• Äldre 7 Aug 14:39
    7487 visningar
    3 svar
    3
    7487

    Max belastning för möbler?

    Sitter och tittar efter nya möblier, ffa stolar till köket och sängar till barnens rum. På IKEA framgår att de har testat dina köksstolar för 100 kg och 110 kg, men på sängarna framgår inget sånt.
    Jag har inte riktigt tänkt på att det stått med när jag tidigare har kollat på möbler som stolar och soffor osv.

    Vlket får mig att fundera över vad som är normalt att en stol eller säng ska klara av för vikt. Någon som vet? En säng har ju ofta garanti i 20-30 år, då måste det ju nästan finnas någon form av tester gjorda...

    Tänker att det sägs att biltillverkare testar med dockor som väger 15 kg för barn, max vikt på vattenrutchkanor och olika åkattraktioner osv...  finns motsvarande för möbler?

  • Svar på tråden Max belastning för möbler?
  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Aug 15:54
    #1

    Det måste vara olika från säng till säng, det bästa är att mejla till tillverkarna och fråga. Det står på fler ställen att man ska ha en fast säng om man väger mycket i alla fall.

  • Äldre 7 Aug 20:40
    #2
    Glinda från Oz skrev 2018-08-07 15:54:41 följande:

    Det måste vara olika från säng till säng, det bästa är att mejla till tillverkarna och fråga. Det står på fler ställen att man ska ha en fast säng om man väger mycket i alla fall.


    Jag har också hört att man oftast blir rekommenderad fast säng om man väger över 75/80 kg och medium under den vikten. Men trodde det handlade om att få rätt stöd för kroppen osv.

    Det jag kom att tänka på nu var om möbler testas för max belastning osv. Ex om vi köper nya barnsängar, klarar de vikten av vuxen + barn? Eller ex köksstolar, är de gjorda för knäsittning av barn + vuxen osv, iom att IKEAs var testade för 100/110 kg kan det ju vara gränsfall för ett barn i knä...

    Oviktiga funderingar egentligen, men blev nyfiken på om någon visste något. Tex om möbler för privatbruk generellt testas för belastning motsvarande en 100/110 kg-kropp (som IKEAs stolar)
  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Aug 21:08
    #3
    Gryntroll skrev 2018-08-07 20:40:08 följande:

    Jag har också hört att man oftast blir rekommenderad fast säng om man väger över 75/80 kg och medium under den vikten. Men trodde det handlade om att få rätt stöd för kroppen osv.

    Det jag kom att tänka på nu var om möbler testas för max belastning osv. Ex om vi köper nya barnsängar, klarar de vikten av vuxen + barn? Eller ex köksstolar, är de gjorda för knäsittning av barn + vuxen osv, iom att IKEAs var testade för 100/110 kg kan det ju vara gränsfall för ett barn i knä...

    Oviktiga funderingar egentligen, men blev nyfiken på om någon visste något. Tex om möbler för privatbruk generellt testas för belastning motsvarande en 100/110 kg-kropp (som IKEAs stolar)


    De kommer inte braka sönder för att man väger 10 kilo mer, det är när man använder dem varje dag som möblerna tar skada. Testerna är gjorda för vardagsbruk inte enstaka tillfällen.
Svar på tråden Max belastning för möbler?