• Bergskristall

    Hur ska jag få över min nya hund till färskfoder?

    Min nya hund kom till mig, 5 år gammal, och vägrade röra torrfodret som följde med honom, samt allt annat torrfoder. Jag vill vänja honom vid färskfoder, som han smakat två gånger och glufsat i sig, men med resultatet lös mage. Jag har läst att man ska blanda ut successivt med det gamla fodret för att vänja dem vid ett byte men hur ska jag göra det när han inte äter det torra? Han pillar bort dem om jag blandar ut med färskt.

    Kan jag bara färgsätta ge färskt och vänta ut det lösa eller mår han dåligt av det? Det är bara löst, inte diarré.

  • Svar på tråden Hur ska jag få över min nya hund till färskfoder?
  • Anna60

    Eftersom han inte äter torrisarna så ge honom färskfoder. Magen vänjer sig. Se till att fodret är rumstemperat, varken katters eller hundars magar klarar kallt foder direkt från kylen.

  • Aniiee

    Ge flera, små portioner färskfoder till en början och minska antal och öka mängd succesivt, så kommer han vänja sig bättre.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Dexter dot com

    Vissa hundar klarar av ett snabbt byte av foder och andra drabbas av dåliga mage och i värsta fall inflammerad tarm. Antingen byter du torrfoder till något han äter och magen mår bra på och successivt blandar i färskfoder eller så chansar du att ge färskfoder direkt. Du kan förebygga dålig mage genom att ge FortiFlora.

  • Bergskristall

    Tack för era svar, jag slår ihop alla era tips och hoppas att det ger sig. Fortiflora har jag tänkt skaffa, brukar hjälpa magen fint.

Svar på tråden Hur ska jag få över min nya hund till färskfoder?