• Anonym ($$$)

    Barn som tjänar mycket pengar på reklam

    Har ett barn som är 11 och har fått många roller i reklam. Det ger en hel del pengar och då tänkte jag att hon skulle kunna få¨en del pengar nu och lägga in resten på ett bank konto som hon kan få ta ut när hon fyller 18 eller något? 
    behöver tips och råd då det rör sig om mycket pengar som en liten 11 åring inte bör ha att slösa bort i nuläget.

  • Svar på tråden Barn som tjänar mycket pengar på reklam
  • Mascaraklumpar

    Vad kul! Nu vet jag inte hur mycket det rör sig om, men spontant tänker jag 10% i handen och 90% i ett långsiktigt sparande (fonder, ISK). Vad tycker 11-åringen själv?

  • Anonym (investeraren)

    Vem äger pengarna.
    Jag gissar att rent tekniskt så är det vårdnadshavaren (du), 11-åringar kan inte teckna avtal.

    Mitt råd är att sätta allt som inte ska spenderas direkt i en KF där barnet är förmånstagare. Där placerar du i breda aktiefonder med låg avgift, t.ex. "Länsförsäkringar Global Indexnära".

    Om pengarna ägs i barnets namn kan det bli problem, om det blir riktigt mycket pengar, då du måste be om tillstånd (från överförmyndarnämnden har jag för mit) för att flytta pengar om totala summan överstiger en viss nivå.

  • Anonym ($$$)

    Ok så ni rekommenderar att jag sätter in pengarna i mitt eget namn för att sedan lämna över till henne när hon blir vuxen?
    Hon vet inte hur mycket pengar det rör sig om för annars skulle hon bara tjata hål i huvudet på mig =P
    Men hon har fått lite pengar i handen än så länge efter varje och det har hon nöjt sig med. 

  • Anonym (investeraren)
    Anonym ($$$) skrev 2018-08-11 11:17:41 följande:
    Ok så ni rekommenderar att jag sätter in pengarna i mitt eget namn för att sedan lämna över till henne när hon blir vuxen?
    Hon vet inte hur mycket pengar det rör sig om för annars skulle hon bara tjata hål i huvudet på mig =P
    Men hon har fått lite pengar i handen än så länge efter varje och det har hon nöjt sig med. 
    Japp, det rekommenderar jag.
    Med vuxen menar jag mogen nog att hantera pengar, vilket inte är en specifik ålder vilket kan vara 16 år och uppåt. Vissa blir aldrig vuxna nog.
  • Mascaraklumpar
    Anonym ($$$) skrev 2018-08-11 11:17:41 följande:

    Ok så ni rekommenderar att jag sätter in pengarna i mitt eget namn för att sedan lämna över till henne när hon blir vuxen?
    Hon vet inte hur mycket pengar det rör sig om för annars skulle hon bara tjata hål i huvudet på mig =P
    Men hon har fått lite pengar i handen än så länge efter varje och det har hon nöjt sig med. 


    Det finns nog både för- och nackdelar med att spara i sitt eget namn. Har du flera barn och dör, exempelvis, så är ju pengarna dina och kommer att fördelas mellan barnen (om du inte skriver testamente). Behöver du försörjningsstöd så kommer pengarna ses som dina tillgångar som du tvingas använda upp (barn kan däremot få ha sina sparkonton kvar om det rör sig om mindre summor). Sen finns det ju tyvärr föräldrar som röker och spelar upp sina egna pengar och sen tvingas "låna" av barnens till mat och räkningar. Samtidigt är det en stor fördel, tycker i alla fall jag, att barnet inte kan ta ut pengarna under en period då shopping och festande är det viktigaste i livet.
  • Anonym (investeraren)
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-11 11:54:12 följande:
    Det finns nog både för- och nackdelar med att spara i sitt eget namn. Har du flera barn och dör, exempelvis, så är ju pengarna dina och kommer att fördelas mellan barnen (om du inte skriver testamente). Behöver du försörjningsstöd så kommer pengarna ses som dina tillgångar som du tvingas använda upp (barn kan däremot få ha sina sparkonton kvar om det rör sig om mindre summor). ...
    Dessa problem löses av att ha en KF.
  • Anonym (Hm)
    Anonym ($$$) skrev 2018-08-11 11:17:41 följande:
    Ok så ni rekommenderar att jag sätter in pengarna i mitt eget namn för att sedan lämna över till henne när hon blir vuxen?
    Hon vet inte hur mycket pengar det rör sig om för annars skulle hon bara tjata hål i huvudet på mig =P
    Men hon har fått lite pengar i handen än så länge efter varje och det har hon nöjt sig med. 
    Så skulle jag göra.
  • Anonym ($$$)
    Anonym (investeraren) skrev 2018-08-11 11:28:03 följande:
    Japp, det rekommenderar jag.
    Med vuxen menar jag mogen nog att hantera pengar, vilket inte är en specifik ålder vilket kan vara 16 år och uppåt. Vissa blir aldrig vuxna nog.
    Jo jag vet själv att när jag var 18 ärvde jag 100000kr. det slösade jag bort på 1 vecka =P

    Vill inte att min dotter gör samma misstag. 21 kanske är mer moget? Då hade iallafall jag lärt mig mycket mer om pengar
  • Anonym (dollartecken)
    Anonym (investeraren) skrev 2018-08-11 11:05:35 följande:

    Om pengarna ägs i barnets namn kan det bli problem, om det blir riktigt mycket pengar, då du måste be om tillstånd (från överförmyndarnämnden har jag för mit) för att flytta pengar om totala summan överstiger en viss nivå.


    Men om föräldern slarvar med sin ekonomi och går i personlig konkurs?

    Är det inte tryggare att barnet står som innehavare? Sedan kan ju föräldern(a) ha dispositionsrätt till kontona för att allt ska vara enkelt.
  • Anonym (sorligt)

    Så himla tråkigt att du exponerar ditt barn och i tidig ålder lär hen att det är mest utseendet som räknas. 

Svar på tråden Barn som tjänar mycket pengar på reklam