• fan och hans moster

    9 månaders har plötsligt börjat vakna jättetidigt!

    Vår niomånaders har från att ha sovit 19 till 7 plötsligt börjat vakna aptidigt. Först vaknade han vid 5 och det var jobbigt men idag bestämde han sig för att kl 4 var alldeles perfekt... Detta funkar inte mer. Han väcker även vår fyraåring och min man som måste orka en hel jobbdag. Min man har kunnat ta barnen nu när det varit semester och jag har fått sova men det kommer inte gå mer.

    Vi märker att han är tröttare på dagarna också och behöver såklart sova igen de förlorade timmarna men ofta är han samtidigt så uppe i varv, vill leka och ha full rulle under dagarna så det är svårt att komma till ro. Sedan han började med dessa sovrutiner har han även blivit supergnällig. Jag vet inte om detta är någon form av fas, den där jobbiga fasen som de kan ha mellan 8-9 månader, eller om allt handlar om tröttheten. Kommer liksom inte ihåg mer än att fyraåringen var supergnällig han också.

    Ibland somnar han kl 6 på kvällen, och går inte att väcka mer så det blir upp i sängen med honom. Och så vaknar han tidigt. Har vi lyckats så han orkar vara vaken till 19 så vaknar han ändå precis lika tidigt. Samma med 19.30.

    Vad tusan ska vi göra??

  • Svar på tråden 9 månaders har plötsligt börjat vakna jättetidigt!
  • Alexi

    Kan ni inte testa med en promenad med vagn eller biltur någon gång på eftermiddagen så att det blir en tupplur lite senare än vanligt och därmed läggning på kvällen senare än vanligt?

  • fan och hans moster

    Ja det brukar bli bilturer på eftermiddagen och det är oftast då han orkar vara vaken till 19.30 men han vaknar ändå tidigt då. Tänkte du ännu senare?

  • Silkworm

    Vid 9 månader blir världen större, när barnet börjar ta sig fram på egen hand. Det kan göra att barnet blir mer klängigt och behöver mer närhet.

    Hur sover ni? Vaknar hen på natten ofta? 

    Själv har jag en ettåring som aldrig sovit längre än till 6, och vaknar varannan timme natten igenom. :( 

  • legomum

    Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det gick över. Men det är en utvecklingsfas runt den tiden som kan spöka med sömnen. Vet att utv.faserna tog någon/några veckor och sedan blev det som vanligt igen.

  • Alexi
    fan och hans moster skrev 2018-08-12 08:56:17 följande:
    Ja det brukar bli bilturer på eftermiddagen och det är oftast då han orkar vara vaken till 19.30 men han vaknar ändå tidigt då. Tänkte du ännu senare?
    Mina barn har nog aldrig lagt sig före 20 som bebisar så det är ju rätt tidigt med 19.30.
  • fan och hans moster

    Nu har vi lagt honom vid kl 20. Senare än så skulle han inte orkat. Han har sovit en hel del under dagen (antagligen för att kl 4 var lite extra tidigt att stiga upp...). Nu håller vi tummarna att han sover ordentligt.

    Han har alltid varit en långsovare så vi är bortskämda på det viset. Som nyfödd sov han typ hela tiden och nätterna igenom. Jag kan räkna på en hand de gånger han vaknat för att äta på natten efter att han blev några månader. Eller vaknat överlag mitt i natten. Därför blev vi lite tagna på sängen av hans tidigare uppvak nu...

Svar på tråden 9 månaders har plötsligt börjat vakna jättetidigt!