• Äldre 7 Aug 20:42
    6812 visningar
    17 svar
    17
    6812

    Ur&Skur till en 2-åring? Vad tycker ni?

    Hej på er, 

    Hittills har jag haft mitt barn hos kommunal dagmamma (äldre damer, lite trötta och vissa gnälliga, inte så värst mkt ute ...). Märkt att lillen har rätt stort behov av att vara ute. Men nu har lillen blivit erbjuden Ur&Skur. Och så var vi och besökte och av det lilla jag fick veta så sover barnen utomhus under tak hela året och småbarnsgruppen är 20 barn. Helt galet jämfört med dagmammornas 3-4 barn. På just denna Ur&Skur förskolan finns totalt 60 barn, 3 st avdelningar där varje avdelning har 20 barn. Hur hade ni resonerat? Vill ej stressa ihjäl mitt barn för att han ska få vara ute mera. Tacksam för tips och råd. 

    /S

  • Svar på tråden Ur&Skur till en 2-åring? Vad tycker ni?
  • Äldre 7 Aug 21:15
    #1

    Om han trivs hos dagmamman för övrigt, så undrar jag om du provat säga till dagmamman att du önskar att de spenderade mer tid ute? Kanske är något som hon bara inte reflekterat över.

    Tror säkert förskolan skulle bli bra, men om han är trygg och har det bra för övrigt kanske man ska titta på andra lösningar först.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 7 Aug 21:19
    #2

    Hade inte flyttat ett nöjt barn. Hade nog istället, som ovanstående föreslår, frågat om de inte kunde vara ute mer. Hade för övrigt sett till att vara ute själv mycket med barnet

  • Äldre 7 Aug 21:23
    #3
    +1

    Man vet vad man har men inte vad man får. Ett litet tryggt ställe där ungen trivs väger tyngre än mer utomhusvistelse.

    Visst är det bra med frisk luft, men vem fasen skulle vilka vara ute en hel arbetsdag utan att ha möjlighet att komma in från regn blåst och kyla (eller hetta) en stund.

  • Äldre 7 Aug 21:35
    #4

    Ur och Skur är ju barnmisshandel.

  • Äldre 8 Aug 07:36
    #5

    Det finns ju någon relativt ny undersökning som visar att ur och skur inte är bra för barn under tre år för att de får för höga stressnivåer/kortisolpåslag. Så jag hade inte satt barnet där när det är såpass litet. De är ofta för mycket still och har svårt att hålla värmen när de är små också.

  • Äldre 8 Aug 08:11
    #6

    Jag jag hade utan tvekan satt mina barn i en ur och skur förskola om jag hade haft dem på förskola.

    Jag har uteungar och vi har varit ute jämt i hela dagar och de älskar det (dock "bara" med mig och inte 20 andra barn)

    Dessa barn som går på en U&S har kläder efter väder och är det snö hagel och drivis så går de in. Det är inte svårare än så.

  • Äldre 8 Aug 08:48
    #7

    Mina 2 yngsta går på ur och skur och har gjort det sedan de var 1,5 år. Det är ju inte så att de är ute heeela dagen. Om barnen gnäller då går de ju in. De mindre barnen klarar inte lika mycket och de tittar på hur barnen mår..

    Det som är bra är att de inte är så mycket för iPad/tv även hemma då de vill vara ute.

  • Äldre 8 Aug 13:04
    #8
    magelita80 skrev 2018-08-08 08:48:35 följande:

     Om barnen gnäller då går de ju in.


    Hur många  barn i en grupp på 20 ska gnälla for att de ska gå in? en? tre? tio? femton? ....
  • Äldre 8 Aug 19:14
    #9
    Tow2Mater skrev 2018-08-08 13:04:36 följande:

    Hur många  barn i en grupp på 20 ska gnälla for att de ska gå in? en? tre? tio? femton? ....


    De är 14 barn på 3 pedagoger. Alla pedagoger behöver ju inte gå in. Sedan är det så att barnen är allas barn, det kan vara att 1 barn gnäller från en avdelning men får gå in med andra barn och annan pedagog från annan avdelning. Hittills har det inte varit problem och de blir inte utvidgade i snöstorm. Och om de gnäller så går det oftast att lösa, de kanske fryser lite och de får de ta på barnet med kläder. Asså de ser ju vad för behov barnen har. Alla känner sina barn och man sätter inte sitt barn på ur och skur om man vet att det inte kommer klara av det. Mina yngsta Bill vara ute från 8-19.
  • Äldre 9 Aug 15:12
    #10
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-08 07:36:33 följande:

    Det finns ju någon relativt ny undersökning som visar att ur och skur inte är bra för barn under tre år för att de får för höga stressnivåer/kortisolpåslag. Så jag hade inte satt barnet där när det är såpass litet. De är ofta för mycket still och har svårt att hålla värmen när de är små också.


    Instämmer, jag har också läst detta och man kan ju bara känna själv hur man mår om man är ute många timmar på en dag. Man blir ju helt slut av vind i ansiktet hela dagen. Lagom är bäst, jag ser Ur och skur som en extremistvariant. Skulle aldrig sätta mitt barn i Ur och skur även om hon gillar att vara ute.
  • Äldre 9 Aug 15:34
    #11
    +1

    En riktigt I ur och skur förskola är inte ute i ur och skur. De bedriver en utomhuspedagogik. De lyssnar på barnen och som ovanstående skriver ser till barnen behov. Tar förskolan där mina egna går. Till exempel är det 10 minus ute så är det inte ute mer än kanske någon timme på förmiddagen och kanske en stund på eftermiddagen. Blåser det samtidigt det är så kallt är de inte ute alls. Regnar det ihållande en hel dag så tar barnen på sig kläder för detta och så hittar de på regnlekar och går sedan in efter ettag för att barnen inte ska bli kalla, blöta och frysa. Är det soligt och varmt så går de in en sväng på dagen och äter lunch och vilar på grund av solen. Det handlar om att sätta en del av verksamheten och vad som fungerar utomhus. Är det massor av snö kan de tillexempel måla med vattenfärgen på snös för att utveckla barnen kreativitet. De går ut i skogen och bedriver en del av sin verksamhet osv. På min förskola om vädret tillåter så är barnen ute 8-10.30/12 (beroende på ålder), äter lunch vid 13 och tur ut igen vid 14/14.30 beroende på ålder. Oftast äter de mellanmål vid deras grillplats det har på gården eller så går de in i ett varmt förråd (ompysslat) som de har på gården och fikar.  

    Det går att läsa mer på friluftfrämjandet vad en I ur och skur förskola är.
     www.friluftsframjandet.se/detta-gor-vi/forskolor-och-skolor/i-ur-och-skur/     

    Vet inte om länken fungerar men bara att kopiera in i sökfältet. 

  • Äldre 9 Aug 15:39
    #12
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-08 07:36:33 följande:

    Det finns ju någon relativt ny undersökning som visar att ur och skur inte är bra för barn under tre år för att de får för höga stressnivåer/kortisolpåslag. Så jag hade inte satt barnet där när det är såpass litet. De är ofta för mycket still och har svårt att hålla värmen när de är små också.


    Jag skulle gärna vilja läsa den undersökningen - kan du länka? Kan tänka att det finns olika typer av Ur och Skur-förskolor. Vi har vår son på en och han stormtrivs. De är bara fem barn i hans grupp (totalt 20 på hela förskolan, fördelat på tre avdelningar) och om det är väldigt dåligt väder är de inne. Inget konstigt, hard core, alltså.
  • Äldre 9 Aug 16:12
    #13
    Lilla Gs mamma skrev 2018-08-09 15:39:54 följande:
    Jag skulle gärna vilja läsa den undersökningen - kan du länka? Kan tänka att det finns olika typer av Ur och Skur-förskolor. Vi har vår son på en och han stormtrivs. De är bara fem barn i hans grupp (totalt 20 på hela förskolan, fördelat på tre avdelningar) och om det är väldigt dåligt väder är de inne. Inget konstigt, hard core, alltså.
    Det är bara riktigt I ur och skur om de är kopplade till Friluftfrämjandet annars är det bara en förskola som kallar sig för det och då kan det vara lite häpp som haver. 
  • Äldre 9 Aug 17:02
    #14
    Trippelmamma76 skrev 2018-08-08 07:36:33 följande:

    Det finns ju någon relativt ny undersökning som visar att ur och skur inte är bra för barn under tre år för att de får för höga stressnivåer/kortisolpåslag. Så jag hade inte satt barnet där när det är såpass litet. De är ofta för mycket still och har svårt att hålla värmen när de är små också.


    Finns många forskningsrapporter om barn på förskolan. Några handlar om att barnen ska helst vara hemma tills de är tre år andra rapporter handlar om

    stress på förskolan (alla åldrar) och de har börjat titta på samband med psykisk ohälsa bland ungdomar som gick på fs.

    Som sagt du kan hitta otroligt många forskningsrapporter om det ena än det andra när det handlar om barn på förskola.

    :D
  • Äldre 9 Aug 18:52
    #15

    Själva undersökningen får du leta fram själv för det hinner jag inte, men här har du en hänvisning till den jag syftade på, åtminstone. Hoppas det räcker!


    Lilla Gs mamma skrev 2018-08-09 15:39:54 följande:

    Jag skulle gärna vilja läsa den undersökningen - kan du länka? Kan tänka att det finns olika typer av Ur och Skur-förskolor. Vi har vår son på en och han stormtrivs. De är bara fem barn i hans grupp (totalt 20 på hela förskolan, fördelat på tre avdelningar) och om det är väldigt dåligt väder är de inne. Inget konstigt, hard core, alltså.


  • Äldre 10 Aug 18:29
    #16
    Griseknoen35 skrev 2018-08-09 16:12:09 följande:

    Det är bara riktigt I ur och skur om de är kopplade till Friluftfrämjandet annars är det bara en förskola som kallar sig för det och då kan det vara lite häpp som haver. 


    Det är en riktig Ur och Skur-förskola kopplad till Friluftsfrämjandet som han går i...
  • Äldre 11 Aug 15:15
    #17
    Lilla Gs mamma skrev 2018-08-10 18:29:26 följande:
    Det är en riktig Ur och Skur-förskola kopplad till Friluftsfrämjandet som han går i...
    Ja, jag sa inget annat. Svarade mer på det du skrev om att det fanns olika typer av I ur och skur. Att är det en riktig så är de kopplade dit.  
Svar på tråden Ur&Skur till en 2-åring? Vad tycker ni?