• Nypappa

    Är detta ok

    Jag och min sambo har en nu 6 veckor gammal bäbis, min sambo har barnet i knät liggandes på rygg, sedan sedan lyfter hon henne i armarna upp till bröstet.

    Jag har ifrågasatt det men hon ser inget fel med det.

    Någon som tycker det är ok?

    Orolig pappa

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-09 21:46
    Hon har gjort så sedan hon var 4 vevkor

  • Svar på tråden Är detta ok
  • erikaABC

    Nej det är inte ok. Man lyfter ett barn i kroppen, inte i armarna.
    Sedan ett sånt litet barn måste ha stöd för nacken.

  • Amla07

    Inte ok och kan tyda på att något är fel på din sambo, tycker jag. Det är en naturlig instinkt att lyfta ett så litet barn försiktigt, i kroppen och samtidigt stödja nacke och huvud. Det är ingen docka hon håller i. Jag hade blivit oroad över hennes bristande omsorg.

  • Sandrasodergren

    Ursäkta men vad är det för fel på mamman till ditt barn som inte bryr sig mer än så. Att lyfta en sån litet bebis i armarna utan att ge stöd för nacken är inte alls okej, förstå att den inte har nån kraft alls att hjälpa till och hon bara sliter upp stackars liten i armarna. Min dotter är 5 månader och jag lyfter henne fortfarande ordentligt!! Ett sånt litet barn är skört i kroppen, hon skulle lika bra kunna rycka nått ur led på ert barn. Man ska va väldigt försiktig med ett barns nacke och stödja ordentligt. Fy skäms på henne som inte tänker mer på sitt barn.

  • Nypappa

    Vet inte riktigt vad jag ska göra tar jag upp det blir hon irriterad. Hon har förändrats sedan vi åkte hem från BB. Som en helt ny människa. Senast jag tog upp det sa hon något i stil med att om jag var säker på att jag var pappa.

  • Gizmo

    Det är INTE okey! 
    Kan mamman ha fått förlossningsdepression, eftersom hon verkar helt oförstående?
    Prata med BVC.

  • legomum

    Nej absolut inte. Ring och prata med bvc, kanske de kan se till att köra 'hålla barnet kurs' nästa tillfälle.

    Får mig iaf fundera på vad för andra saker sker när du inte ser...

  • Jsv17
    Nypappa skrev 2018-08-10 01:29:48 följande:

    Vet inte riktigt vad jag ska göra tar jag upp det blir hon irriterad. Hon har förändrats sedan vi åkte hem från BB. Som en helt ny människa. Senast jag tog upp det sa hon något i stil med att om jag var säker på att jag var pappa.


    Då det normalt sett är en naturlig instinkt hos mamma att hantera sin nyfödda väldigt varsamt plus den personlighetsförändring du beskriver låter detta som en förlossningsdepression. Fråga henne hur hon mår och hur hon upplevt det att bli mamma och hur hon känner för bebisen ist för att ta upp den specifika handlingen. Har hon förlossningsdepression behöver hon hjälp, då förmaningar eller kurser hos BVC inhyr hon ska hålla barnet inte kommer ge något så länge hon är deprimerad. Se till att få hjälp!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Bondbönan

    Lämna henne absolut inte ensam med barnet innan hon utretts för amningspsykos/förlossningsdepression. Ring 1177 och be om hjälp. 

Svar på tråden Är detta ok