• Äldre 7 Aug 19:53
    6402 visningar
    7 svar
    7
    6402

    Sköldkörtelprov - resultat

    Fick svar på sköldkörtelprover idag. Om jag förstått det rätt så är mina prover normala? Har många symtom som stämmer in på sköldkörteln, men antar att det då är något annat som spökar.

    TSH 3.6

    T3 5.1

    T4 18

  • Svar på tråden Sköldkörtelprov - resultat
  • Äldre 8 Aug 10:32
    #1

    Puff

  • Anonym (Anony­m_tjej­)
    Äldre 8 Aug 12:15
    #2

    Det är normala resultat, så då är det inte sköldkörteln. 


    Men sköldkörteln producerar hormoner, och hormoner (oavsett var de produceras) påverkar ju hela kroppen. Så det är klart att vissa symptom kan stämma in på sköldkörteln, men det betyder inte att det är den.
    Vad har du för symptom?

  • Äldre 8 Aug 19:35
    #3

    En del psykiska problem, ångest och typ att jag känner mig ofokuserad och trött. Sen hög puls och hjärtat gör dubbelslag. Ljud och ljuskänslig är jag också och problem med pms. Tittar jag på symtomlistan över sköldkörteln så är det mycket som stämmer in. Men som du skrev, mycket annat kan ju också ge samma symtom.

    Jag har tagit långtids-EKG och blodprover. Allt var normalt förutom brist på b-vitamin, kalium och natrium. Jag hade också lätt förhöjt MCV-värde och något lågt MCHC-värde, men det var också normalt. Det är det som är så drygt, att allt är så normalt, men jag känner mig inte normal.

  • Anonym (1)
    Äldre 8 Aug 22:29
    #4

    Det är olika referensintervaller i olika landsting.

    Dina prover är normala i ditt landsting men kan vara onormala i ett annat.

    Alla landsting tar inte heller ordentliga prover. Oftast är de vanliga proverna alltid normala men om man tar de mer djupgående (som kostar mer) proverna kan de visa något helt annat.

    Det hände med min mamma. Hon mådde väldigt dåligt under många,många år men alla hennes värden var alltid normala.

    Tills hon blev så sjuk att hon faktiskt var nära att dö, då tog de bort HELA sköldkörteln.

    Hon får äta mediciner livet ut men hon är som en helt ny människa och kan äntligen leva ett helt normalt liv.

    Känner du att det är något som inte stämmer så är det antagligen så.

    Du får vara mer krävande och kanske till och med byta landsting för att få hjälp.

    Det allra bästa är att kräva en biopsi då får du veta helt 100% säkert.

    Önskar dig lycka till

  • Äldre 14 Aug 21:13
    #5
    Pollen skrev 2018-08-08 19:35:07 följande:

    En del psykiska problem, ångest och typ att jag känner mig ofokuserad och trött. Sen hög puls och hjärtat gör dubbelslag. Ljud och ljuskänslig är jag också och problem med pms. Tittar jag på symtomlistan över sköldkörteln så är det mycket som stämmer in. Men som du skrev, mycket annat kan ju också ge samma symtom.

    Jag har tagit långtids-EKG och blodprover. Allt var normalt förutom brist på b-vitamin, kalium och natrium. Jag hade också lätt förhöjt MCV-värde och något lågt MCHC-värde, men det var också normalt. Det är det som är så drygt, att allt är så normalt, men jag känner mig inte normal.


    Märkligt att läkaren inte snappat upp detta. B12 brist ge ett förhöjt MCV i kombination med anemi (vilket ett lågt MCHC) antyder. Man kan ha anemi utan att hb sjunker under referensvärdet.

    B12 brist kan ge neurologiska symptom, psykiska symptom och sedan så får man perniciös anemi till sist. Då får man ett högt MCV i förhållnde till hb. Skulle rakt av säga att det är det som drabbat dig. Sedan kan du ju ha b12 brist OCH järnbrist, inte helt ovanligt med den kombinationen. Folat brist (en annan b vitamin, b9) kan också ge ett högt MCV och lågt hb.

    Be din läkare kontrollera det aktiva B 12 värdet (det ger en sann bild av situationen). I Sverige kontrolleras oftast B12, som inte säger så mycket igntligen. Och om det var lågt, då är garanterat det aktiva B12 lågt. Be dem även kontrollera fE-folat, ferrit, TfR, D-vitamin. Sedan när B 12 bristen är fastställd, så måste man ju ta rea på varför den uppstått. Är du vegetarian? Eller har du problem med magen?. När man vet varför du ar brist, så bör man behandla med sprutor ett par veckor, sedan tabletter, förutsatt att problemet inte ligger i magen och kroppen inte kan ta upp b12. Då blir det sprutor resten av livet.

    Men få det kontrollerat nu. B12 skador kan bli permanenta om man inte gör något åt saken. Och anemin blir inte bättre om man inte gör något. Och detta är inte en anemi som behandlas med järn (såvida du inte har ett lågt ferrit också).
  • Anonym (KS)
    Äldre 14 Aug 21:40
    #6

    Har du kopparspiral så kan det ha att göra med den. Googla på kopparförgiftning och kopparspiral om du vill läsa på om det.

    I våras hade jag en stressig period blandat med starka mediciner som slet på kroppen samt kopparspiral. Fick helt plötsligt en knöl på sköldkörteln. Gick till läkaren men proverna såg bra ut och knölen var ofarlig. Innan jag fick knölen hade jag endast känt mig lite trött pga pressen jag hade på mig för tillfället. En vecka efter att jag fått knölen började jag må väldigt dåligt och symtomen för hyper/hypotyreos stämde in rätt bra. Jag litade dock på proverna läkaren tagit och försökte skylla på stressen. För medicinen jag tog stämmer inte överens med tiden då jag fick mina symtom så det uteslöt jag. 

    Men efter en månads vila utan måsten och krav så mådde jag fortfarande inte bättre och det var då jag bestämde mig för att testa att ta ut spiralen. Ville utesluta all slags "valfri" påverkan på kroppen. Redan några dagar efter uttaget mådde jag bättre och har successivt blivit ännu bättre, känner lycka i livet som jag förlorat någonstans där på vägen. Allt det psykiska försvann. Sedan uttag har det gått lite i vågor, men har läst att det är normalt.

    Misstänkte kopparspiralen rätt länge men trodde inte tillräckligt mycket på att en hormonfri spiral kunde påverka kroppen på det sättet. I efterhand har jag lärt mig att koppar går hand i hand med förhöjda östrogennivåer, vilket i sin tur bidrar till låga progesteronnivåer. Jag har också lärt mig att med den obalansen i kroppen så är man mindre stresstålig och att stress kan trigga igång biverkningarna. Det var med största sannolikhet stress som triggade igång min sköldkörtel exempelvis. Då är det värt att nämna att jag aldrig haft något problem med stress och högt tempo tidigare. Märkte också direkt efter uttag att mina bröst blev väldigt ömma och svullna (som innan mens och vid graviditet) vilket bara styrker kopparspiralens påverkan på hormonerna i kroppen. 

  • Äldre 15 Aug 18:26
    #7

    Tack för era svar! Jag har en ny läkartid bokad nästa vecka och ska ta upp en del sånt som jag fått tips om från er.

Svar på tråden Sköldkörtelprov - resultat