• compli­cit
    Äldre 10 Aug 18:00
    2002 visningar
    20 svar
    20
    2002

    Boktips fantasy

    Neverwhere av Neil Gaiman. Utspelar sig i vår värld men i en alternativ verklighet. En kille räddar en tjej som heter Door och som kan öppna dörrar överallt. Han följer med henne till London Below. Bara det att när han återvänder till vanliga London så "finns han" inte längre. Folk ser honom men glömmer bort honom, hans jobb är borta, hans lägenhet, hans flickvän minns honom inte.

    Stardust av Neil Gaiman. Också "vår" värld, plus älvalandet. En kille är kär i en tjej, ser en stjärna falla och lovar att hämta den till henne. Stjärnan har fallit i älvalandet, visar sig vara en tjej som inte alls är villig att följa med honom som present. Även andra är ute efter stjärnan. Inte romantisk på det sättet och tusen gånger bättre än den låter på min beskrivning.

    Guldkompassen av Philip Pullman. Tre böcker. Även här finns "vår" värld med, men utspelar sig också i parallella världar. Handlar om Lyra och Will. Lyra kommer från en värld där människor har sin själ utanför kroppen i form av ett djur. Det var ett tag sedan jag läste böckerna men de är riktigt bra. Äventyr och om att mogna från barn till vuxen.

    och jag vet att du inte ville ha några tegelstenar, men vill du läsa riktigt bra, genomtänkt fantasy som har "allt", läs Deverry-serien av Katharine Kerr. Men då bör du kunna tänka dig att läsa på engelska, dels missar man mycket av tonen i böckerna om man läser på svenska, dels så är det en serie om 15 böcker varav de 3 sista inte är översatta.

    Läs inte trams som Isfolket, ja det finns ett visst nöje att traggla sig igenom dem en gång i tonåren men de är bara tantsnusk. (förlåt Videung7634).

  • compli­cit
    Äldre 10 Aug 18:05
    #8

    Och såklart Amerikanska gudar av Neil Gaiman. Handlar om en kille som heter Shadow som börjar jobba åt en enögd man som heter Mr. Wednesday. Uppenbart för alla svenskar vem den mannen är
    Krig mellan de "gamla" gudarna som börjar bli bortglömda i förmån för de "nya" gudarna.

    Momo eller kampen om tiden av Michael Ende, som också skrev Den oändliga historien.  Momo kan konsten att lyssna och alla människor kommer till henne. Men sedan kommer grå gubbar och stjäl människornas tid. Barnbok, men läs den!

  • compli­cit
    Äldre 10 Aug 21:11
    #14
    Videung7634 skrev 2018-08-10 20:23:54 följande:
    Haha. Skulle nog inte vilja kalla det tantsnusk, visst finns viss "erotik" men den är så sekundär. Och vill man ha lättläst fantasy är det en härlig historia.
    Isfolket är böckerna jag typ hat-gillar Läst igenom dem två gånger, tyckt om dem under tiden och när de är slut tänkt f-n vilken smörja jag just läste, haha. Det är ju inte direkt någon kvalité på böcker som skrevs ungefär en i månaden och det märks, men fantasi har hon ju.
    Jag önskar bara att den släktsagan skrivits av en mycket bättre författare utan allt dravel i dem, för då hade jag älsk-älskat dem istället
Svar på tråden Boktips fantasy