• Jacksparrow

    Ngn som haft bindvävsknöl, fettknöl eller tumör?

    På måndag ska jag på biopsi. Jag har en knöl inne i mitt lår, högt upp på det tjockaste stället mot underlivet/rumpan. Den är ca 1.5 cm, flyttar sig lätt och är som en liten vindruva i form och konsistens. Haft den i 6 månader utan att den växt ect.

    Min läkare tror att det är en bindvävsknöl eller dylikt men då jag är oerhört rädd fick jag en snabb biopsi-tid.

    Finns det någon här inne som gått igenom detta? Vad blev resultatet? Jag är såklart oerhört rädd för mjukdelssarkom ect...

  • Svar på tråden Ngn som haft bindvävsknöl, fettknöl eller tumör?
  • Jag är bara jag

    Maken har haft en ganska stor fettknöl i nacken. Jag har en ovanför ena armbågen. Det är betydligt vanligare än att det är cancer.

  • Jacksparrow

    Jo det är sant. Man får ju hoppas på det bästa. Men känns läskigt med biopsi och ännu mer inför svaret förstås.


    Jag är bara jag skrev 2018-08-08 21:15:26 följande:

    Maken har haft en ganska stor fettknöl i nacken. Jag har en ovanför ena armbågen. Det är betydligt vanligare än att det är cancer.


  • Norrland84

    Jag har haft liknande!


    Under förra året kände jag plötsligt en knöl i mitt ena bröst, ungefär en centimeter stor och hård som en ärta, det gick inte att missta att den var där.

    Jag var då på mammografi (är egentligen för ung) där de se att de såg något avvikande. Då fick jag tid för biopsi och efter bara ett par dagar fick jag veta att det var ingenting farligt utan någon slags fettknöl, tumörliknande med godartat och att jag fick välja om jag ville ta bort den eller inte. Nu har det gått ungefär 6 månader och knölen är helt försvunnen :)

  • Jacksparrow

    Tack för ditt svar! Vilken tur att det inte var något farligt! Gjorde biopsin ont?


    Norrland84 skrev 2018-08-09 09:30:17 följande:

    Jag har haft liknande!

    Under förra året kände jag plötsligt en knöl i mitt ena bröst, ungefär en centimeter stor och hård som en ärta, det gick inte att missta att den var där.

    Jag var då på mammografi (är egentligen för ung) där de se att de såg något avvikande. Då fick jag tid för biopsi och efter bara ett par dagar fick jag veta att det var ingenting farligt utan någon slags fettknöl, tumörliknande med godartat och att jag fick välja om jag ville ta bort den eller inte. Nu har det gått ungefär 6 månader och knölen är helt försvunnen :)


  • Norrland84

    Nej inte alls, och de hade en väldigt tunn tunn nål så det gick inte ens jämföra med att exempelvis ta blodprov som kan göra lite ont.

  • Anonym (J)
    Jacksparrow skrev 2018-08-08 20:19:04 följande:

    På måndag ska jag på biopsi. Jag har en knöl inne i mitt lår, högt upp på det tjockaste stället mot underlivet/rumpan. Den är ca 1.5 cm, flyttar sig lätt och är som en liten vindruva i form och konsistens. Haft den i 6 månader utan att den växt ect.


    En rörlig knöl är typ alltid ofarlig.. Tumörer är riktigt hårda och har "vuxit sig fast" så det går liksom inte att vicka på dem. 
  • Jacksparrow

    Vad skönt att höra! Jag tycker detta är så komplext för jag är orolig att det ska göra ont, för att de ska "missa" eftersom knölen flyttar sig men allra mest ät jag såklart orolig att det ska vara cancer...


    Norrland84 skrev 2018-08-09 13:10:18 följande:

    Nej inte alls, och de hade en väldigt tunn tunn nål så det gick inte ens jämföra med att exempelvis ta blodprov som kan göra lite ont.


  • Jacksparrow

    Jaså? Är det sant? Då finns det hopp för mig! Sätter jag fingret på knölen och trycker ploppar den liksom åt sidan. Jag kan såklart inte flytta den hur mkt som helst men den är liksom lite gummi-aktig och ploppar åt olika håll beroende på hur jag trycker.


    Anonym (J) skrev 2018-08-09 16:08:07 följande:

    En rörlig knöl är typ alltid ofarlig.. Tumörer är riktigt hårda och har "vuxit sig fast" så det går liksom inte att vicka på dem. 


  • Anonym (J)
    Jacksparrow skrev 2018-08-12 13:55:53 följande:

    Jaså? Är det sant? Då finns det hopp för mig! Sätter jag fingret på knölen och trycker ploppar den liksom åt sidan. Jag kan såklart inte flytta den hur mkt som helst men den är liksom lite gummi-aktig och ploppar åt olika håll beroende på hur jag trycker.


    Ja, det är sant! En malign celldelning liksom sätter sig i vävnaden och fortsätter växa och växer fast. En benign celldelning/ansamling (tumör eller inte) har liksom ett skikt runt sig, en kapsel, som skyddar resten av kroppen från att eventuell malignitet ska spridas. :) Som ett kinderägg, typ! Det är sannolikt därför du kan flytta på den lilla knölen du har. :)
  • Jacksparrow

    Åh vad skönt att läsa, min sitter inte fast och inte har den vuxit heller under dessa 6 månader.


    Anonym (J) skrev 2018-08-12 15:07:36 följande:

    Ja, det är sant! En malign celldelning liksom sätter sig i vävnaden och fortsätter växa och växer fast. En benign celldelning/ansamling (tumör eller inte) har liksom ett skikt runt sig, en kapsel, som skyddar resten av kroppen från att eventuell malignitet ska spridas. :) Som ett kinderägg, typ! Det är sannolikt därför du kan flytta på den lilla knölen du har. :)


  • Jacksparrow

    Igår gjorde jag biopsin och det gick ganska bra. Läkaren hade svårt att hitta knölen så jag fick visa honom 4 ggr, han verkade tycka att den var liten. Han stack 3 ggr, sista gången gjorde ont (!) men det handlar ju om typ 10 sekunder så det var bara att bita ihop. Får svar om ca 2 veckor så nu ska man överleva tills dess utan att hamna på psyket...

Svar på tråden Ngn som haft bindvävsknöl, fettknöl eller tumör?