• arua12345

    köpa ut mitt ex

    Hej, jag skriver eftersom jag har en fråga. Jag kan svenska, men är lättare för mig att förklara mig själv på engelska (men du kan svara på svenska utan problem) :)


    Im writing because 2 years ago I bought an apartment with my, now, ex sambo (50/50). I would like to buy his part of the loan so I can be the 100% owner of the apartment. The only problem is I don't know how much money should I give him, because all the questions I have been looking has always an increase of 22% in the value, but this is not my case. So can you please help me? We bought the apartment for 2.350.000. The bank gave us 2.000.000kr for a loan, and the rest was kontantinsats (his father gave us 250.000kr and his friend 100.000 -the friends money is already paid-). We tried to sell the apartment 3 times for exactly the same price as we bought or even less, and nobody came to the visning. The mäklare told us that now the apartment has not increased value. We have paid a little bit from the mortgage we asked to the bank, so right now the debt with Swedbank is in 1.914.000kr. How much exactly should I gave him? Because I want to buy just his loan, not again my apartment for a high amount, because I already bought it 2 years ago. It is only that. I just want to know the price I need to give him.

    Tusen tack för allt
    Mvh

  • Svar på tråden köpa ut mitt ex
  • Anonym (K)

    Halva marknadsvärdet. Justerat med avdrag för mäklararvode.

    Gör ni ingen vinst så blir det ingen skatt att ta hänsyn till.

  • Jamesdio

    Du kan inte köpa ut honom genom att bara ta över hans halva av lånet.

    Om ni är överens om att lägenheten inte har ökat i värde så är den ju fortfarande värd 2.350 000. Då måste du betala honom hälften av det, dvs 1 175 000 minus hälften av det en mäklare skulle ta för att sälja lägenheten. Hur mycket ni har betalat av på lånet spelar ju ingen roll.

    Eftersom du redan står på halva lånet får du låna upp det om krävs för att ta över hans del av lånet plus att ge honom mellanskillnaden (upp till 1 175 000 minus mäklaren).

  • Anonym (12345)

    Pay him back the 250 for kontantinsats + half the value of the apartment.

  • Anonym (12345)
    Anonym (K) skrev 2018-08-11 12:46:43 följande:

    Halva marknadsvärdet. Justerat med avdrag för mäklararvode.

    Gör ni ingen vinst så blir det ingen skatt att ta hänsyn till.


    Kontantinsatsen på 250 bör först betalas tillbaka, innan resten av värdet delas om det inte är bestämt att skänka bort den.
  • Jamesdio

    Jo, men det står att hans far gav dessa pengar och då räknar man väl med att det var en gåva till båda? Alltså äger dem nu 50 % var av lägenheten och den enda skuld som finns är bolånet. Marknadsvärdet - mäklararvodet delat på två. Inte krångligre än så. Sedan får de väl ta en diskussion angående gåvan från pappan.

Svar på tråden köpa ut mitt ex