• Hipphurra

    Väcka var 3e timme för matning

    Nu rekommenderas man av BB och BVC att barnet ska äta var tredje timme. Min son är 5 veckor och äter i princip ALLTID oftare än så, ca en gång i timmen eller så går det 2 timmar. På nätterna väcker han mig men jag ställer även larm var tredje timme utifall han inte skulle väcka mig.

    Hur länge bör man fortsätta med att ställa larm? Givetvis får han väcka mig hur mycket han vill men om han någon gång skulle sova mer, när är det ok? Alltså när kan man slappna av mer och inte ställa larmet och bara lyssna på hans egna hungersignaler?

    Hur gamla var era barn när de sov längre än 3 timmar?

  • Svar på tråden Väcka var 3e timme för matning
  • annabellelee

    Mitt första barn var tillväxthämmad och honom väckte jag varannan timme för matning. Snart kom han in i det och väckte MIG varannan timme istället, så jag slutade med väckarklocka vid 3 månader men fick inte sova 4-5 timma förrän han var 9 månader.

    Mitt andra barn äter bra hela dagarna och följer sin kurva. Ligger på medelvikt. Henne väcker jag inte alls, utan sover hon 5 timmar är jag bara glad. Hon är 7 veckor. ( Hos oss har BVC och BB sagt väck var fjärde timma, så du kan iallafall sova en timme till).

  • Sdy1

    Fick du rådet av någon speciell anledning?

    Annars är det väl fri matning som gäller, dvs amma eller flaskmata på barnets signaler/begäran. När min bebis var 5 veckor sov han nog max 3h. Numera max 2h (5 mån). Bara på BB gick vi på klocka pga att han tappade för mycket i vikt.

  • Elsis

    Mitt äldsta barn ar prematur och skulle väckas var tredje timme. Andra föddes normalt och vägde 3,5 kg, hon sov gott på nätterna i början. På Bvc fick jag rådet, när jag frågade, att väcka på natten för matning tills hon vägde över 4 kg.

  • Mom2be262

    Min dotter på 3 månader (13 veckor) har sedan vecka 2 sovit ca 8h/natt. Fullt frisk och bra vikt etc, så om ditt barn inte fått rådet av någon speciell anledning skulle jag låta honom sova vidare tills han vaknar... han behöver även sömnen för att bearbeta alla dagens intryck! Även du behöver Få sova :)

  • Mom2be262
    Mom2be262 skrev 2018-08-09 10:35:22 följande:

    Min dotter på 3 månader (13 veckor) har sedan vecka 2 sovit ca 8h/natt. Fullt frisk och bra vikt etc, så om ditt barn inte fått rådet av någon speciell anledning skulle jag låta honom sova vidare tills han vaknar... han behöver även sömnen för att bearbeta alla dagens intryck! Även du behöver Få sova :)


    Jag sov 12h/natt när jag var liten, från ca 2 månader
  • mockingbird

    Om ditt barn äter så ofta så gör det nog ingenting om han sover längre nån enstaka gång. Råden om var 3:e timme är väl mest för de som äter med längre mellanrum hela tiden. Som min son gick ner ganska mycket första dygnet och han åt bara var 3-4:e timme så då var jag tvungen väcka var 3:e timme så han verkligen fick isig maten han behövde. Till vi såg att han gick upp som han ska.

  • Aliona

    Vi väckte och matade var tredje timme när sonen låg på neo och sondmatades. Det var tills han var fem dagar. Därefter helt på barnets signaler, alltså enbart när HAN väckte oss. Det blev ca var tredje timme de första månaderna, sen en gång per natt.

    Är du säker på att du behöver väcka för att mata? Är det inte bara ett riktmärke för vad man kan förvänta sig? Rådet brukar vara fri matning.

    Om det är någon särskild anledning till att du fått det rådet, om barnet är tillväxthämmat eller sjukt, så bör du självklart kolla med bvc/barnläkaren när du kan sluta.

  • Jsv17

    Precis som någon ovan så föddes min son tillväxthämmad (2,7kg och 45cm bf+2) så i början skulle vi väcka var 3:e timma och låta honom äta, han tillmatades dessutom efter varje amning första veckan, vi spenderade 5 dagar på neo. Jag fick dock rådet av läkaren på neo att fortsätta med det tills han vägde över 3,5kg, då kunde jag prova att amma på hans signaler och om viktuppgången inte var tillräckligt bra fick man börja väcka igen. När vi slutade med väckningarna var det bästa vi gjort, jag har både en kräkbebis och en väldigt effektiv ätare, han har liksom aldrig velat ligga och snutta vid bröstet utan han åt tills han blev mätt och sen var han klar. Så när vi höll på och pushade han att äta kräktes han bara en massa för han fick i sig det han behövde, så han ammade ca 4-5ggr per dygn från han var 1,5-2mån och då endast 10-15min per gång och han har gått upp i vikt som en raket hela tiden. Nu är han 8mån och 71cm lång och väger 8,6kg så han har tagit igen med råge.

    Det viktigaste är varför du fått det rådet? För en vanlig normalstor bebis behöver generellt sätt inte väckas utan talar om när hen är hungrig och ammar man/matar fritt så reglerar de själva. Alla bebisar är olika, min bebis behövde inte äta längre eller oftare än så, vissa äter varannan timme flera månader, och behöver det, det är mycket viktigare att följa just sin bebis behov än att ställa en klocka. Får du möjligheten till lite sammanhängande sömn, ta den! om det som sagt inte finns medicinska skäl till att just din bebis måste väckas. När jag lät honom börja sova satte jag min första gräns på 6tim, att sover han längre än så då väcker jag honom, det behövdes aldrig han vaknade alltid och långsamt sköt jag fram den tiden och vid 4mån hade jag en bebis som sov 8tim på nätterna. Det var jätte läskigt att sluta väcka honom, kändes som han skulle svälta första gången han sov 5tim, men det gör dom inte, börja med att tänja på 3timmars gränsen och lägg på en eller två timmar och öka på successivt när du märker att bebis faktiskt vaknar och går upp bra i vikt.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fins Mamma

    Om hen går upp i vikt så låt ungen sova!

    Jag tror de säger det till alla nu för tiden, jag har låtit min sova de få gångerna hon velat sova längre än 3 timmar(matvrak!).


    ?
  • Freya18

    Fick ni rådet från BVC på grund av värmen? Våran barnmorska sa att det är bra om våran grabb äter var tredje timme nu när det har varit extremvärme så att han inte blir matt i kroppen. Sen har jag läst på många ställen att föräldrarna som ger flaska har spätt ut ersättningen med extra vatten på grund av värmen, men det ska man aldrig göra. Då är det bättre att ge mera ersättning helt enkelt.

    Våran grabb äter varannan till var tredje timme dygnet runt. Han är 2 månader och 2 veckor.

  • jennie08

    Om barnet inte är sjukt, går ner i vikt eller av någon annan anledning måste matas var tredje timme så skulle jag skippa att sätta larmet för att mata.

    Min bebis vaknar när han är hungrig och äter när han behöver och går upp i vikt precis som han ska. Precis som sina syskon gjort. Storasyster sov dessutom hela nätter från det att hon var nyfödd.

  • Kellie13
    Hipphurra skrev 2018-08-09 01:16:31 följande:

    Nu rekommenderas man av BB och BVC att barnet ska äta var tredje timme. Min son är 5 veckor och äter i princip ALLTID oftare än så, ca en gång i timmen eller så går det 2 timmar. På nätterna väcker han mig men jag ställer även larm var tredje timme utifall han inte skulle väcka mig.

    Hur länge bör man fortsätta med att ställa larm? Givetvis får han väcka mig hur mycket han vill men om han någon gång skulle sova mer, när är det ok? Alltså när kan man slappna av mer och inte ställa larmet och bara lyssna på hans egna hungersignaler?

    Hur gamla var era barn när de sov längre än 3 timmar?


    Såhär e det: Om barnet följer sin viktkurva som den ska så behöver man inte väcka barnet på natten för mat, däremot på dagen så ska det inte gå mer än 3 timmar så då får man väcka barnet. min son är 1 månad o jag väcker honom på dagarna och låter han sova på nätterna. Oftast vaknar han efter 3-5 timmar utan mat på natten men skulle han sova längre utan mat så skulle jag aldrig väcka honom för det då barnläkaren har sagt att jag inte behöver eftersom han följer kurvan och att jag behöver den sömn ja får på natten.
Svar på tråden Väcka var 3e timme för matning