• Äldre 10 Aug 20:03
    4649 visningar
    5 svar
    5
    4649

    Bebis i tvärläge 40+0

    Hej! Min lilla buse är beräknad idag.

    Han har snurrat och haft sig under hela graviditeten och gör det fortfarande. Ibland säte, ibland huvud, ibland på tvären. (Vänder sig alltså flera gånger om dagen)

    Just för tillfället ligger han på tvären. Ska in på spec. Mödravården på måndag och träffa en läkare, om det inte sätter igång nu under helgen. Vet att om vattnet går ska jag lägga mig ner och känna efter då en av hans armar är ganska så långt ner & ringa ambulans. Första känning av värk ska vi också åka in. Just nu har jag mensvärk och spänner i ryggen????

    Nån mer som haft bebis i tvärläge så sent i graviditeten?? Vad tror ni läkaren kommer säga?

    Kommer dom göra vändningsförsök eller blir det tal om kejsarsnitt direkt på måndag? Så orolig för ett vändningsförsök. ???? tårarna rinner varje dag, då jag är så orolig över hur det kommer bli. Har ingen koll alls ????

  • Svar på tråden Bebis i tvärläge 40+0
  • Äldre 10 Aug 20:08
    #1

    Du har rätt att tacka nej till vändning om det skrämmer dig :) Då blir det kejsarsnitt istället

  • Äldre 10 Aug 20:12
    #2

    Tycker absolut att du ska försöka vända då bebisen ligger som den gör. Brukar oftast gå lätt att vända från tvärläge. Eventuellt så sätts du igång direkt efter vändning så att bebisen inte vänder tillbaka.

  • Äldre 10 Aug 20:39
    #3

    Vår bebis låg i säte väldigt länge från v 25 ungefär och hon vände sig inte alls, hade alltid huvudet under revbenen.

    Vi gjorde vändningsförsök och det var inte så obehagligt som jag trodde. Ville inte snittas så vi provade 2 gånger. Sen fick jag skyhögt blodtryck så det blev snitt ändå. Lycka till, det kommer gå bra oavsett om du väljer att vända el snittas!

  • Äldre 10 Aug 21:13
    #4

    Första barnet gjordes vändningsförsök men barnet vände tillbaks. Ist fick jag komma in när jag gått över tiden, vända barnet o sen sätta igång förlossningen. Det funkade dock inte för mig, utan slutade i snitt till sist pga lång vattenavgång (3dagar). Men det är ju ett alternativ om du inte vill snittas.

    Andra barnet låg i säte, jag nekade vändningsförsök o igångsättning så snitt bokades. Kom in på snittdagen o just då låg bebis med huvudet neråt, så vi fick åka hem o vänta på förlossningen ist-blev alltså nekade snitt då. Även den förlossningen slutade i akutsnitt, ja e inte riktigt gjord för att föda barn tydligen ;).

    Håller tummarna för en fin förlossning, oavsett hur busen kommer ut :)

  • Äldre 11 Aug 08:40
    #5

    Väl inne på förlossning märkte bm att vår kille låg med fötterna ner. Det blev två vändningsförsök som misslyckades och ett tredje avbröts då både jag och lillkillen blev dåliga. Det beslutades om snitt och jag var jätteskeptisk och rädd på operationsbordet men allt gick jättebra! Fick Alvedon och Ipren i en vecka efteråt och hade aldrig ont av snittet. Tydligen är min livmoder hjärtformad vilket kan ha bidragit till att det var svårt att vända. Hur som helst kommer det att gå bra och ert barn kommer ut!! Lycka till!!

Svar på tråden Bebis i tvärläge 40+0