• Anzil

    Är min växt okej? - Behöver den byta kruka?

    Hej!

    Jag har länge velat köpa en växt och nu äntligen har jag gjort det!

    Det är jättekul och jag är dock lite orolig och undrar om jag inte borde köpa en liten större kruka eller om den kommer klara sig.

    Jag kommer att flytta, jag vet dock inte exakt när. Så istället för att köpa en påse jord  och slänga påse med jord i när jag flyttar. För jag tänker det kanske kommer bli besvärligt att bära med sig en öppnad påse jord.

    Men jag har ingen aning, jag kanske tänker för mycket?

    Vad tycker ni om ni?


  • Svar på tråden Är min växt okej? - Behöver den byta kruka?
  • myskmalva

    Många växter mår bäst av att få komma i ny jord direkt när man har köpt dem men en svärmorstunga, som din växt kallas, behöver inte planteras om förrän den är på väg att spräcka krukan med sina rötter. Om du tycker att krukan den står i ser tråkig ut så kan du skaffa en snygg ytterkruka att ställa den i.

  • myskmalva

    Och vattna den inte för ofta! Den mår bäst om jorden får torka ut ordentligt (rakt igenom, inte bara på ytan) mellan vattningarna.

  • Meriall

    Jag tycker du är gullig som tänker så mycket <3 Bara så du vet, har läst dina andra trådar också. Du är en fin person :)

  • Anzil
    myskmalva skrev 2018-08-12 13:58:53 följande:

    Många växter mår bäst av att få komma i ny jord direkt när man har köpt dem men en svärmorstunga, som din växt kallas, behöver inte planteras om förrän den är på väg att spräcka krukan med sina rötter. Om du tycker att krukan den står i ser tråkig ut så kan du skaffa en snygg ytterkruka att ställa den i.


    myskmalva skrev 2018-08-12 14:02:30 följande:

    Och vattna den inte för ofta! Den mår bäst om jorden får torka ut ordentligt (rakt igenom, inte bara på ytan) mellan vattningarna.


    Nandez skrev 2018-08-12 14:03:23 följande:

    Brukar plantera om mina växter en gång om året.


    Mycket bra svar, tack allihopa!
    Nu vart jag allt klokare :)

  • Anzil
    Meriall skrev 2018-08-12 14:11:38 följande:

    Jag tycker du är gullig som tänker så mycket <3 Bara så du vet, har läst dina andra trådar också. Du är en fin person :)


    Vilket inlägg!!
    Så roligt att bli ihåg kommen. Jag minns dig också, du är en härlig och fin människa du med. :)


  • Gizmo
    Anzil skrev 2018-08-12 16:17:48 följande:

    Vilket inlägg!!
    Så roligt att bli ihåg kommen. Jag minns dig också, du är en härlig och fin människa du med. :)



    Åh, vad trevligt med snälla trevliga inlägg!Solig
Svar på tråden Är min växt okej? - Behöver den byta kruka?