• Anonym (F)

    Vad menar du med våldtagen? (Svara utifrån om du var eller är kvinna)

    Jag är nyfiken på vad folk värderar som en våldtäkt och undrar om vi hade kunnat förebygga vissa situationer som kan upplevas som våldtäkt genom att ta sitt eget ansvar som medmänniska och för din egen skull med hjälp av ärlig kommunikation och kanske ta "blås" kontroll vid intag av alkohol och välja att ta sig hem om de nått över en viss gräns.

    Jag funderar också på alla som blir utsatta för olika typer av våld i hemmet i privata relationer, om det finns något sätt att dessa människor kan om de vill , kunna berätta / skriva / lämna ett märke som visar att de erkänner att de är utsatta för våld och när de gjort det har Soc / polis rätt att tvångsta henne från relationen.m eftersom de själva ofta vet att de är utsatta, men steget att ta sig ut är för otäckt krävande och riskfyllt.

    Öppna tankar bara. Jag är trött på allt våld. Har ni några idéer?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad menar du med våldtagen? (Svara utifrån om du var eller är kvinna)
  • Anonym (Jill)

    Annat: De flesta alternativ stämmer in på våldtäkt.

  • pyssel

    Det är ju inte fungerande alternativ. Det går ju inte att kryssa mer än ett och de är konstigt formulerade och det fattas alternativ. Det som skett är det som betecknar en våldtäkt, inte om någon var kär, inte om offret kommer ihåg eller kommer inte ihåg (det är ju snarare en del av bevisläget). Läs på lagstiftningen och formulera en ny trådstart. Eller du kanske fiskade efter något annat?


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Nej)

    Våldtäkt för mig är, om jag blir fasthållen, skriker nej, försöker slita mig loss men sen ger upp och personen penetrerar mig.

    Om någon tafsar på mig, om jag tex är på festival fastän jag säger sluta, då får typen sig en örfil. Såvida personen är ensam. Flera, då går jag därifrån.

  • Anonym (E)

    Som andra skrivit, sex utan mitt samtycke. Med det menar jag inte att jag måste säga JA varje gång, men har jag sagt nej eller på annat sätt visat att jag inte vill, eller är oförmögen att säga nej (medvetslös, tystad på annat sätt) så är det våldtäkt. Att jag samtycker och sen ändrar mig när samlaget är slut är inte våldtäkt.

    Den första frågan i TS förstår jag inte, menar du att det möjliga våldtäktsoffret har eget ansvar att ta sig hem när man är för full, eller att andra medmänniskor ska hjälpa den med detta?

    Det vore jättebra om det fanns nåt sätt att visa för andra om man var utsatt för nåt hemskt i hemmet. Det hade hjälpt mig när jag var fast där. Kan ni fatta att inte ens sjukvården reagerade när jag kom dit med skador, de lät mig inte ens sitta i enrum med läkare/sköterska utan våldsmannen satt med varenda sekund. I såna situationer eller andra hade det varit bra med nån sorts tecken jag kunnat ge som inte han såg.

  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-11 15:40:15 följande:

    Våldtäkt för mig är, om jag blir fasthållen, skriker nej, försöker slita mig loss men sen ger upp och personen penetrerar mig.

    Om någon tafsar på mig, om jag tex är på festival fastän jag säger sluta, då får typen sig en örfil. Såvida personen är ensam. Flera, då går jag därifrån.


    Så de kvinnor som reagerar med att "frysa", dvs blir paralyserade av skräck och inte klarar av att skrika och slita sig loss får skylla sig själva...? Eller hur tänkte du nu? Det vanligaste är just detta, att man blir så rädd att kroppen försätter sig i ett spela död-läge.
  • Anonym (E)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-08-11 19:02:32 följande:
    Så de kvinnor som reagerar med att "frysa", dvs blir paralyserade av skräck och inte klarar av att skrika och slita sig loss får skylla sig själva...? Eller hur tänkte du nu? Det vanligaste är just detta, att man blir så rädd att kroppen försätter sig i ett spela död-läge.
    Jag har varit med om det och tänkte inte då att det var våldtäkt, just då var jag för rädd för att kämpa emot men jag förbannade mig själv efteråt och tänkte att jag fick skylla mig själv som inte gjorde nåt. Nu i efterhand fattar jag att en normalt funtad kille inte ligger med en tjej som är stel som en istapp och knappt kontaktbar av skräck, det ska fan till en våldtäktsman för att göra nåt sånt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-08-11 19:02:32 följande:

    Så de kvinnor som reagerar med att "frysa", dvs blir paralyserade av skräck och inte klarar av att skrika och slita sig loss får skylla sig själva...? Eller hur tänkte du nu? Det vanligaste är just detta, att man blir så rädd att kroppen försätter sig i ett spela död-läge.


    Det räknas för mig som våldtäkt. Absolut! Kom på det senare men har inte hunnit kompletterat det i tråden. Så jag är helt med dig där :)
  • Anonym (Nej)

    Det måste nog vara det värsta, att bli helt paralyserad och kunna göra något.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-11 20:18:05 följande:

    Det måste nog vara det värsta, att bli helt paralyserad och kunna göra något.


    *inte* kunna göra något.
  • Anonym (Mmm)

    Att ha sex med mig när jag inte vill, när jag blir tvingad, när jag blir tjatad till det, när jag inte är förmögen att varken säga ja eller nej (som vid för mycket alkohol, när jag sagt tydligt nej.

    Att män verkar vara helt oförmögna att själva kunna förstå när det är en våldtäkt eller ej är helt jävla otroligt.. Man borde få genomgå ett IQ test för att ens få använda sin kuk, haha..

  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Mmm) skrev 2018-08-11 20:26:34 följande:

    Att ha sex med mig när jag inte vill, när jag blir tvingad, när jag blir tjatad till det, när jag inte är förmögen att varken säga ja eller nej (som vid för mycket alkohol, när jag sagt tydligt nej.

    Att män verkar vara helt oförmögna att själva kunna förstå när det är en våldtäkt eller ej är helt jävla otroligt.. Man borde få genomgå ett IQ test för att ens få använda sin kuk, haha..


    Oj, knepig meningen blev. Menade: (som vid för mycket alkohol när jag inte tydligt kunnat säga nej, utan ligger där paralyserad eller medvetslös..)
  • Anonym (nej jj)
    Anonym (Jill) skrev 2018-08-11 15:10:29 följande:

    Annat: De flesta alternativ stämmer in på våldtäkt.


    Nej, det gör de inte.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-11 20:15:51 följande:
    Det räknas för mig som våldtäkt. Absolut! Kom på det senare men har inte hunnit kompletterat det i tråden. Så jag är helt med dig där :)
    Bra att du förstod hur jag menade :)
    Tidigare visste man inte att detta var ett vanligt sätt att reagera på och menade att kvinnan inte gjort tillräckligt motstånd.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (E) skrev 2018-08-11 19:05:31 följande:
    Jag har varit med om det och tänkte inte då att det var våldtäkt, just då var jag för rädd för att kämpa emot men jag förbannade mig själv efteråt och tänkte att jag fick skylla mig själv som inte gjorde nåt. Nu i efterhand fattar jag att en normalt funtad kille inte ligger med en tjej som är stel som en istapp och knappt kontaktbar av skräck, det ska fan till en våldtäktsman för att göra nåt sånt.
    Så ledsen jag blir av att läsa detta. Tyvärr är du nog inte ensam :(
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-08-11 20:48:42 följande:

    Bra att du förstod hur jag menade :)

    Tidigare visste man inte att detta var ett vanligt sätt att reagera på och menade att kvinnan inte gjort tillräckligt motstånd.


    Min vänninas dotter blev våldtagen på det sättet. Helt paralyserad blev hon. Tack o lov så blev han dömd.
  • Anonym (E)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-08-11 20:49:45 följande:
    Så ledsen jag blir av att läsa detta. Tyvärr är du nog inte ensam :(
    Nej, jag har förstått det :( hoppas inte andra tänker som jag gjorde i början, att de fick skylla sig själva. Det gjorde nästan mer ont att tänka så om mig själv än det han gjorde.
Svar på tråden Vad menar du med våldtagen? (Svara utifrån om du var eller är kvinna)