• Äldre 9 Aug 11:27
    3088 visningar
    11 svar
    11
    3088

    Bostadsrätt eller hyresrätt i Stockholms förorter?

    Vad är bäst, köpa med 85% belåning eller hyra?

  • Svar på tråden Bostadsrätt eller hyresrätt i Stockholms förorter?
  • Äldre 9 Aug 11:30
    #1

    Det beror på. I en bostadsrätt får du själv ersätta gamla vitvaror, trasig toastol, betala för vaktmästare som kommer hem och kanske lagar ditt fönster osv osv osv. Men det är också en investering.

    I en hyresrätt får du utbytt alla trasigheter som händer utan kostnad. Detta ligger ju i hyran, som är bra mycket högre än bostadsrättens månadsavgift. Det negativa är: var får du tag i en hyresrätt i Stockholm? Ja, kanske i Södertälje med omnejd, men närmare än så lär bli svårt.

  • Anonym (K)
    Äldre 9 Aug 11:50
    #2

    Jag har bara erfarenhet av hyresrätt i en förort till Sthlm (10 min från TC med tuben). Men om jag haft pengarna så hade jag utan tvekan köpt egen bostadsrätt. 

    Vi betalar hög hyra ( 9000 exkl. el, internet och parkering. 2rok) endast för att lägenheten är stamrenoverad. Både fläkt och handdukstork trodde vi var trasiga, men när de kom och kollade så sa de att dem ska vara så (alltså urusla). Det saknades en garderobsdörr när vi flyttade in (dock påtalades detta ett tag därefter) men de kunde inte fixa detta då de inte längre hade dessa dörrar (gammal modell). Ville vi få nya dörrar som tillval så var vi tvungna att vänta 4 år efter stambytet. De nya duschdörrarna rostar och gör fogarna i badrummet helt rostfärgade, har inte orkat fråga om detta då de antagligen bara skulle säga "det ska vara så" eller inte svara alls..

    Vill man t.ex. ha inglasning på balkong eller diskmaskin så får man inte anställa någon utomstående för att göra detta, utan detta måste gå via föreningen och en permanent höjning av hyran tillkommer. Elen betalar vi för förbrukning men vi får inte välja elbolag själva, och de kan därmed ta ut hög kostnad per kWh. Det står att någon form av gardinfästen/stång ska ingå, men när vi saknade detta i sovrummet så sa de bara att det inte ingår i sovrummet (?).

    De verkar välja ut vilka områden de skickar ut kundenkäter till, då det endast är vissa som får dessa och vi har aldrig fått en enkät. Väljer man istället att mejla in sina klagomål så får man inget svar. 

    Så köp säger jag!

  • Äldre 9 Aug 11:53
    #3
    +1
    Anonym (K) skrev 2018-08-09 11:50:54 följande:
    Jag har bara erfarenhet av hyresrätt i en förort till Sthlm (10 min från TC med tuben). Men om jag haft pengarna så hade jag utan tvekan köpt egen bostadsrätt. 

    Vi betalar hög hyra ( 9000 exkl. el, internet och parkering. 2rok) endast för att lägenheten är stamrenoverad. Både fläkt och handdukstork trodde vi var trasiga, men när de kom och kollade så sa de att dem ska vara så (alltså urusla). Det saknades en garderobsdörr när vi flyttade in (dock påtalades detta ett tag därefter) men de kunde inte fixa detta då de inte längre hade dessa dörrar (gammal modell). Ville vi få nya dörrar som tillval så var vi tvungna att vänta 4 år efter stambytet. De nya duschdörrarna rostar och gör fogarna i badrummet helt rostfärgade, har inte orkat fråga om detta då de antagligen bara skulle säga "det ska vara så" eller inte svara alls..

    Vill man t.ex. ha inglasning på balkong eller diskmaskin så får man inte anställa någon utomstående för att göra detta, utan detta måste gå via föreningen och en permanent höjning av hyran tillkommer. Elen betalar vi för förbrukning men vi får inte välja elbolag själva, och de kan därmed ta ut hög kostnad per kWh. Det står att någon form av gardinfästen/stång ska ingå, men när vi saknade detta i sovrummet så sa de bara att det inte ingår i sovrummet (?).

    De verkar välja ut vilka områden de skickar ut kundenkäter till, då det endast är vissa som får dessa och vi har aldrig fått en enkät. Väljer man istället att mejla in sina klagomål så får man inget svar. 

    Så köp säger jag!
    Hyresrätter är inte bättre än sina hyresvärdar/fastighetsägare. Detsamma gäller bostadsrätter. En bostadsrätt med urusel brf-styrelse är minst lika illa. Så kolla upp vilka som äger hyresfastigheten och hur värden fungerar. Köper du lägenhet så tala med grannarna hur styrelsen funkar. Det är oerhört viktigt.
  • Äldre 9 Aug 12:07
    #4
    Anonym (K) skrev 2018-08-09 11:50:54 följande:

    Jag har bara erfarenhet av hyresrätt i en förort till Sthlm (10 min från TC med tuben). Men om jag haft pengarna så hade jag utan tvekan köpt egen bostadsrätt. 

    Vi betalar hög hyra ( 9000 exkl. el, internet och parkering. 2rok) endast för att lägenheten är stamrenoverad. Både fläkt och handdukstork trodde vi var trasiga, men när de kom och kollade så sa de att dem ska vara så (alltså urusla). Det saknades en garderobsdörr när vi flyttade in (dock påtalades detta ett tag därefter) men de kunde inte fixa detta då de inte längre hade dessa dörrar (gammal modell). Ville vi få nya dörrar som tillval så var vi tvungna att vänta 4 år efter stambytet. De nya duschdörrarna rostar och gör fogarna i badrummet helt rostfärgade, har inte orkat fråga om detta då de antagligen bara skulle säga "det ska vara så" eller inte svara alls..

    Vill man t.ex. ha inglasning på balkong eller diskmaskin så får man inte anställa någon utomstående för att göra detta, utan detta måste gå via föreningen och en permanent höjning av hyran tillkommer. Elen betalar vi för förbrukning men vi får inte välja elbolag själva, och de kan därmed ta ut hög kostnad per kWh. Det står att någon form av gardinfästen/stång ska ingå, men när vi saknade detta i sovrummet så sa de bara att det inte ingår i sovrummet (?).

    De verkar välja ut vilka områden de skickar ut kundenkäter till, då det endast är vissa som får dessa och vi har aldrig fått en enkät. Väljer man istället att mejla in sina klagomål så får man inget svar. 

    Så köp säger jag!


    Okej! Men bostadsrätt skulle kosta mer än hyresrätt i mitt fel med amortering och lån.

    Har räknat att de kommer landa runt 12000kr/månaden om jag köper och kanske runt 8000 kr om jag hyr.

    Köper man riskerar man att förlora kontantinsatsen och även stå med ett lån när man väl säljer om bostadsbubblan spricker.

    Därför jag är så kluven i frågan!
  • Äldre 9 Aug 12:22
    #5

    Jag säger bostadsrätt.

    Är uppväxt i villaboende, så jag är så att säga "fostrad" med mer av eget ansvar över den egna boendesituationen och hur man tar hand om sin bostad och område.

    Började med hyresrätt för mitt första egna boende, men på den tiden då allmännyttan var stor och många hyresrätter fanns. De flesta bodde i hyresrätt. Inga problem.

    Detta har delvis försvunnit...

    Köpte sedan bostadsrätt...

    Tvingades sälja och flytta till hyresrätt igen efter 10 år, nu på en helt annat bostadsmarknad och vantrivs. Alldeles för många boende bryr sig inte om sitt område. Alltid sopor utanför sopbehållarna. Alltid smutsigt i tvättstugan mm.

    I bostadsrättsföreningarna är boende också delägare och månar mer om sitt boende och område.

  • Äldre 9 Aug 12:29
    #6
    hundhund0001 skrev 2018-08-09 12:07:20 följande:
    Okej! Men bostadsrätt skulle kosta mer än hyresrätt i mitt fel med amortering och lån.

    Har räknat att de kommer landa runt 12000kr/månaden om jag köper och kanske runt 8000 kr om jag hyr.

    Köper man riskerar man att förlora kontantinsatsen och även stå med ett lån när man väl säljer om bostadsbubblan spricker.

    Därför jag är så kluven i frågan!
    Du räknar fel. Med bostadsrätt måste du också räkna värdet av ett ägande du kan sälja.
  • Anonym (K)
    Äldre 9 Aug 13:49
    #7
    hundhund0001 skrev 2018-08-09 12:07:20 följande:
    Okej! Men bostadsrätt skulle kosta mer än hyresrätt i mitt fel med amortering och lån.

    Har räknat att de kommer landa runt 12000kr/månaden om jag köper och kanske runt 8000 kr om jag hyr.

    Köper man riskerar man att förlora kontantinsatsen och även stå med ett lån när man väl säljer om bostadsbubblan spricker.

    Därför jag är så kluven i frågan!
    I slutändan är det inte månadskostnaden i sig som är avgörande, utan vad den går till. Amorteringen är tekniskt sett något du betalar tillbaka till dig själv, vissa ser det ekvivalent med sparande. Med en hyresrätt så betalar du en avgift för att få bo där och eventuellt underhåll av hyresrätten, under tiden du bor där. Det är inte en investering på samma sätt som att köpa en bostadsrätt. Som tidigare nämnts så är brf och samtliga grannar mer måna om trivsel m.m. just för att de äger sina bostäder. 
  • Äldre 9 Aug 13:51
    #8

    Ett litet tips är också att kolla upp bostadsrättsföreningen på Facebook. Många brf har grupper på FB - oftast är de slutna dock. Men har du tur är den öppen och då kan du gå in  och läsa vad föreningsmedlemmarna skriver. 

  • Äldre 9 Aug 14:01
    #9
    Tom Araya skrev 2018-08-09 12:29:35 följande:

    Du räknar fel. Med bostadsrätt måste du också räkna värdet av ett ägande du kan sälja.


    Ja abosult. Men jag menar om bostadsmarknaden kraschar och jag har en bostadsrätt köpt för tex 2.5 miljoner med en 15% kontantinsats skulle de innebära att min bostadsrätt då ganska markant förlorar sitt värde av vad jag köpte den för och på så sätt skulle jag inte få tillbaka något av de jag lagt in i bostadsrätten utan kanske i värsta fall tillomed stå kvar med ett lån även efter säljning?

    Eller tänker jag helt fel här?

    Är extremt oerfaren av bostadsrätter över lag därför jag vill få lite tips här :)
  • Äldre 9 Aug 14:08
    #10
    hundhund0001 skrev 2018-08-09 14:01:25 följande:
    Ja abosult. Men jag menar om bostadsmarknaden kraschar och jag har en bostadsrätt köpt för tex 2.5 miljoner med en 15% kontantinsats skulle de innebära att min bostadsrätt då ganska markant förlorar sitt värde av vad jag köpte den för och på så sätt skulle jag inte få tillbaka något av de jag lagt in i bostadsrätten utan kanske i värsta fall tillomed stå kvar med ett lån även efter säljning?

    Eller tänker jag helt fel här?

    Är extremt oerfaren av bostadsrätter över lag därför jag vill få lite tips här :)
    Även om du säljer den med 50% förlust är det pengar tillbaka på de pengar du betalt, vilket aldrig är fallet med hyresrätt.
  • Äldre 1 Sep 10:30
    #11
    hundhund0001 skrev 2018-08-09 11:27:29 följande:

    Vad är bäst, köpa med 85% belåning eller hyra?


    Som vanligt är det det de tre gamla visdomsorden som avgör. Läget, läget, läget.

    En bostad är en bostad och de faktorer man då främst bör se på är om bostaden motsvarar de krav man har på en bostad. Själva boendeformen är av sekundär betydelse. Det är först när man väljer mellan två likvärdiga objekt som boendeformen börjar bli viktig och även då får man se till hur man tänkt använda bostaden.

    Handlar det om en första bostad som är tänkt för en kortare tid så skulle jag inte vilja binda upp allt för mycket kapital i bostaden. Handlar det däremot om en familjebildning där man kan anta att bostaden kommer att användas under många år kan det vara försvarbart att betala även om det innebär en ekonomisk risk.
Svar på tråden Bostadsrätt eller hyresrätt i Stockholms förorter?