Inlägg från: Deeelicious |Visa alla inlägg
  • Deeelicious

    Föräldralön hur ska man tänka?

    Karins08 skrev 2018-08-08 12:01:32 följande:

    Jag tar ut full föräldralön och 0 dagar från FK.

    För min arbetsgivare struntar i hur jag gör med FK (och så har det varit på mina 3 senaste anställningar)

    När föräldralönen är slut har jag tagit FK.

    Så mitt tips, kolla upp med lön om de verkligen bryr sig om vad man gör med FK.


    Hur menar du med att du tar ut FK? Vad är det?
  • Deeelicious
    Dalens skrev 2018-08-08 13:03:48 följande:

    Försäkringskassan


    Jo förstod det, men man får ju föräldrapenningen från fk? Kan man ta ut något annat för att förlänga föräldraledigheten och hur länge?
  • Deeelicious
    Karins08 skrev 2018-08-08 18:57:28 följande:

    Alltså jag tar enbart ut föräldralön via jobbet de första 6 månaderna (inga dagar alls från försäkringskassan, men min arbetsgivare betalar ut den som om jag hade tagit föräldraledighet 7 dagar i veckan, dvs maxbelopp)

    Mina föräldralön är dock rätt hög, så därför funkar det.

    När föräldralönen är slut tar jag ut enbart föräldraledighet via FK.


    Okej är det så på alla arbetsplatser med kollektivavtal eller? :) hur många månader kan man ta ut från sin arbetsplats?
  • Deeelicious
    Dalens skrev 2018-08-08 21:32:17 följande:

    Hur länge man får föräldralön från företaget beror oftast åå hur länge man har jobbat på företaget, även om de finns de som säkert har bra förmåner ändå


    Okej men vilken summa kan man räkna med? Är det en summan man kan försörja sig på eller endast några tusen extra varje månad? Har arbetat på min arbetsplats i två år och är kommunanställd.
Svar på tråden Föräldralön hur ska man tänka?