• Äldre 11 Aug 23:41
    1570 visningar
    6 svar
    6
    1570

    Ny Windows-dator och Apple prylar vad tänka på?

    Jag kommer ihåg att jag hade ett smärre helvete förra gången jag böt dator så nu vill jag vara beredd. Vad ska jag tänka på när jag kopplar ihop en Windows 10 med iPhone och iPad?

    Jag tänkte flytta gamla datorns innehåll till den nya, dvs foton, musik och dokument.

    Ska iTunes laddas ner före eller efter att jag flyttar allt?

    När allt är flyttat till nya datorn och iPhone ska kopplas in vad händer då? Vad behöver jag göra för att det inte ska bli knas? Om något raderas av misstag på min iPhone så kommer jag att hamna på psyket. Död

    Den ska ju synka med både foton och musikbiblioteket och dessutom flytta över nya foton och göra säkerhetskopia på telefonen på den nya datorn from nu.

    Jag har säkert glömt saker så om ni har lust att upplysa mig så blir jag superglad. Solig

  • Svar på tråden Ny Windows-dator och Apple prylar vad tänka på?
  • Äldre 18 Aug 00:48
    #1

    Ingen som vill hjälpa lite?

  • Äldre 13 Dec 11:43
    #2

    Nu är det en äldre tråd men jag svarar ändå så andra kan få lite tips...

    Vad jag lärde mig via den ultimata windows 10 installationen var bl.a. att man ALLTID skall logga in på OneDrive och sedan verifiera sin dator efter att man loggat in med sitt microsoftkonto.. 

    Därmed så får man en automatisk backup av filer, inställningar samt väldigt viktigt alla lösenord man loggat in på olika internetsidor med.. webmail och andra tjänster.. (sök efter autentiseringshanteraren så ser du hur många du själv har)

    Givetvis skall man alltid säkerhetskopiera sina filer t.ex. genom att zippa innehållet i sina egna mappar (typ bilder.zip, dokument.zip) 

    och kopiera över dessa till sin externa hårddisk, så man kan återfå dessa ifall något med OneDrive har gått fel...

    Det är så skönt att när man skaffat ny dator, bara logga in med sitt microsoftkonto, logga in på OneDrive, och när allt synkats klart bara ha samma åtkomst till alla webbplatser där man tidigare haft sparad autoinloggning på som i sina andra datorer.. och när jag pratar med bekanta och arbetskamrater så verkar nästan ingen förstå dessa två steg (som även jag skippat innan jag köpte installationsguiden) 
    Nu vill jag lära andra detta.. 

  • Äldre 13 Dec 15:20
    #3
    SprucknaGummit skrev 2018-12-13 11:43:51 följande:
    Nu är det en äldre tråd men jag svarar ändå så andra kan få lite tips...

    Vad jag lärde mig via den ultimata windows 10 installationen var bl.a. att man ALLTID skall logga in på OneDrive och sedan verifiera sin dator efter att man loggat in med sitt microsoftkonto.. 

    Därmed så får man en automatisk backup av filer, inställningar samt väldigt viktigt alla lösenord man loggat in på olika internetsidor med.. webmail och andra tjänster.. (sök efter autentiseringshanteraren så ser du hur många du själv har)

    Givetvis skall man alltid säkerhetskopiera sina filer t.ex. genom att zippa innehållet i sina egna mappar (typ bilder.zip, dokument.zip) 

    och kopiera över dessa till sin externa hårddisk, så man kan återfå dessa ifall något med OneDrive har gått fel...

    Det är så skönt att när man skaffat ny dator, bara logga in med sitt microsoftkonto, logga in på OneDrive, och när allt synkats klart bara ha samma åtkomst till alla webbplatser där man tidigare haft sparad autoinloggning på som i sina andra datorer.. och när jag pratar med bekanta och arbetskamrater så verkar nästan ingen förstå dessa två steg (som även jag skippat innan jag köpte installationsguiden) 
    Nu vill jag lära andra detta.. 
    One Drive är Microsofts egna moln som Apples iCloud?
  • Bananb­öjaren
    Äldre 13 Dec 15:33
    #4
    SprucknaGummit skrev 2018-12-13 11:43:51 följande:

    Nu är det en äldre tråd men jag svarar ändå så andra kan få lite tips...

    Vad jag lärde mig via den ultimata windows 10 installationen var bl.a. att man ALLTID skall logga in på OneDrive och sedan verifiera sin dator efter att man loggat in med sitt microsoftkonto.. 

    Därmed så får man en automatisk backup av filer, inställningar samt väldigt viktigt alla lösenord man loggat in på olika internetsidor med.. webmail och andra tjänster.. (sök efter autentiseringshanteraren så ser du hur många du själv har)

    Givetvis skall man alltid säkerhetskopiera sina filer t.ex. genom att zippa innehållet i sina egna mappar (typ bilder.zip, dokument.zip) 

    och kopiera över dessa till sin externa hårddisk, så man kan återfå dessa ifall något med OneDrive har gått fel...

    Det är så skönt att när man skaffat ny dator, bara logga in med sitt microsoftkonto, logga in på OneDrive, och när allt synkats klart bara ha samma åtkomst till alla webbplatser där man tidigare haft sparad autoinloggning på som i sina andra datorer.. och när jag pratar med bekanta och arbetskamrater så verkar nästan ingen förstå dessa två steg (som även jag skippat innan jag köpte installationsguiden) 
    Nu vill jag lära andra detta.. 


    Det där är ju ganska exakt vad man inte ska göra om man bryr sig om sin integritet överhuvudtaget. Men det gör kanske inte du?
  • Äldre 14 Dec 10:54
    #5
    Tihi skrev 2018-12-13 15:20:30 följande:
    One Drive är Microsofts egna moln som Apples iCloud?
    Typ så... Ja!
  • Äldre 14 Dec 10:58
    #6
    Bananböjaren skrev 2018-12-13 15:33:55 följande:
    Det där är ju ganska exakt vad man inte ska göra om man bryr sig om sin integritet överhuvudtaget. Men det gör kanske inte du?
    Vad menar du nu?

    Kör du t.ex. mac så är google deras sökmotor och som alla vet så sparar google ALLT om dig, alltid och för all framtid.. Det är ju deras affärside!

    Så på vilket sätt skulle ondrive vara sämre, rent integritetsmässigt??


Svar på tråden Ny Windows-dator och Apple prylar vad tänka på?