hjälpas av med kosten.

    Men det är mina egna tankar och är inte läkarvetenskapligt.

  • Kira2

    Dottern i artikeln du hänvisar till var inte utredd för autism. Föräldrarna beskrev det som att de tyckte hon hade autism. Stor skillnad. Hon hade fått biverkningar av ett vaccin.
    Jag är för alternativ medicin men man ska veta att även dessa har biverkningar även om de inte är lika väldokumenterade som vanliga läkemedel. sen skulle jag tveksamt ge det till min son, men jag själv skulle nog kunna ta det. Hade man kunnat bota autism så hade man botat det. 

  • N85
    legomum skrev 2018-08-07 09:57:01 följande:

    Du kan inte bota autism men du kan lära dig leva med diagnosen och kompensera med kognitiva hjälpmedel och anpassad vardag.

    ------------------

    Helt OT

    Många sjukdomar idag kan man lindra med kosten, om man är noga och läser på ordentligt. (Pratar mer om atopiskt eksem och inte cancer)

    Kan ju vara så att denna variant av autism som "botas" inte är just autism men något som ger liknande problematik och kan hjälpas av med kosten.

    Men det är mina egna tankar och är inte läkarvetenskapligt.


    Tack för svar!

    Vad för andra tillstånd kan likna autism?
  • N85
    Kira2 skrev 2018-08-07 10:48:53 följande:

    Dottern i artikeln du hänvisar till var inte utredd för autism. Föräldrarna beskrev det som att de tyckte hon hade autism. Stor skillnad. Hon hade fått biverkningar av ett vaccin.

    Jag är för alternativ medicin men man ska veta att även dessa har biverkningar även om de inte är lika väldokumenterade som vanliga läkemedel. sen skulle jag tveksamt ge det till min son, men jag själv skulle nog kunna ta det. Hade man kunnat bota autism så hade man botat det. 


    Undra vad det var den lilla stackars flickan drabbats av då beskrivningen kändes väldigt AST:igt.... skönt för henne att hon är fri från det nu ialf
  • N85
    Fjäril kär skrev 2018-08-07 09:09:17 följande:

    Att bota något som inte är sjukt går inte.

    Jag har levt med Aspergers i hela mitt liv, det är medfött och ärftligt. Det är en del av min personlighet.

    De som säger sig ha "botat" sitt barns autism har förmodligen 1: Inte haft autism alls 2: Förnekar att diagnosen är korrekt.


    Tack för att du delar med dig med dina erfarenheter, det uppskattas!
  • Kira2
    N85 skrev 2018-08-09 05:04:31 följande:
    Undra vad det var den lilla stackars flickan drabbats av då beskrivningen kändes väldigt AST:igt.... skönt för henne att hon är fri från det nu ialf
    Jag skulle gissa på någon tillfällig biverkning av vaccinet som var övergående. Är inte första fallet som man får kraftig biverkning av vaccin. 
Svar på tråden Homeopati + Autism - vad är era erfarenheter