• Tom Araya

    Leksaker och kondomer - glidmedel och rengöring

    Frågor om leksaker och kondomer - glidmedel och rengöring.

    Jag har sökt fakta, men det är svårt att finna.

    Jag skulle önska att RFSU/RFSL eller Apoteket eller någon gjorde en ordentlig analys och redogörelse, för den info man nu hittar är den som finns hos försäljare och kan då antas vara inriktade på att sälja vissa produkter.

    Vad jag söker är följande:

    Kondomer latex respektive latexfria (plast):
    Vilka glidmedel fungerar och vilka fungerar inte, eventuellt är skadliga för materialet, även produkter som egentligen inte är avsett som glidmedel, men kan användas som det, exempelvis barnolja, vaselin mm?
    Leksaker typ dildos, butplugs och vibratorer:
    -Vilka olika material finns och vad är det för material (vetenskaplig eller industriell beteckning på materialet, inte bara tillverkarnas/försäljarnas fantasifulla namn)?


    -Bra/dåligt med ovan nämnda material?


    -Vilka glidmedel får användas och fungerar bra, vilka fungerar sämre eller är rentav skadliga för respektive material (även produkter som egentligen inte är avsett som glidmedel, men kan användas som det, exempelvis barnolja, vaselin mm)?


    -Vilka medel får användas och fungerar bra att rengöra leksaker av olika material (även produkter som egentligen inte är avsett som rengöringsmedel för sexleksaker, men kan användas till det, exempelvis tvål, handdiskmedel, alko-gel, allrengöring mm)?

    Vad jag söker är riktig fakta, ni som vet vilka egenskaper dessa material har, alternativt av lång, gedigen, egen erfarenhet, eller båda.
  • Svar på tråden Leksaker och kondomer - glidmedel och rengöring
  • Physalis

    Är inte superinsatt men jag vet att olja bryter ner silikon. Alltså bör man inte använda olja som glidmedel till silikonleksaker eller kondomer av silikon (om dessa finns?).

    Vad gäller mer avancerade leksaker så brukar väl en instruktionsbok följa med och där brukar det beskrivas hur den ska rengöras.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tom Araya
    Physalis skrev 2018-08-11 13:32:22 följande:

    Är inte superinsatt men jag vet att olja bryter ner silikon. Alltså bör man inte använda olja som glidmedel till silikonleksaker eller kondomer av silikon (om dessa finns?).

    Vad gäller mer avancerade leksaker så brukar väl en instruktionsbok följa med och där brukar det beskrivas hur den ska rengöras.


    Jo, fast tråden är menat att komma förbi tillverkarnas och försäljarnas information, som är allt för begränsad och främst syftar till att sälja sina egna produkter för ändamålet. Dessutom kallar de sina produkter för fantasifulla namn som inte säger vad det egentligen är i teknisk mening.

    Jag önskar få fram mer komplett, allmängiltig och vetenskapligt baserad information.
  • HasseA

    Jag har inga bra svar, men det finns ju en del info om material på olika sexbutikers sidor. Dock tycker jag de är rätt motsägelsefulla ibland, det är väl kanske därför du frågar också.

    En sak om rengöring, dock. Oavsett i vilket hål min snorre varit, så rengör jag den inte med något annat än tvål och vatten. Det funkar bra, och jag har aldrig läst någon tycka att man ska använda en massa andra saker. Att man då ska behöva något annat än tvål och vatten på leksaker övergår mitt förstånd. 


  • Tom Araya
    HasseA skrev 2018-08-14 10:12:33 följande:

    Jag har inga bra svar, men det finns ju en del info om material på olika sexbutikers sidor. Dock tycker jag de är rätt motsägelsefulla ibland, det är väl kanske därför du frågar också.

    En sak om rengöring, dock. Oavsett i vilket hål min snorre varit, så rengör jag den inte med något annat än tvål och vatten. Det funkar bra, och jag har aldrig läst någon tycka att man ska använda en massa andra saker. Att man då ska behöva något annat än tvål och vatten på leksaker övergår mitt förstånd. 


    Är din snorre av samma material som sexleksaker?
  • Tom Araya
    Pionjär skrev 2018-08-13 14:42:24 följande:
    Bra inlägg. Jag och min fru köper sexleksaker från Vuxentoys.se och har gjort många gånger under flera år. Det har funnits tider vi också behövt svar så var inte rädd för att kontakta företagen direkt. Tror ändå att de besitter största kunskapen inom området. 
    Jag vill inte ha deras svar om att köpa deras produkter. Jag vill ha mer allmängiltiga och vetenskapligt baserade svar.
  • HasseA
    Tom Araya skrev 2018-09-16 01:45:03 följande:
    Är din snorre av samma material som sexleksaker?
    Nej, den är av levande material, med en temperatur som gjord för bakterier att föröka sig på, och den torkar inte ut på samma sätt som en leksak gör. Så den borde vara väldigt mycket sämre ur bakteriesynpunkt än leksaker.

    Jag har dock fått kommentaren att om man använder silikonbaserade glidmedel får man inte bort det på samma sätt man får bort annat med bara tvål och vatten. Det köper jag.
  • Ka11e

    Man kan googla sig fram till allt. Det säkraste är alltid att använda vattenbaserade glidmedel. Lika löser lika och du kommer därför att skada leksaker av plast med oljebaserade glidmedel och lelsaker av silikon med silikonbaserade glidmedel.

    Glas är ett material som inte löses upp av något och saknar porer och som kanske därför är det bästa materialet..

  • Tom Araya
    HasseA skrev 2018-09-16 09:34:15 följande:
    Nej, den är av levande material, med en temperatur som gjord för bakterier att föröka sig på, och den torkar inte ut på samma sätt som en leksak gör. Så den borde vara väldigt mycket sämre ur bakteriesynpunkt än leksaker.

    Jag har dock fått kommentaren att om man använder silikonbaserade glidmedel får man inte bort det på samma sätt man får bort annat med bara tvål och vatten. Det köper jag.
    Du har ett inbyggt system för att motverka infektioner och farliga bakterier, det har inte de konstgjorda grejerna.

    Du tvättar dig kanske varje dag, en leksak tvättas en gång innan den läggs undan inför nästa gång.
  • Anonym (Bra fråga)

    Viktigast är ju att rengöra leksakerna!

    Jag har en buttplug i metall och den känns mest hygienisk av dem alla. När de silikonpluggarna blivit besudlade med avföring så kan de komma att lukta i all evighet. Men vet inte riktigt om de är "smutsiga" fortfarande då, ifall man tvättar dem ordentligt i hett vatten och tvål/diskmedel? Andra silikonredskap kan ju gå att koka för att bli helt sterilt rena, men det har jag inte provat göra med dildosarna ;P

  • Wowbagger2000

    Vi kör vattenbaserat på mjuka leksaker, siliconbaserat på hårda. Fick nån dildo förstörd av glidmedel tyvärr.

  • Tom Araya

    Vi använder oftast barnolja som standardglidmedel, men jag har ingen aning om hur det funkar rent kemiskt med olika material i sexleksaker.

Svar på tråden Leksaker och kondomer - glidmedel och rengöring