• Lisalis

    3års trots i sin ära! Nån mer?

    Någon mer här som går igenom den härliga perioden med 3års trots med sitt barn?

    Vad har ni för erfarenheter osv för att hjälpa barnet i denna jooobbiga fas? (Jobbigt för mamman iallafall)

    Min dotter är för det mesta, dag in och dag ut. Arg.

    Så fort jag säger något, tex "Vi kan åka till lekparken" så kan hon säga: Nej, jag ska slå dom.

    Hon slåss inte som tur är, hon säger sådär nästan hela tiden och varför vet jag inte? Kan vara att vi ska äta mat och jag säger till henne att vi ska äta middag tillsammans nu, då är det första hon säger, jag ska slå maten. Ja ni förstår hur jag menar nu kanske.

    Får hon inte som hon vill, ja då blir det skrik gnäll och grin.

    Självklart är detta en del av barnets utveckling och jag ville bara dela med mig av detta för att kanske få bolla tankar med andra som går igenom samma sak, samt mottager jag gärna tips som kan hjälpa oss i vardagen! :)

  • Svar på tråden 3års trots i sin ära! Nån mer?
  • mammalovis

    Min son är 3 år i oktober, så just nu har vi det ändå relativt lugnt. Han blir oftare sur än arg just nu och då visar han det med besked med armarna i kors.
    Däremot har vi haft perioder då bara pappa fick göra allt. Gjorde jag då något så flög sakerna iväg typ. Nu är det mer okej, även om jag låter pappan få göra mer när vi är båda för att undvika konflikter. Pappan har mer tålamod med att leka, lirka och avleda än vad jag har. Jag är oftare iväg med alla tre barnen, vilket han sällan är.

    Det som vi kör med frekvent är att han får delta aktivt i många val som egentligen inte spelar någon roll. T ex välja smörgås eller yoghurt, vilken färg på mugg och skål, välja pålägg, välja kläder o s v. Däremot får han inte välja bort tandborstning, men kan ibland få välja sort eller om han vill hålla tandkrämen (medan vi borstar).

    Så val, avledning, tävla om vem som blir först och allmänt busa till är väl det som funkar bäst. Sedan är det ibland bara att samla ihop barnet och bära hem när inget funkar. Då vi har 2 barn till har jag inte tid att vända barnet till välvillighet alla gånger för då hinner någon annan tjura ihop ...

    Så du får härda ut och tänka att det oftast lättar om några månader.

  • legomum

    Förberedelse har varit något utav nyckeln här hemma.

    Om en liten stund är det dags att .... och sedan nu är det dags att... oftast kommer protester men då kan jag ge dem ett ok rita klart din figur eller ok åk en gång till Men... sedan så.

    Det brukar fungera.

    Alla början (tex lek, måltid,, utgång osv)och alla slut och alla mittimellan brukar kunna bli problematiska. Det är då jag använder mig av denna metod.

    Kör med lågaffektivt bemötande och positiv förstärkning. *peppar, peppar* ingen trotsperiod alls på mina snart 5 åringar.

    Situationer som att gå till mataffären fungerar periodvis bara om jag ger dem uppdrag.

    Så har jag gjort för att få min vardag att fungera. Kanske något passar hos er.

Svar på tråden 3års trots i sin ära! Nån mer?