Forum Tredje trimestern - Gravid
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • FOGLOSSNING

    Mån 13 aug 2018 02:31 Läst 6897 gånger Totalt 7 svar
    Mån 13 aug 2018 02:31

    Jag har klarat mig rätt så bra utan krämpor hela graviditeten hitills men inatt vaknade jag och skulle gå på toa. Då kände jag hur det högg och stramade i hela skötet och ljumskarna (liksom där underlivet är men i ?bakre? ljumskarna) varje gång jag tog ett steg. Tänkte inte så mycket mer på det då smärtan inte var fruktansvärd.

    Senare under dagen gick jag på en promenad. Kommer hem, går på toa och när jag reser mig upp igen kan jag inte stödja på benet. Varje gång som jag försökte stå som en normal människa på ett eller två ben högg det som tusen knivar i nedre magen (väldigt långt ner, alltså), strålandes ända ner till ljumskarna och bak mot och liksom i skinkorna!? Tog ett tag innan det lugnade ner sig så att jag kunde gå till sängen, haha.. Jag kände mig helt plötsligt som 100 år!

    Jag känner ännu av det, men inte lika starkt utan mer molande, och jag antar att det är foglossning? Det här är första gången jag är gravid så jag har ingen direkt erfarenhet. Jag är i vecka 32.. Finns det NÅGOT man kan göra för att lindra, hehe!?

  • Mån 13 aug 2018 11:30 #1

    Låter som foglossning. Jag skulle säga att sjukgymnast är det enda som kan hjälpa det att inte bli värre, för vissa funkar även foglossningsbälte och tens.

    Tänk på att ta korta, lugna promenader, gå med kortare steg. Var snäll mot kroppen och vila. Ska du upp ur sängen eller soffan så ligg på sidan med båda benen ihop och hjälp kroppen upp med hjälp av armarna istället. Du kan även sätta en fot lite framför den andra för att få bättre stöd när du tar dig upp från sittande läge.

    Kan även vara bra att berätta för din BM som garanterat kan ge fler tips :)

  • Mån 13 aug 2018 11:45 #2
    Johannana skrev 2018-08-13 11:30:33 följande:

    Låter som foglossning. Jag skulle säga att sjukgymnast är det enda som kan hjälpa det att inte bli värre, för vissa funkar även foglossningsbälte och tens.

    Tänk på att ta korta, lugna promenader, gå med kortare steg. Var snäll mot kroppen och vila. Ska du upp ur sängen eller soffan så ligg på sidan med båda benen ihop och hjälp kroppen upp med hjälp av armarna istället. Du kan även sätta en fot lite framför den andra för att få bättre stöd när du tar dig upp från sittande läge.

    Kan även vara bra att berätta för din BM som garanterat kan ge fler tips :)


    Kan man ha TENS på sidan av höfterna eller vart sätter man TENS? Har knappt hört något om det, hehe!

    Vad smart :) Ja, jag har märkt att det blir tusen gånger värre när benen är/blir särade på något sätt! Och om jag vilar hela tiden blir det värre och likaså om jag går för mycket.. Hua!!

    Tur att jag ska till min BM imorgon! :D <3 Tack för råd och tips!
  • Anonym (R)
    Visa endast
    Mån 13 aug 2018 12:18 #3
    JLES skrev 2018-08-13 11:45:15 följande:

    Kan man ha TENS på sidan av höfterna eller vart sätter man TENS? Har knappt hört något om det, hehe!

    Vad smart :) Ja, jag har märkt att det blir tusen gånger värre när benen är/blir särade på något sätt! Och om jag vilar hela tiden blir det värre och likaså om jag går för mycket.. Hua!!

    Tur att jag ska till min BM imorgon! :D <3 Tack för råd och tips!


    Akupunktur fungerade för mig. Tensen tyckte jag mest bedövade tillfälligt även om det var väldigt hjälpsamt och skönt men akupunktur gick mer in på djupet och sitter i längre (min personliga upplevelse).
  • Mån 13 aug 2018 12:20 #4
    Anonym (R) skrev 2018-08-13 12:18:53 följande:

    Akupunktur fungerade för mig. Tensen tyckte jag mest bedövade tillfälligt även om det var väldigt hjälpsamt och skönt men akupunktur gick mer in på djupet och sitter i längre (min personliga upplevelse).


    Tack för ditt svar!!! Ska kolla upp det! <3
  • Tis 14 aug 2018 13:00 #5
    JLES skrev 2018-08-13 11:45:15 följande:

    Kan man ha TENS på sidan av höfterna eller vart sätter man TENS? Har knappt hört något om det, hehe!

    Vad smart :) Ja, jag har märkt att det blir tusen gånger värre när benen är/blir särade på något sätt! Och om jag vilar hela tiden blir det värre och likaså om jag går för mycket.. Hua!!

    Tur att jag ska till min BM imorgon! :D <3 Tack för råd och tips!


    Tensen kan du ha på sidan av höfterna eller på ryggen, dock ej direkt på magen när man är gravid :) Hoppas du mår bättre snart!
  • Tis 14 aug 2018 13:08 #6
    Johannana skrev 2018-08-14 13:00:08 följande:

    Tensen kan du ha på sidan av höfterna eller på ryggen, dock ej direkt på magen när man är gravid :) Hoppas du mår bättre snart!


    Tack <3 Har pratat med min BM nu och jag skulle ta kontakt med en sjukgymnast :) Foglossningen blir bara värre! :(
  • Ons 15 aug 2018 09:14 #7
    Hej ! Jag fick exakt samma symptom under gårdagen. Började känna av smärta kring bäcken och i ljumsken på förmiddagen. Tänkte först inte på att det kunde vara foglossning. På eftermiddagen gick vi en långpromenad, efteråt blev smärtan mycket värre. Idag när jag vaknade så kände jag en molande smärta som fortfarande håller sig kvar, främst i ljumsken och i blygdbenet samt lite svanken i ryggen.

    På jobbet sitter jag på en ergonomisk stol (ser lite ut som en sadel, fast med ryggstöd. Har även benstöd under bordet. Någon som vet om jag kan fortsätta att sitta på denna stol eller kommer det att förvärra foglossningen?
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll