• Galileo748

    Hur få ork till städning?

    Ligger här i soffan och försöker få ork till städning. Min man har varit superduktig hemma de senaste dagarna och fixat, städat, tagit barnen och lagat mat medan jag har varit sjuk.

    Nu börjar jag bli frisk och vill få lite ordning och dra mitt strå till stacken genom att städa. Har otroligt lite ork, men jag har svårt att skilja på vad som är efterdyningar av sjukdomen och vad som är ren slöhet.

    Har ni några pepp-tips på hur man ska orka städa när man är lite halvtrött? Det är ju rätt ofta man som förälder, eller vem som helst egentligen, är rätt slut efter dagen men ändå ,åkte städa.

  • Svar på tråden Hur få ork till städning?
  • Bondbönan

    Gör något sittandes, som att putsa silvret, plocka ner kristallkronan och putsa den, stoppa strumpor och laga kläder osv. Man måste inte springa omkring som en yr höna för att dra sitt strå till stacken. 

  • Jonnynilsson

    Vi har städhjälp 3 timmar 2ggr i månaden. Helt underbart att slippa dammtorka och så vidare.

    Rekommenderas.

  • Madde 35

    Vi hade städhjälp varannan vecka innan. Men fan jag blev mest stressad av att röja undan innan hon kom. Det är ju det som tar mest tid, att plocka undan allt man släpar fram. Iaf i vår familj är vi duktiga på det :D.

    Tips på att städa: Ha på skön musik under tiden. Unna dig en paus när du gjort en viss del av städningen. Tex sätt dig med en kopp kaffe eller te en stund.

    Ibland råkar givetvis nåt bra tv program gå samtidigt. Då städar jag i närheten av tvn och går ifrån när/om det är paus. Ha bra städgrejer hemma, väldoftande såpa osv.

  • Jonnynilsson

    Känner igen det där med att städa innan städet kommer :) Vi plockar undan det mesta och skulle det vara något som ligger i vägen när dom skall städa så flyttar dom det. Det är alltid samma person som kommer till oss (egen nyckel) så hon vet var grejerna hör hemma.

    Det jag tycker är skönt att slippa är allt finstäd. Jag slipper damma av bokhyllor och vitrin och andra hyllor med prylar på. Hon tar även köksskåpen ordentlig varannan gång och badrum noggrant när hon bara ytstädar kök och tvättstuga.

    Så det enda jag gör är att ta fram dammsugaren nån gång i veckan och jaga ifatt de värsta råttorna. Hunden drar ju även in en hel del som behöver sugas upp. Men det är ju typ 10 minuter så ser det nystädat ut igen.

  • Madde 35
    Jonnynilsson skrev 2018-08-13 09:47:47 följande:

    Känner igen det där med att städa innan städet kommer :) Vi plockar undan det mesta och skulle det vara något som ligger i vägen när dom skall städa så flyttar dom det. Det är alltid samma person som kommer till oss (egen nyckel) så hon vet var grejerna hör hemma.

    Det jag tycker är skönt att slippa är allt finstäd. Jag slipper damma av bokhyllor och vitrin och andra hyllor med prylar på. Hon tar även köksskåpen ordentlig varannan gång och badrum noggrant när hon bara ytstädar kök och tvättstuga.

    Så det enda jag gör är att ta fram dammsugaren nån gång i veckan och jaga ifatt de värsta råttorna. Hunden drar ju även in en hel del som behöver sugas upp. Men det är ju typ 10 minuter så ser det nystädat ut igen.


    Ja det är ju riktigt fräscht när städhjälpen vart där. Alltid kul att komma hem efteråt. Den grundliga städningen skulle nog behövas lite emellanåt. En gång var 6:e vecka hade nog passat oss perfekt :)
  • hugo88
    Jag har husdjur, så behövde dammsuga varje dag förut, men nu behöver jag faktiskt aldrig dammsuga. Jag köpte en robotdammsugare, som jag brukar schemalägga så den startar vid kl 9, så är det städat när man kommer hem från jobbet. Startar och går på laddning, helt automatiskt. Den jag köpte, kan man kontrollera med en app i mobilen eller bara trycka igång på roboten. 

    Köpte min här: www.robotkuriren.se/products/roborock
  • GAndrea

    Jag drar igång en Youtube video med någon som ska städa samma rum som jag ska städa. Städar ett rum i taget. Ofta ett rum/dag. Tar 10-15 min :)

    Alltså, dammar ställer iordning och så. Dammsugar gör jag INTE ett rum i taget :P

  • AndreaBD

    Jag har alltid städat hela lägenheten/huset. Om man städar ett rum per dag eller liknande så tar det mycket mer tid. Man måste ju ta fram städgrejer varje gång och man är nog också lite långsammare i början.

    Vi har alltid städat lördag eller söndag. Om man har småbarn, kan en gå ut med barnen och den andra städar. 

  • GAndrea
    AndreaBD skrev 2018-09-12 17:26:33 följande:

    Jag har alltid städat hela lägenheten/huset. Om man städar ett rum per dag eller liknande så tar det mycket mer tid. Man måste ju ta fram städgrejer varje gång och man är nog också lite långsammare i början.

    Vi har alltid städat lördag eller söndag. Om man har småbarn, kan en gå ut med barnen och den andra städar. 


    Iom att vi har ett tvåvåningshus och källare tycker jag att det går mycket fortare att städa lite varje dag än att springa upp och ner i trappan eller behöva offra en hel helgdag för att storstäda :D
  • AndreaBD
    GAndrea skrev 2018-09-12 20:53:07 följande:
    Iom att vi har ett tvåvåningshus och källare tycker jag att det går mycket fortare att städa lite varje dag än att springa upp och ner i trappan eller behöva offra en hel helgdag för att storstäda :D
    Precis vad vi har, tvåvåningar och källare, 220 km2. Dock städar jag inte övervåningen och källaren varje veckan utan turas om med dem. Och vi har även två eller tre rum som bara behöver städas en gång i månaden (rum som knappt används och även en "verkstad"). 
Svar på tråden Hur få ork till städning?