• Äldre 12 Aug 12:42
    2110 visningar
    3 svar
    3
    2110

    Släktforskning

    Jag släktforskar och jag undrar om de finns någon här som vill ha hjälp med sin släkt. Jag släktforskar gärna åt dig, mycket eller lite, du bestämmer

  • Svar på tråden Släktforskning
  • Äldre 12 Aug 14:15
    #1

    Roligt. Kan du ge tips om hur man ska göra också? Hur funkar det om man hamnar utanför Sverige, typ Finland?

    Jag skulle vilja släktforska och veta mer om släkten men har ingen koll på hur man gör... lyckas inte ens koppla ihop mig med pappa (vi är båda på ancestry.se).

  • Äldre 12 Aug 14:46
    #2

    Du kan köpa eller ladda ner olika register som heter sverigesbefolkning, finns från olika årtal.
    Du kan också söka på riksarkivet på nätet eller på arkiv digital eller på myheritage. Lite svårare om de är utanför Sverige med finns en del från andra länder på myheritage oxå

  • Äldre 12 Aug 19:39
    #3
    Perssonanna85 skrev 2018-08-12 14:46:12 följande:

    Du kan köpa eller ladda ner olika register som heter sverigesbefolkning, finns från olika årtal.
    Du kan också söka på riksarkivet på nätet eller på arkiv digital eller på myheritage. Lite svårare om de är utanför Sverige med finns en del från andra länder på myheritage oxå


    Ja, eller på Ancestry, som Meriall redan har......
    Meriall skrev 2018-08-12 14:15:44 följande:

    Roligt. Kan du ge tips om hur man ska göra också? Hur funkar det om man hamnar utanför Sverige, typ Finland?

    Jag skulle vilja släktforska och veta mer om släkten men har ingen koll på hur man gör... lyckas inte ens koppla ihop mig med pappa (vi är båda på ancestry.se).


    Om du hamnar i finland i din sökning så kan du gå in på finska riksarkivet, arkisto.fi Hela siten finns på svenska. om det behövs. On du går in under "material" uppe under loggan så finns länkar till hjälp och tips om hur man släktforskar i Finland. Ancestry har ju allt också men det kostar pengar (vet inte om de gör det på finska riksarkivet också....)

    Jag vet inte vad som är fel på ancestry men jag har också haft problem att länka levande släktingar. Kanske måste ni båda länka längre tillbaka? Idk, jag bara vet att ni inte är ensamma om problemet.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Släktforskning