• Fiialottann

    Ångest inför igångsättning..

    Någon som har någon bra erfarenhet av igångsättning och vill dela med sig?

    Går in i v 42+0 imorgon med första barnet och har tid för igångsättning på morgonen, och att bli igångsatt var verkligen det sista jag ville..

    Jag vill bara att min kropp skulle fixa förlossningen själv utan konstgjorda metoder.????

    Jag har under hela graviditeten varit väldigt lugn över förlossningen, men nu känns allt med den jättejobbigt!????

    Så snälla, har ni något att säga som skulle kunna lugna mig lite är ni gula värda i mina ögon ????

  • Svar på tråden Ångest inför igångsättning..
  • Gnutten1

    Var ochså jätteorolig inför min igångsättning har läst alla dessa skräckberättelser om att det gör ondare än att det startar av sig själv. Men detta var min bästa förlosning, min fjärde förlossning. Njut snart har du din bebis!! Glöm inte att ta med musik och lyssna på din kropp den kan det här och slappna av!!

    Snart har du din bebis det som hjälpte mig ochså det var att tänka på att det är lika jobbigt för bebisen. Jag tänkte på henne och "såg" henne genom hela förlossningen.

  • Fiialottann

    Tacksam för svar!

    Blev du igångsatt pga av överburenhet? Och vad blev du igångsatt med?

    Hoppas på att bara hinnorna behöver tas hål på!

  • Momofthree

    Jag har gjort en igångsättning med mitt tredje barn och kommer att göra en till nu med mitt fjärde barn. Har bara positivt att säga.

    Nu var det inte pga överburenhet utan pga väldigt snabba förlossningar med första och andra barnet varav andra barnet föddes hemma efter 1 timme från första känning.

    Igpngsättningen gjordes i v 38+1 och jag var då helt omogen med lång tapp. Fick två doser med cytotec och sedan fick jag svaga men regelbundna värkar. Efter 2 timmar kunde dom ta hål på hinnorna och exakt 1 timme senare är dottern född.

    Det gjorde betydligt mindre ont i min mening med igångsättning jämfört med mina tidigare förlossningar. Har aldrig använt smärtlindring så går tydligt att jämföra.

    Jag hoppas du får en superbra förlossning. Sätt på lugn musik som du gillar i lurar eller på högtalare och försök att bara följa med i värkarna och andas. Lycka till!

  • Gnutten1
    Fiialottann skrev 2018-08-07 18:53:37 följande:

    Tacksam för svar!

    Blev du igångsatt pga av överburenhet? Och vad blev du igångsatt med?

    Hoppas på att bara hinnorna behöver tas hål på!


    Ja min dotter trivdes där inne:). Dom andra barnen har kommit när barnmorskan har hotat om igångsättning:).

    Jag blev igångsatt med tabletter men det tog tid. Vi kom in på morgonen och hon kom på natten.
  • grönaärtan

    lycka till!! Jag blev igångsatt 42+0 och sonen föddes 42+2. Satt igång med cytotect i 1,5 dygn och sedan när livmodertappen var mer redo fick jag ballong kateter i någon timme, hål på hinnorna så var vi igång!

    Det tog en stund men själva förlossning från när vattnet gick var  8 timmar och sedan kom en frisk liten pojkeHjärta

    det kommer gå bra! Det är värt det:)

Svar på tråden Ångest inför igångsättning..