• Koppkaka96

    Bruten fotled - era erfarenheter?

    För 1 vecka sedan så bröt jag två ben i fotleden. Fick operera frakturen och sätta dit skruvar och en platta.

    Hur länge ska det göra så fruktansvärt ont? Vaknar på morgonen och grinar av smärta. Ringt 1177 och inte fått något egentligt svar annat än att jag förmodligen har för lite smärtlindring.

    Väntar på samtal från ortoped ang om jag får vidare smärtstillande i några dagar till, med Oxykodon 5mg 3ggr/dag. Håller verkligen tummarna.

    Finns det någon annan här än jag som brutit fotleden? Hur länge hade ni ont? Hur lång tid hade ni gips? Hur länge tog det för er att kunna gå igen?

    Har ni utöver detta något tips hur ni tog er till hemma? Lösningar som hur man klarar sig helt ensam utan hjälp med hela dagen?

  • Svar på tråden Bruten fotled - era erfarenheter?
  • sextiotalist
    Koppkaka96 skrev 2018-08-13 14:20:40 följande:

    För 1 vecka sedan så bröt jag två ben i fotleden. Fick operera frakturen och sätta dit skruvar och en platta.

    Hur länge ska det göra så fruktansvärt ont? Vaknar på morgonen och grinar av smärta. Ringt 1177 och inte fått något egentligt svar annat än att jag förmodligen har för lite smärtlindring.

    Väntar på samtal från ortoped ang om jag får vidare smärtstillande i några dagar till, med Oxykodon 5mg 3ggr/dag. Håller verkligen tummarna.

    Finns det någon annan här än jag som brutit fotleden? Hur länge hade ni ont? Hur lång tid hade ni gips? Hur länge tog det för er att kunna gå igen?

    Har ni utöver detta något tips hur ni tog er till hemma? Lösningar som hur man klarar sig helt ensam utan hjälp med hela dagen?


    Stackare, både sonen och jag delar din erfarenhet, jag slapp operera, men sonen fick. Han hade ont någon vecka efter operationen, hade gips sex veckor och är nu helt återställd.
    Jag hade ett stabilare brott och blev av med gipset tidigare, eftersom jag inte behövde operera så släppte smärtan rätt snart.

    Det är ett helvete med detta gips, men det går.  Väska som man kan hänga över axeln är ett tips. Ryggsäck, se till att det finns avställningsytor med lagom mellanrum, så man kan flytta en kopp kaffe, tallrik eller annat, som man behöver en hand till (det fungerar inte så bra att försöka ta en kopp med kaffe/te i en väska runt axeln ;) )
  • Koppkaka96
    sextiotalist skrev 2018-08-13 14:36:33 följande:

    Stackare, både sonen och jag delar din erfarenhet, jag slapp operera, men sonen fick. Han hade ont någon vecka efter operationen, hade gips sex veckor och är nu helt återställd.

    Jag hade ett stabilare brott och blev av med gipset tidigare, eftersom jag inte behövde operera så släppte smärtan rätt snart.

    Det är ett helvete med detta gips, men det går.  Väska som man kan hänga över axeln är ett tips. Ryggsäck, se till att det finns avställningsytor med lagom mellanrum, så man kan flytta en kopp kaffe, tallrik eller annat, som man behöver en hand till (det fungerar inte så bra att försöka ta en kopp med kaffe/te i en väska runt axeln ;) )


    Oh så hemskt! Jag ska också ha gipset i 6 veckor. Vad smart att röra sig med väska, det hade jag inte tänkt på!
  • Anonym (Stödskena?)

    Hej!

    Fick trebensfraktur i december. Omgipsats några gånger. Blir av med gipset om en vecka.

    Fråga: har du erfarenhet av stödskena första tiden innan muskler och senor tränats upp? Andra tips?

  • Koppkaka96

    Hej, hade ej stödskena efter att jag tog bort gipset. Däremot använde jag kryckor för att hålla balansen då jag var så stel.

    Skulle däremot säga var stenhård med rörelseträningen, jag slarvade en hel del och är än idag lite stel, om än bättre. Tränar mina övningar dagligen. Kan ha ont ibland efter bilkörning då det är foten man gasar och bromsar med som jag bröt. Att hålla samma ställning under långa turer kan göra den extra stel.

    Övaövaöva upp din rörelseförmåga även om det gör ont!

    Jag hade oturen att en av mina skruvar vandrade ut, så kunde ej ha skor med höga skaft eller sitta på golvet med fotleden emot utan kudde. Fick kontakta ortoped och de skruvade ut den skruven under lokalbedövning. Skulle du få samma problem så hör av dig till dom så snabbt som möjligt så du slipper du plågas. Lycka till!

Svar på tråden Bruten fotled - era erfarenheter?