• Fredling

    Bra kondition men dålig andning, hjälp

    Hej.

    Jag är en tjej på 27 år som är väldigt fysiskt aktiv. Är ute och springer, cyklar t/r till jobbet 2,5 mil per dag m.m. Men så fort jag kommer upp i pulszon 3, dvs pulsen är på ca 130 (jag kör med pulsklocka) så börjar jag gäspa och kippa efter luft. Detta har pågått i 4 år, jag har gått till sjukgymnaster som knäckt loss bröstryggrn m.m för att de trött att de sitter fast där.

    Fick Bricanyl vid behov för 2 år sen, och har bokat in ett nytt VC besök i mitten av augusti nu.

    Men är det någon som känner igen detta? Jag får verkligen inte luft, och jag är inte otränad! Blir tokig. Snälla hjälp. Tack!

  • Svar på tråden Bra kondition men dålig andning, hjälp
  • Ingrediensen

    Du borde absolut göra utandningsprov så du får veta om det är nedsatt lungkapacitet.

    Annars kan ju en annan grej vara att pulszon 3 inte är vid 130 för dig utan att du i praktiken är på maxpuls då.
    Enligt tabeller och uträkningar så får man intrycket att puls är något generellt men i själva verket är den rätt personlig.

    Jag har motsatta problemet och ligger på en puls på 180 när jag tycker att jag fortfarande är i samtalsläge. Kan inte springa med pulsklocka för med den får jag intrycket att hjärtat ska stanna närsomhelst. Kör tempo enligt hur jag känner mig istället.

  • Fredling
    Ingrediensen skrev 2018-08-07 13:19:16 följande:

    Du borde absolut göra utandningsprov så du får veta om det är nedsatt lungkapacitet.

    Annars kan ju en annan grej vara att pulszon 3 inte är vid 130 för dig utan att du i praktiken är på maxpuls då.

    Enligt tabeller och uträkningar så får man intrycket att puls är något generellt men i själva verket är den rätt personlig.

    Jag har motsatta problemet och ligger på en puls på 180 när jag tycker att jag fortfarande är i samtalsläge. Kan inte springa med pulsklocka för med den får jag intrycket att hjärtat ska stanna närsomhelst. Kör tempo enligt hur jag känner mig istället.


    Tack för svar! Ja det ska bli skit spännande att få göra ett prov, för det känns verkligen som att något är på tok. Precis, det kan ju va att klockan är felinställd, det har du helt rätt i, men jag har kört utan klocka sista veckan, och när jag joggar så att jag kan prata och känner mig stark så kippar jag och gäspar ändå. Vilket såklart leder till att jag blir sur och stressar upp mig. Blir en dålig cirkel :-/
  • sextiotalist

    Kan det vara mentalt. Jag märker när jag springer att jag andas bäst om jag hittar in- och utandning efter mina steg, men hamnar jag fel så känns det inte som jag får luft.
    En annan sak, har du kollat hur din bröstkorg ser ut, om du har en inbuktning så kan det vara en orsak (trattbröst)

  • Just raw
    Fredling skrev 2018-08-07 13:28:24 följande:
    Tack för svar! Ja det ska bli skit spännande att få göra ett prov, för det känns verkligen som att något är på tok. Precis, det kan ju va att klockan är felinställd, det har du helt rätt i, men jag har kört utan klocka sista veckan, och när jag joggar så att jag kan prata och känner mig stark så kippar jag och gäspar ändå. Vilket såklart leder till att jag blir sur och stressar upp mig. Blir en dålig cirkel :-/
    Du äter inte betablockerare då?
    För dom gör att det blir som en vägg, dom dämpar ju hjärtats förmåga att öka.
    Och överstiger man då den nivån så kan inte hjärtat pumpa upp så att du får syre,
    Då kommer väggen det går inte längre.

    Annars tycker jag det låter som det jag har, kol, fast du är så ung, så du borde inte ha dom problemen.
    Men ett utandningsprov borde du defintivt få, för att säkerställa hur dina lungor mår.
    Hoppas du hittar ditt svar och att du får hjälp. 
  • Fredling
    Just raw skrev 2018-08-07 13:34:53 följande:

    Du äter inte betablockerare då?

    För dom gör att det blir som en vägg, dom dämpar ju hjärtats förmåga att öka.

    Och överstiger man då den nivån så kan inte hjärtat pumpa upp så att du får syre,

    Då kommer väggen det går inte längre.

    Annars tycker jag det låter som det jag har, kol, fast du är så ung, så du borde inte ha dom problemen.

    Men ett utandningsprov borde du defintivt få, för att säkerställa hur dina lungor mår.

    Hoppas du hittar ditt svar och att du får hjälp. 


    Nae äter ingen medicin alls. Men det var bra uppmärksammat! Tack snälla, vi håller tummarna!
  • Fredling
    sextiotalist skrev 2018-08-07 13:30:59 följande:

    Kan det vara mentalt. Jag märker när jag springer att jag andas bäst om jag hittar in- och utandning efter mina steg, men hamnar jag fel så känns det inte som jag får luft.

    En annan sak, har du kollat hur din bröstkorg ser ut, om du har en inbuktning så kan det vara en orsak (trattbröst)


    Ja det blir absolut mentalt efter att man kämpat i några kilometer, det håller jag med om! Men när jag cyklar till jobbet, i behagligt tempo, alltså ingen stress eller press alls, så gäspar jag ändå, pga att jag anstränger mig lite. Tycker det är så konstigt!

    Sjukgymnasten har inte sagt något om det, men ska absolut kolla med henne vid nästa besök. Det enda hon kommenterar är att jag är stel och kan sitta fast vid skulderbladen, och det känner jag ju också pga att det värker. Tack för tips!!
Svar på tråden Bra kondition men dålig andning, hjälp