• H4llongr0ttan

    Vad hade ni gjort? Lån och bil

    Jag har tagit ett lån, för att köpa mig en bra bil (trodde jag), för ca två år sedan. Jag har endast 51,000kr kvar på lånet vilket kommer att vara borta om ett år ca i denna takt.

    Nu till problemet, min bil är sönder, vilket jag såklart inte visste när jag köpte den. (från en bilfirma) Ett problem som inte stör vardagen i sig men man kan säga att bilen kommer skära ihop sig om ett par år ifall man inte fixar felet. Problemet är att felet kostar flera tiotals tusen kronor att fixa. Alltså behöver jag ta lån för att fixa bilen om jag vill fixa den.

    Jag vill inte ta ett nytt lån!! Jag hade tänkt betala bort bilen som jag nu gör och sedan köra med den i all evighet typ, det var så jag tänkte. Och nu är jag så nära att ha betalat mitt lån och så händer detta! :(

    Så frågan lyder:

    Hade du 1. Tagit ett nytt lån och fixat den bil du har?

    Eller 2. Sålt den bil du har för att sedan ta ett lån till att lägga in en mellansumma vid bilbyte till en bil som inte har något sånt här fel och som man vet att är bättre.

    Jag vill varken göra dera för jag vill bli lånefri men det vill inte livet för mig :(

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort? Lån och bil
  • Anonym (Anna)

    Med de få fakta jag har om bilen hade jag valt alternativ 2. En bil som krånglar mycket är det inte så stor idé att lägga ut en massa verkstadspengar på.

    Försök att få en bra deal hos en bättre bilhandlare.

  • Tow2Mater

    Aldre bilar kommer att ha en del dyra fel. Du har kort den i två år, så forr eller senare kommer felen. Forhoppningsvis kan du kora ett par tre år till innan nästa fel dyker upp.

Svar på tråden Vad hade ni gjort? Lån och bil